Przejdź do treści
Wpływ COVID-19 na ruch lotniczy w Polsce, fot. Eurocontrol
Źródło artykułu

Statystyki Eurocontrol przybliżające wpływ COVID-19 na ruch lotniczy w Polsce

Agencja Eurocontrol opublikowała arkusz informacyjny odnośnie wpływu COVID-19 na państwa członkowskie. Jeden z nich został poświęcony Polsce.

Polska zajmuje 26. miejsce na świecie i 10. w Europie pod względem zgonów spowodowanych przez COVID4. Kryzys nie dotknął gospodarki Polski w takim stopniu jak gospodarek niektórych innych krajów europejskich, bardziej uzależnionych od turystyki. Oczekiwany spadek PKB w 2020 wynosi -3,0%, a utrata miejsc pracy do września wynosi 173 tys.

• Ruch lotniczy: Ogromny spadek natężenia ruchu lotniczego rozpoczął się 15 marca i osiągnął ponad -80% (w por. z 2019) zaledwie tydzień później. W kwietniu i maju wyniósł ponad -90%. Po powolnym ożywieniu w czerwcu, natężenie wzrosło na początku lipca i 14 sierpnia osiągnęło szczyt wynoszący 749 lotów. Od tego czasu spadek jest stały i pomimo nieznacznego ożywienia pod koniec października znacznie przyspieszył w listopadzie. Pod względem utraty ruchu lotniczego ogółem, Polska zajmuje 11. miejsce w Europie z utratą 212 tys. lotów do ubiegłego tygodnia i 26 mln. pasażerów od marca do września.

• Porty lotnicze: Warszawskie Lotnisko Chopina jest głównym portem lotniczym w Polsce ze średnią 135 lotów dziennie w ubiegłym tygodniu (-74% vs. 2019). Inne duże porty lotnicze doświadczyły podobnego spadku, z wyjątkiem wojskowej bazy lotniczej w Dęblinie.


• Linie lotnicze: LOT nadal jest największą linią lotniczą ze spadkiem -74% w ubiegłym tygodniu, zaś kolejne miejsca zajmują Ryanair (-82%) i Wizz Air (-90%). Wśród dużych przewoźników KLM najmniej odczuła kryzys (-35%), wyprzedzając Lufthansę i zajmując 4. miejsce. Trzy linie cargo, SprintAir (+119%), DHL Express (+13%) i TNT Intl. (+9%), znajdują się aktualnie w pierwszej dziesiątce.

• Segmenty rynkowe: Jak w większości państw, loty cargo utrzymały się na stałym poziomie. Komercyjne usługi lotnicze szybko wróciły do normy, osiągając w sierpniu poziom z 2019 r. Loty nieregularne początkowo ucierpiały mniej niż inne, osiągając nawet szczyt w marcu, ale od czerwca borykają się z trudnościami. Tanie linie lotnicze wyszły z recesji szybciej niż linie tradycyjne, pomimo że początkowo i jedne, i drugie ucierpiały najbardziej.

• Przepływy ruchu lotniczego: Największy obecnie przepływ to loty krajowe (-39% vs. 2019), chociaż w ubiegłym roku zajmowały 3. miejsce po lotach do/z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Największe przepływy poza ECAC to kraje europejskie nienależące do ECAC, Północny Atlantyk i Azja/Pacyfik.Polska zajmuje 26. miejsce na świecie i 10. w Europie pod względem zgonów spowodowanych przez COVID4. Kryzys nie dotknął gospodarki Polski w takim stopniu jak gospodarek niektórych innych krajów europejskich, bardziej uzależnionych od turystyki. Oczekiwany spadek PKB w 2020 wynosi -3,0%, a utrata miejsc pracy do września wynosi 173 tys.

• Ruch lotniczy: Ogromny spadek natężenia ruchu lotniczego rozpoczął się 15 marca i osiągnął ponad -80% (w por. z 2019) zaledwie tydzień później. W kwietniu i maju wyniósł ponad -90%. Po powolnym ożywieniu w czerwcu, natężenie wzrosło na początku lipca i 14 sierpnia osiągnęło szczyt wynoszący 749 lotów. Od tego czasu spadek jest stały i pomimo nieznacznego ożywienia pod koniec października znacznie przyspieszył w listopadzie. Pod względem utraty ruchu lotniczego ogółem, Polska zajmuje 11. miejsce w Europie z utratą 212 tys. lotów do ubiegłego tygodnia i 26 mln. pasażerów od marca do września.


• Porty lotnicze: Warszawskie Lotnisko Chopina jest głównym portem lotniczym w Polsce ze średnią 135 lotów dziennie w ubiegłym tygodniu (-74% vs. 2019). Inne duże porty lotnicze doświadczyły podobnego spadku, z wyjątkiem wojskowej bazy lotniczej w Dęblinie.

• Linie lotnicze: LOT nadal jest największą linią lotniczą ze spadkiem -74% w ubiegłym tygodniu, zaś kolejne miejsca zajmują Ryanair (-82%) i Wizz Air (-90%). Wśród dużych przewoźników KLM najmniej odczuła kryzys (-35%), wyprzedzając Lufthansę i zajmując 4. miejsce. Trzy linie cargo, SprintAir (+119%), DHL Express (+13%) i TNT Intl. (+9%), znajdują się aktualnie w pierwszej dziesiątce.

• Segmenty rynkowe: Jak w większości państw, loty cargo utrzymały się na stałym poziomie. Komercyjne usługi lotnicze szybko wróciły do normy, osiągając w sierpniu poziom z 2019 r. Loty nieregularne początkowo ucierpiały mniej niż inne, osiągając nawet szczyt w marcu, ale od czerwca borykają się z trudnościami. Tanie linie lotnicze wyszły z recesji szybciej niż linie tradycyjne, pomimo że początkowo i jedne, i drugie ucierpiały najbardziej.

• Przepływy ruchu lotniczego: Największy obecnie przepływ to loty krajowe (-39% vs. 2019), chociaż w ubiegłym roku zajmowały 3. miejsce po lotach do/z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Największe przepływy poza ECAC to kraje europejskie nienależące do ECAC, Północny Atlantyk i Azja/Pacyfik.

Arkusz informacyjny przybliżający skutki COVID-19 na ruch lotniczy w Polsce (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony