Przejdź do treści
Cysterna z paliwem Avgas, fot. Ga News
Źródło artykułu

Krok we właściwym kierunku w celu znalezienia zamiennika dla paliwa 100LL

Od 25 lat tematem dyskusji środowiska GA jest kwestia znalezienia bezołowiowego zamiennika dla paliwa 100LL. W końcu branża może być bliżej rozwiązania tego problemu. Podczas targów lotniczych AirVenture Oshkosh 2021 firma General Aviation Modifications Inc. poinformowała, że otrzymała STC (Supplemental Type Certificate) dla bezołowiowego paliwa G100UL. Wstępne zatwierdzenie dotyczy tylko Cessny 172, co pozwala na wykorzystanie go na razie jedynie w niektórych szkołach lotniczych. W przyszłym roku GAMI ma jednak przeprowadzić testy dla kolejnych silników, dzięki czemu powinna otrzymać zatwierdzenie możliwości latania na tym paliwie całej floty GA.

Piloci prawdopodobnie zastanawiają się, w jaki sposób tak mała firma jak GAMI mogła opracować udane 100-oktanowe paliwo bezołowiowe, podczas gdy wielkie koncerny naftowe ze wszystkimi swoimi ekspertami i doświadczeniem nie były w stanie tego zrobić. Otóż GAMI posiada najlepsze z dostępnych możliwości testowania silników, a lepsze testy dają bardziej znaczące wyniki. Drugi powód jest ekonomiczny. Wszystkie największe firmy naftowe próbowały opracować paliwo z łatwo dostępnych komponentów oraz dodatków. I chociaż prowadziło to do pewnych sukcesów, to każdy dodatek oznaczał też jakieś negatywne skutki uboczne.

Rezultatem prac GAMI jest paliwo, które jest bardzo podobne w charakterystyce do obecnego 100LL, z wyjątkiem braku ołowiu. Podobnie, zastosowane składniki chemiczne powodują, że nowe paliwo będzie kompatybilne z ołowiowym, a jego koszt powinien być na poziomie obecnego 100LL lub nieznacznie wyższy. Prawdziwe oszczędności będą pochodziły z likwidacji w rafineriach infrastruktury do produkcji ołowiowych komponentów. Tak więc ostateczna cena paliwa zostanie ustalona w momencie rozpoczęcia produkcji, ale powinna być ona porównywalna do obecnych, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę mniejsze wymogi w kwestii konserwacji świec zapłonowych i silników statków powietrznych. W ciągu mniej więcej 25 lat, kiedy społeczność GA walczyła o zamiennik 100LL, jest to pierwszy obiecujący krok we właściwym kierunku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony