Przejdź do treści
Ryszard Witkowski w roku 2000 (fot. Tomasz O. (praca własna)/CC0/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

O niezwykłym życiu Ryszarda Witkowskiego dziś w Programie III Polskiego Radia

Dziś, o godzinie 12:05, w audycji "Godzina Prawdy" III Programu Polskiego Radia pojawi się wyjątkowy gość – Ryszard Witkowski, który swoim życiorysem mógłby obdzielić kilka osób.

Ryszard Witkowski jest wybitnym specjalistą w dziedzinie lotnictwa, pilotem doświadczalnym oraz autorem i tłumaczem kilkunastu publikacji z dziedziny lotnictwa.

Zainteresowanie lotnictwem towarzyszyło mu od dzieciństwa. Jako młody chłopak, będąc w harcerstwie (gdzie uczestniczył w kursach modelarskich) zafascynował się samolotami. Po II wojnie światowej zaczął realizować swoje pasje. Rozpoczął studia związane z tą lotniczą pasją. Ukończył także kursy szybowcowe oraz kurs pilotażu samolotowego. Przez lata pracował w Instytucie Lotnictwa, a swoją szczególną uwagę poświęcił śmigłowcom.

W 1945 r. ukończył kursy szybowcowe (Srebrna Odznaka Szybowcowa od 1948, Diamentowa od 1965), a w 1946 r. kurs pilotażu samolotowego (licencja pilota od 1947 r.). W 1949 r. po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w Głównym Instytucie Lotnictwa w Warszawie. W tym samym roku aresztowany, po dwóch miesiącach zwolniony i usunięty z pracy w Instytucie, pozbawiony prawa latania. Przez cztery lata pracował jako konstruktor i kontroler w zakładach Zelmot, produkujących reflektory do pojazdów i maszyn. Zamieszczał też artykuły w prasie lotniczej: „Skrzydlatej Polsce” i „Skrzydłach i Motorze”.

Do pracy w GIL powrócił na początku 1955 r., kiedy przywrócono mu licencję pilota i prawo do latania aeroklubie. Zatrudniony został w Dziale Badań w Locie. W tym samym roku był jednym z pięciu pierwszych Polaków, którzy uzyskali licencje pilotów śmigłowcowych. Zainicjował wznowienie lotów na eksperymentalnym śmigłowcu BŻ-1 GIL, a w 1959 r. oblatał prototyp BŻ-4 Żuk. Jesienią 1956 r. jako pierwszy Polak pilotował śmigłowce Mi-4 i Jak-24, podczas stażu w OKB Mila w ZSRR, następnie prowadził w Polsce homologacyjne próby wersji licencyjnej Mi-1 – SM-1 i SM-2 dla lotnictwa cywilnego. Na SM-1 ustanowił rekord świata w czasie wznoszenia na 3000 metrów w klasie śmigłowców napędzanych silnikiem tłokowym. Sanitarną wersją tego śmigłowca wykonywał pierwsze w kraju loty w górach. Rosjanie zaprosili go ponownie w 1969 r., kiedy starali się o uzyskanie międzynarodowego świadectwa zdatności dla współosiowego śmigłowca Ka-26. Ryszard Witkowski był pierwszym obcokrajowcem pilotującym ten śmigłowiec. Później podobną rolę pełnił przy procedurach wprowadzania do polskiego lotnictwa cywilnego śmigłowców Mi-6 i Mi-8. Jako pilot pracował dla agend ONZ – WHO i FAO w Szwecji, Libii, Jugosławii, Nigerii, Kanadzie i Indonezji, korzystając z doświadczeń zdobytych w latach 70., przy adaptowaniu śmigłowca Mi-2 do potrzeb agrolotnictwa.

Na emeryturze powrócił do zainteresowań modelarskich, od których w 1937 r. rozpoczął przygodę z lotnictwem. Został międzynarodowym sędzią modelarskim. Został odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

Rozmowę z Ryszardem Witkowskim poprowadzi Michał Olszański. Zapraszamy sympatyków lotnictwa na audycję dziś (25 llistopada) o godzinie 12:05


Przeczytaj również:
"Sześć stopni swobody" – spotkanie z autorem

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony