Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny wypadku w Nowej Hucie

Państwowa Komisja Badania Wypadków lotniczych opublikowała Raport Wstępny dotyczący tragicznego wypadku z sierpnia br., który rozbił się w Krakowie – Nowej Hucie. W wyniku wypadku zginął pilot i pasażerowie samolotu

Przebieg zdarzenia:
W dniu 21 sierpnia 2011 r. w okolicach hangaru lotniska Aeroklubu Krakowskiego, Kraków Pobiednik Wielki, grupka sympatyków lotnictwa uczestniczyła w grillowaniu.

W trakcie tego grillowania padła propozycja ze strony członka Aeroklubu Krakowskiego, licencjonowanego pilota samolotowego wykonania kręgu nadlotniskowego z jego córką i dwoma jej koleżankami (wszystkie lat 14). Pilotującym samolot Cessna T 182 T o znakach rozpoznawczych SP-IKE, który stał pod hangarem od godziny 17:20 po przylocie z lotu trasowego miał być jego pilot turystyczny PPL(A) lat 42. Samolot posiadał w zbiornikach około 150 litrów paliwa. Cała grupa podeszła do samolotu gdzie pilot dokonał jego przeglądu, a następnie zajął miejsce w kabinie na lewym fotelu dowódcy statku powietrznego. Obok pilota na prawym fotelu usiadła córka pilota, który zaproponował lot, dwa tylne siedzenia zajęły jej koleżanki.

Po uruchomieniu silnika i przeprowadzeniu jego próby oraz niezbędnych procedur przedlotowych pilot wykołował na pas z kursem 090° i wystartował z naborem wysokości cały czas utrzymując kierunek lotu na wschód. Pogoda była całkowicie bezwietrzna. Godzinę startu określono na około 20:00 (zachód, słońca 19:50 wg LMT). Samolot ponownie pojawił się nad lotniskiem po około 5 minutach i jego pilot zgłosił przez radio „przejdę na małej”.

Samolot wykonywał lot nad pasem z kursem przeciwnym do kierunku startu tj. 270°. Przelot był niski nad pasem na wysokości 40-50 m wg poziomu lotniska (AGL). W czasie tego przelotu pilot wykonywał „machanie skrzydłami” poprzez poprzeczne przechylenia samolotu na boki z jednoczesnym mruganiem światłem reflektora. Samolot wraz z naborem wysokości wykonał odejście w lewo od osi przelotu o kąt około 180° na wysokości ostatniego hangaru komercyjnego i zniknął za rosnącymi tam drzewami i dachem hangaru. Samolot kontynuował lot na małej wysokości prostopadle do ulicy Podstawie. W trakcie tego przelotu samolot wykonał szybki manewr zmiany kierunku lotu o 180° z jednoczesnym pochyleniem pionowo maski oraz gwałtownym zwiększeniem obrotów silnika i w lewym zwoju korkociągu zderzył się z ziemią.

Samolot uderzył w samoobrocie lewym skrzydłem w wiatrołap budynków przy ulicy podstawie 27 i 27A a następnie pionowo w betonową płaszczyznę podwórza. W trakcie upadku i destrukcji skrzydłowych zbiorników paliwa nastąpił jego wybuch, co spowodowało gwałtowny pożar zabudowań oraz samolotu.

Pilot i pasażerowie samolotu zginęli na miejscu.

Więcej szczegółów i Raport Wstępny na stronie bezpieczenstwo.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony