Hity od PAŻPu
W dniu 5 marca 2009 w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie odbyła się coroczna konferencja: „Zarządzanie przestrzenią powietrzną i informacją lotniczą dziś i jutro”. Celem spotkania była prezentacja działań PAŻP, w zakresie dostosowywania polskiej przestrzeni powietrznej i metod zarządzania informacją lotniczą do nowych, rosnących potrzeb użytkowników.
Konferencję na którą zaproszono prawdopodobnie przedstawicieli wszystkich zainteresowych stron - użytkowników przestrzeni, otworzył Prezes PAŻP, Maciej Rodak. We wprowadzającym wystąpieniu podkreślił znaczenie konsultacji społecznych w procesie harmonizacji i przekształcania struktur przestrzeni oraz jej dostosowania do rosnących wymagań jej współużytkowników oraz ujednolicania jej charakteru w Europie.
Mocnym akcentem była już pierwsza prezentacja pani Magdy Rekść, mówiąca o potrzebie zmian w celu zapewnienia dostępności przestrzeni dla jej użytkowników. Choć w dobie spowolnienia gospodarczego może się to wydawać nieadekwatne do rzeczywistości za oknem, ale fakty za 2008 rok są następujące:
- w szczycie, ruch lotniczy w Europie osiąga poziom 30 000 operacji dziennie;
- ruch lotniczy rośnie o około 4-5% rocznie (włączając w to spowolnienie gospodarcze);
- transport lotniczy zasila rocznie europejski produkt krajowy brutto kwotą 220 miliardów euro;
- transport lotniczy zatrudnia 3,1 miliona pracowników;
- ruch lotniczy wytwarza około 2% światowej emisji CO2;
- ogólny koszt ATM to 7 miliardów euro rocznie (szacuje się, że braki europejskiego systemu ATM kosztują około 4 miliardów z czego około 2 miliardy pochłaniają braki optymalizacji lotów i opóźnienia);
- zakłada się, że ruch lotniczy w latach 2005 – 2020 wzrośnie o około 60%.
Konferencja została podzielona na trzy bloki tematyczne.
Blok 1: Strategia przestrzeni powietrznej na lata 2009-2020
Ta cześć konferencji została zdominowana przez omówienie planowanych zmian w przestrzeni powietrznej i jej zarządzaniu na najbliższe 11 lat. Skupiono się na programie zawartym w zatwierdzonej 16 stycznia 2009 przez Prezesa PAŻP, Strategii Przestrzeni Powietrznej. Realizacja Strategii Przestrzeni Powietrznej, zgodnej z ideą harmonizacji wspólnej europejskiej przestrzeni powietrznej, przyniesie korzyści w czterech podstawowych obszarach oddziaływania:
- dalszemu podniesieniu bezpieczeństwa operacji lotniczych;
- poprawieniu pojemności przestrzeni powietrznej;
- zwiększeniu efektywności lotu;
- dbałości o środowisko naturalne.
Blok 2: ASM do roku 2010
. Przedstawiono statystyki wykorzystania przestrzeni powietrznej w latach 2004-2008. Wzrost ilości wykonywanych operacji jest wyraźny aczkolwiek kryzys gospodarczy zapoczątkowany w roku 2008 obniża dynamikę wzrostu do około 10% (dla porównania, największą bo ponad 18% dynamikę we wzmiankowanym okresie odnotowano w 2004 roku). Do tematu statystyk i używalności, dyskutowanych przestrzeni wojskowych wrócimy niebawem na łamach naszego portalu.
Następnie omówiono krótko i średnioterminowe plany PAŻP.Wybrane zmiany, które mają się pojawić do 2010 roku, to:
- optymalizacja granic bocznych i pionowych CTR i TMA oraz ich dostosowanie do funkcjonujących i projektowanych w tej przestrzeni procedur lotu;
- zmniejszenie CTR i dobudowanie TMA;
- wdrażanie procedur P-RNAV (planowane wdrożenie operacyjne maj/czerwiec 2009);
- uwzględnienie i organizacja w istniejących TMA ruchu lotniczego z nowopowstających lotnisk (Modlin, Sochaczew);
- wdrożenie procedur operacyjnych, umożliwiających stosowanie CDA (podejścia ze stałym zniżaniem).
Zanim uczestnicy konferencji przeszli do ostatniego jej bloku tematycznego, głos zabrali przedstawiciele lotnictwa woskowego w kwestii wykonywania lotów w przestrzeni klasy G z prędkościami powyżej 250kt. Według wojska, to właśnie brak możliwości wykonywania lotów z większymi prędkościami, skutkuje rozległą i gęstą siatką dróg MRT. Dla odrzutowych samolotów wojskowych prędkość 250kt jest praktycznie nieosiągalna w locie na małej wysokości. Minimalna bezpieczna prędkość takiego lotu to dla samolotu F16 około 350 kt. Przedstawiciele wojska sugerowali konieczność zniesienie ograniczenia prędkości dla samolotów wojskowych w przestrzeni klasy G. Przedstawiciel AOPA Polska Błażej Krupa, mimo dwukrotnych bezpośrednich pytań nie uzyskał odpowiedzi na pytanie czy umożliwienie samolotom wojskowym wykonywania lotów z prędkościami powyżej 250kt, mogłoby zaowocować wyraźnym zmniejszeniem siatki MRT. Być może ta propozycja będzie rozważana w przyszłości.
Czy wykonywanie lotów z prędkościami rzędu 350 kt byłoby bezpieczne dla użytkowników przestrzeni klasy G w tym GA? Próbę odpowiedzi podjął, pilot samolotu F-16 z jednostki wojskowej w Łasku. Okazuje się, że nowoczesne wyposażenie radarowe samolotu, potrafi z dużej odległości wykryć niemalże każdy obiekt poruszający się w powietrzu. Na monitorach samolotu taki obiekt widziany jako „cel”, który można wyminąć lub zniszczyć. Można się pokusić o stwierdzenie, że za separację samolotu wojskowego poruszającego się z dużą prędkością mógłby odpowiadać pilot samolotu wojskowego lub lider grupy (szyku) samolotów. Temat ten wywołał sporą dyskusję i kontrowersje, ale z uwagi na pozostały czas dyskusję przerwano.
Blok 3: Zarządzanie Informacją Lotniczą
Pan Rafał Brandys z PAŻP, zaprezentował założenia strategii zarządzania informacją lotniczą w latach 2009 – 2020. W dużym skrócie sprowadza się to do migracji informacji z AIS (Aeronautical Information Service) do AIM (Aeronautical Infomration Management) i IM (Information Management) co finalnie umożliwi dostarczanie standardowych i aktualnych informacji operacyjnych do wszystkich zainteresowanych stron. Andrzej Sikorski przedstawił założenia techniczne projektu xNOTAM.
Spore zainteresowanie towarzyszyło kolejnej prezentacji:
MAPA VFR
Najnowsza, rodzima edycja mapy ICAO w skali 1:500 000 ma się pojawić w sprzedaży w maju 2009. Mapa podobnie jak poprzednia będzie składała się z 6 arkuszy z dodatkową legendą. Niestety nie podano ceny tej mapy. Nowością ma być wizualizacja terenu za pomocą warstwic.
AIP VFR
AIP VFR to najnowsze papierowe dziecko PAŻP, które ma się pojawić w sprzedaży w czerwcu 2009. Początkowo publikacja będzie dostępna jedynie w ramach bieżącej prenumeraty AIP Polska. Sprzedaż odrębnej publikacji planowana jest w 2010 roku.
Najlepsze wiadomości dla GA zostawił na koniec konferencji, Rafał Brandys. Zaprezentował najnowszą odsłonę strony internetowej PAŻP. Strona, która według zapewnień jej twórców ma być dostępna jeszcze w tym miesiącu, będzie zawierała długo wyczekiwany, bezpośredni i bezpłatny dostęp do NOTAM, SNOWTAM i AUP. Hitem który wzbudził niemalże aplauz, była aplikacja do planowania lotów. Zintegrowany z Google maps, lekki i intuicyjny interfejs umożliwi wizualizację przestrzeni powietrznej (!) włącznie z przestrzeniami czasowo wydzielonymi, stworzenie na niej planu lotu, który może zostać automatycznie wysłany do właściwego biura odpraw. Planowanie lotu w gąszczu aktywnych i nieaktywnych TRA, TSA, MRT stanie się dużo łatwiejsze, wygodniejsze i szybsze. Na deser zaprojektowaną trasę będzie można wyeksportować do pliku w standardzie OpenAir lub KML.
Konferencję na którą zaproszono prawdopodobnie przedstawicieli wszystkich zainteresowych stron - użytkowników przestrzeni, otworzył Prezes PAŻP, Maciej Rodak. We wprowadzającym wystąpieniu podkreślił znaczenie konsultacji społecznych w procesie harmonizacji i przekształcania struktur przestrzeni oraz jej dostosowania do rosnących wymagań jej współużytkowników oraz ujednolicania jej charakteru w Europie.
Mocnym akcentem była już pierwsza prezentacja pani Magdy Rekść, mówiąca o potrzebie zmian w celu zapewnienia dostępności przestrzeni dla jej użytkowników. Choć w dobie spowolnienia gospodarczego może się to wydawać nieadekwatne do rzeczywistości za oknem, ale fakty za 2008 rok są następujące:
- w szczycie, ruch lotniczy w Europie osiąga poziom 30 000 operacji dziennie;
- ruch lotniczy rośnie o około 4-5% rocznie (włączając w to spowolnienie gospodarcze);
- transport lotniczy zasila rocznie europejski produkt krajowy brutto kwotą 220 miliardów euro;
- transport lotniczy zatrudnia 3,1 miliona pracowników;
- ruch lotniczy wytwarza około 2% światowej emisji CO2;
- ogólny koszt ATM to 7 miliardów euro rocznie (szacuje się, że braki europejskiego systemu ATM kosztują około 4 miliardów z czego około 2 miliardy pochłaniają braki optymalizacji lotów i opóźnienia);
- zakłada się, że ruch lotniczy w latach 2005 – 2020 wzrośnie o około 60%.
Konferencja została podzielona na trzy bloki tematyczne.
Blok 1: Strategia przestrzeni powietrznej na lata 2009-2020
Ta cześć konferencji została zdominowana przez omówienie planowanych zmian w przestrzeni powietrznej i jej zarządzaniu na najbliższe 11 lat. Skupiono się na programie zawartym w zatwierdzonej 16 stycznia 2009 przez Prezesa PAŻP, Strategii Przestrzeni Powietrznej. Realizacja Strategii Przestrzeni Powietrznej, zgodnej z ideą harmonizacji wspólnej europejskiej przestrzeni powietrznej, przyniesie korzyści w czterech podstawowych obszarach oddziaływania:
- dalszemu podniesieniu bezpieczeństwa operacji lotniczych;
- poprawieniu pojemności przestrzeni powietrznej;
- zwiększeniu efektywności lotu;
- dbałości o środowisko naturalne.
Blok 2: ASM do roku 2010
. Przedstawiono statystyki wykorzystania przestrzeni powietrznej w latach 2004-2008. Wzrost ilości wykonywanych operacji jest wyraźny aczkolwiek kryzys gospodarczy zapoczątkowany w roku 2008 obniża dynamikę wzrostu do około 10% (dla porównania, największą bo ponad 18% dynamikę we wzmiankowanym okresie odnotowano w 2004 roku). Do tematu statystyk i używalności, dyskutowanych przestrzeni wojskowych wrócimy niebawem na łamach naszego portalu.
Następnie omówiono krótko i średnioterminowe plany PAŻP.Wybrane zmiany, które mają się pojawić do 2010 roku, to:
- optymalizacja granic bocznych i pionowych CTR i TMA oraz ich dostosowanie do funkcjonujących i projektowanych w tej przestrzeni procedur lotu;
- zmniejszenie CTR i dobudowanie TMA;
- wdrażanie procedur P-RNAV (planowane wdrożenie operacyjne maj/czerwiec 2009);
- uwzględnienie i organizacja w istniejących TMA ruchu lotniczego z nowopowstających lotnisk (Modlin, Sochaczew);
- wdrożenie procedur operacyjnych, umożliwiających stosowanie CDA (podejścia ze stałym zniżaniem).
Zanim uczestnicy konferencji przeszli do ostatniego jej bloku tematycznego, głos zabrali przedstawiciele lotnictwa woskowego w kwestii wykonywania lotów w przestrzeni klasy G z prędkościami powyżej 250kt. Według wojska, to właśnie brak możliwości wykonywania lotów z większymi prędkościami, skutkuje rozległą i gęstą siatką dróg MRT. Dla odrzutowych samolotów wojskowych prędkość 250kt jest praktycznie nieosiągalna w locie na małej wysokości. Minimalna bezpieczna prędkość takiego lotu to dla samolotu F16 około 350 kt. Przedstawiciele wojska sugerowali konieczność zniesienie ograniczenia prędkości dla samolotów wojskowych w przestrzeni klasy G. Przedstawiciel AOPA Polska Błażej Krupa, mimo dwukrotnych bezpośrednich pytań nie uzyskał odpowiedzi na pytanie czy umożliwienie samolotom wojskowym wykonywania lotów z prędkościami powyżej 250kt, mogłoby zaowocować wyraźnym zmniejszeniem siatki MRT. Być może ta propozycja będzie rozważana w przyszłości.
Czy wykonywanie lotów z prędkościami rzędu 350 kt byłoby bezpieczne dla użytkowników przestrzeni klasy G w tym GA? Próbę odpowiedzi podjął, pilot samolotu F-16 z jednostki wojskowej w Łasku. Okazuje się, że nowoczesne wyposażenie radarowe samolotu, potrafi z dużej odległości wykryć niemalże każdy obiekt poruszający się w powietrzu. Na monitorach samolotu taki obiekt widziany jako „cel”, który można wyminąć lub zniszczyć. Można się pokusić o stwierdzenie, że za separację samolotu wojskowego poruszającego się z dużą prędkością mógłby odpowiadać pilot samolotu wojskowego lub lider grupy (szyku) samolotów. Temat ten wywołał sporą dyskusję i kontrowersje, ale z uwagi na pozostały czas dyskusję przerwano.
Blok 3: Zarządzanie Informacją Lotniczą
Pan Rafał Brandys z PAŻP, zaprezentował założenia strategii zarządzania informacją lotniczą w latach 2009 – 2020. W dużym skrócie sprowadza się to do migracji informacji z AIS (Aeronautical Information Service) do AIM (Aeronautical Infomration Management) i IM (Information Management) co finalnie umożliwi dostarczanie standardowych i aktualnych informacji operacyjnych do wszystkich zainteresowanych stron. Andrzej Sikorski przedstawił założenia techniczne projektu xNOTAM.
Spore zainteresowanie towarzyszyło kolejnej prezentacji:
MAPA VFR
Najnowsza, rodzima edycja mapy ICAO w skali 1:500 000 ma się pojawić w sprzedaży w maju 2009. Mapa podobnie jak poprzednia będzie składała się z 6 arkuszy z dodatkową legendą. Niestety nie podano ceny tej mapy. Nowością ma być wizualizacja terenu za pomocą warstwic.
AIP VFR
AIP VFR to najnowsze papierowe dziecko PAŻP, które ma się pojawić w sprzedaży w czerwcu 2009. Początkowo publikacja będzie dostępna jedynie w ramach bieżącej prenumeraty AIP Polska. Sprzedaż odrębnej publikacji planowana jest w 2010 roku.
Najlepsze wiadomości dla GA zostawił na koniec konferencji, Rafał Brandys. Zaprezentował najnowszą odsłonę strony internetowej PAŻP. Strona, która według zapewnień jej twórców ma być dostępna jeszcze w tym miesiącu, będzie zawierała długo wyczekiwany, bezpośredni i bezpłatny dostęp do NOTAM, SNOWTAM i AUP. Hitem który wzbudził niemalże aplauz, była aplikacja do planowania lotów. Zintegrowany z Google maps, lekki i intuicyjny interfejs umożliwi wizualizację przestrzeni powietrznej (!) włącznie z przestrzeniami czasowo wydzielonymi, stworzenie na niej planu lotu, który może zostać automatycznie wysłany do właściwego biura odpraw. Planowanie lotu w gąszczu aktywnych i nieaktywnych TRA, TSA, MRT stanie się dużo łatwiejsze, wygodniejsze i szybsze. Na deser zaprojektowaną trasę będzie można wyeksportować do pliku w standardzie OpenAir lub KML.
Źródło artykułu
Komentarze