Przejdź do treści
Andrzej Jaśkowiak, "Lotnicza pogoda. Meteorologia dla pilotów."
Źródło artykułu

"Lotnicza pogoda. Meteorologia dla pilotów"

Z przyjemnością informujemy o pojawieniu się w sklepie dlapilota.pl książki autorstwa Andrzeja Jaśkowiaka pt. "Lotnicza pogoda. Meteorologia dla pilotów".

Od autora

Truizmem byłoby stwierdzenie, że pogoda wywiera wpływ na wszystkie aspekty naszego życia. Po prostu, praktycznie nie ma takiej działalności człowieka, na którą pogoda nie miałaby większego lub mniejszego wpływu. Ale jedna z ludzkich aktywności jest jak żadna inna zależna od pogody – jest nią LOTNICTWO.

Warunki pogodowe dla lotnictwa jednego dnia mogą być bardzo sprzyjające i pozbawione jakichkolwiek niebezpiecznych niespodzianek (pogoda milion na milion), aby następnego dnia zmienić się w niebezpieczną strefę pełną wyzwań dla ludzi i sprzętu, jak np. grubą warstwę chmur Nimbostratus(Ns), w której możemy napotkać oblodzenie lub wlecieć do wbudowanej w nią burzy. Jedynym sposobem, aby zmniejszyć ryzyko wiążące się z wykonywaniem lotów w ciągle zmieniających się i niepewnych warunkach atmosferycznych jest dogłębne zrozumienie procesów pogodowych zachodzących w atmosferze ziemskiej.

To zrozumienie pozwoli Ci na przewidywanie i unikanie potencjalnych lub już istniejących niebezpiecznych zjawisk pogodowych, ale także umożliwi  wykorzystanie sprzyjających warunków takich jak np. tylny wiatr czy też rozpogodzenia za frontem chłodnym. Niniejsze opracowanie, książka czy też instrukcja, ma na celu wyjaśnienie podstawowych pojęć meteorologicznych oraz problemów związanych

z wykonywaniem lotów w różnych warunkach atmosferycznych. Informacje, które piloci znajdą w tej pracy, mogą (a nawet powinni) wykorzystać do zadawania meteorologom szczegółowych pytań dotyczących prognoz/warunków pogodowych, a które mogą mieć wpływ na pomyślne wykonanie zadania lotniczego. Praca ta ma także służyć uczestnikom kursów przygotowawczych do egzaminów na licencję pilota zawodowego, czy też na licencję turystyczną (PPL, CPL, ATPL, IR), ponieważ zawiera wszystkie, no może prawie wszystkie informacje niezbędne do zdania tych egzaminów z działu 50 – METEOROLOGIA.

Informacje tu zawarte, mogą także być pomocne  personelowi, który planuje misje lotnicze, ponieważ dzięki nim będzie możliwe dobranie odpowiedniego sprzętu/uzbrojenia czy też czasu wykonania zadania. Dzięki wiedzy, którą zdobędziesz będziesz mógł naprawdę dopytać dyżurnego meteorologa/synoptyka,    o wszystko co związane z pogodą na obszar i czas twojej misji. Pamiętaj im więcej Ty wiesz o pogodzie, tym jesteś w stanie lepiej i bezpieczniej wykonać powierzoną Ci misję - więc bądź dociekliwy przed  startem, bo kiedy raz znajdziesz się w powietrzu,  to nie będziesz miał już  czasu na konsultacje
z  meteorologiem.

I jeszcze jedna ważna rzecz. Po zakończonej misji jeśli możesz to skontaktuj się z meteorologiem  i przekaż mu informacje o rzeczywistych warunkach pogodowych jakie panowały w czasie Twojego lotu. Pozwoli to na weryfikację jego prognoz, ale co najważniejsze da  szansę na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w atmosferze, co na pewno przyczyni się do poprawy w przyszłości,  jego antycypacji parametrów meteorologicznych. Możesz mi wierzyć na słowo, że taki kontakt będzie z korzyścią zarówno dla niego jak i dla Ciebie, a moje przekonanie o tym, bierze się z prawie trzydziestoletniego osobistego doświadczenia w  zabezpieczeniu meteorologicznym lotnictwa w Polsce i za granicą.

Nosiłem się z pomysłem na napisanie tej pracy od wielu lat i zacząłem ją pisać, kiedy byłem komendantem Centrum Meteorologii Sił Powietrznych. Niestety, nawał obowiązków służbowych nie pozwalał mi na solidne podejście do tematu. Dopiero przejście na emeryturę pozwoliło mi znaleźć czas na dokończenie tej instrukcji.

W swojej karierze meteorologa lotniczego zetknąłem się z wieloma niebezpiecznymi sytuacjami pogodowymi dla lotnictwa, które czasami niestety kończyły się dla pilota tragicznie. Z perspektywy 30 lat pracy w tym zawodzie wiem jedno: To nie pogoda jest największym zagrożeniem dla pilotów, ale najczęściej to ich ignorancja połączona często z arogancją - czyli po prostu brak solidnej wiedzy o środowisku w którym się poruszają (atmosfera), a także  przecenianie własnych umiejętności. Nie jest moim zamiarem obrażanie kogokolwiek, ale proszę mi wierzyć, że w moim życiu zawodowym, ja i moi koledzy po fachu mieliby o wiele mniej stresu, gdyby piloci uważnie  i ze zrozumieniem słuchali co  im mamy do powiedzenia.. 

Mam nadzieję, że moja praca przyczyni się do podniesienia Twojego bezpieczeństwa, a co najważniejsze bezpieczeństwa  Twoich pasażerów.

Piloci nie muszą umieć tego, co musi umieć meteorolog, powinni  jednak znać i rozumieć  podstawowe terminy oraz  zjawiska związane z pogodą na tyle dobrze, aby móc w czasie lotu samodzielnie rozpoznać różnorodne zagrożenia pogodowe
i prawidłowo na nie zareagować.

No to lecimy – ja oczywiście jako Wasz pasażer !   
    
Andrzej Jaśkowiak



Niniejsza książka jest drukowana w trybie "na zamówienie". Każdy egzemplarz posiada na każdej stronie wydrukowany znak wodny z imieniem oraz nazwiskiem nabywcy (lub inną, wskazaną przez nabywcę nazwą).


Poniżej prezentujemy przykładowe ilustracje zawarte w książce.
 










Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony