Przejdź do treści
Lotnisko Modlin EPMO Terminal Pasażerski w przeddzień oficjalnego otwarcia
Źródło artykułu

Dzień otwarty dla GA w Modlinie - fotorelacja

Pisanie, że wydarzeniem był fakt że do Modlina zleciały się samoloty lotnictwa ogólnego byłoby mocnym nadużyciem. Przez ostatnie lata, to właśnie to miejsce obsługiwało wyłącznie ruch General Aviation. Niemniej jednak sobota 30 czerwca na EPMO była wyjątkowa. Otóż w przeddzień - a dokładnie na dwa tygodnie – od komercyjnego uruchomienia lotniska, dzięki uprzejmości władz portu lotniczego mieliśmy okazję zapoznać się z nową infrastrukturą lotniskową tego obiektu.

W koszmarnie upalną sobotę, z zaproszenia Portu Lotniczego Modlin oraz portalu dlapilota.pl skorzystało 31 “małych” samolotów w sumie prawie 100 osób. Samoloty po lądowaniu, w asyście Follow Me kołowały pod terminal General Aviation, usytułowany po wschodniej części lotniska przy drodze kołowania A, pomiędzy TWY C i B. Na pilotów czekała miła obsługa handlingowa, reprezentowana przez panów Dariusza Mandziuka i Aleksandra Ilnickiego którzy nie szczędzili wody, kawy i herbaty.

Ale zacznijmy od tego co dla pilotów najważniejsze….

Infrastruktura
Droga startowa o wymiarach 2500x45m. Płyta postojowa dla samolotów GA. 10 stanowisk dla samolotów B737/A320 plus trzy stanowiska do odladzania.

Handling (131.675)
Przybliżony koszt lądowania Cessny 172 z czterema osobami na pokładzie i wyjazdem poza lotnisko to około 170 zł. W cenie (po 15 lipca) dostęp do internetu, kawiarenki i wszelkich danych „briefingowych”. W planach również autobus wahadłowy do stacji kolejowej w Modlinie. Lądowanie bez opuszczania lotniska to koszt około 75 zł.
 

Pomoce nawigacyjne
Nowy DVOR/DME 116.600 MOL zainstalowany po wschodniej części lotniska wspomagający dwie procedury nieprecyzyjnego podejścia na kierunkach 08 i 26. ILS ma zostać uruchomiony we wrześniu.

Oświetlenie
Na kierunku 08 ALPA-ATA, cat. II, a na 26 uproszczony system podejścia - “krzyż” o długości 420 m i poprzeczką w odległości 300 m od THR 26. Do tego na obu kierunkach, PAPI ze ścieżką 3.5°.

Meteo
Będzie zapewniane przez IMGW które w drodze przetargu wygrało obsługę lotniska. Do tej pory obsługę meteorologiczną zapewniała certyfikowana firma Ibcol.

Serwis dla pilotów
Zewnętrzne zasilanie 28 i 115V, serwis toaletowy oraz przyczepki bagażowe.

Wieża, czyli Tower
To mobilna, cztero-kondygnacyjna kontenerowa konstrukcja. Na parterze Meteo, pokój socjalny plus prysznic. Niedaleko, w budowie, nowy ogródek Meteo. Druga kondygnacja to briefing, miejsce na spotkania operacyjne i wypoczynek. Trzeci poziom zajmują dyżurni portu. Czwarta kondygnacja to dwa stanowiska kontrolerów i dodatkowe miejsce dla asystenta (dzisiaj obsługa AFIS).

Szef biura ds. operacyjno-eksploatacyjnych Grzegorz Tumelis, wyraził nadzieję, że już we wrześniu uda się uzyskać dostęp do PAŻP-owskiego systemu Pandora. Na pytanie o przyjazność Modlina dla General Aviation, powiedział: „Musimy zachować kompromis pomiędzy ceną, a jakością usługi. Będziemy przyjaźni dla lotnictwa ogólnego. Będziemy również działać zdroworozsądkowo…

Na zachód od wieży, jednostka straży pożarnej z punktem alarmowym. Do dyspozycji lotniska, jest motorówka.

Terminal Pasażerski
Wszyscy którzy skorzystali z naszego zaproszenia, mieli okazję zwiedzenia nowego budynku terminalu. Obiekt, zaprojektowany przez Ś. P. Stefana Kuryłowicza, to atrakcyjny wizualnie terminal. To lekka, nowoczesna, wykonana głównie z metalu konstrukcja. Zresztą, proszę obejrzeć zdjęcia….






 

Terminal pasażerski w liczbach to:
12 066 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej na 2 kondygnacjach
Około 500 metrów powierzchni komercyjnej
Teoretyczna przepustowość według IATA klasa B to 5000 pasażerów dziennie i około 1.8 miliona PAX rocznie
21 stanowisk check-in
4 Gate'y z oddzielnymi poczekalniami (3 w Schengen)
Parking o pojemności 800 miejsc. W planie, dodatkowe 600 miejsc.

Terminal ma być gotowy 15 czerwca 2012 roku, kiedy to na lotnisku wylądują pierwsze samoloty tanich linii lotniczych. 

Koszt inwestycji
Całkowita wartość inwestycji to 370 milionów złotych, z czego 166 milionów pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.

Krótki rys historyczny lotniska w Modlinie*

1937
Z tego roku pochodzą pierwsze informacje o lotnisku w Modlinie. Według opowiadań mieszkańców Modlina, Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP), zwozi w tym czasie na wschodnią stronę istniejącego wówczas poligonu jednostek pancernych, ziemię do utwardzenia pod lotnisko.

1940
Według oficjalnych dokumentów, początki lotniska sięgają czasów okupacji hitlerowskiej.
Niemcy opracowują pierwsze założenia inżynieryjno-budowlane lotniska, budują stanowiska dla samolotów oraz składy paliwa. W tym okresie na lotnisku stacjonują jednostki bojowe Luftwaffe.

1945
Przejęcie lotniska przez dowództwo Lotnictwa Polskiego

1949-1953
Rozbudowa lotniska: budowa dwóch dużych hangarów, składu paliw oraz betonowej drogi startowej

1953-1959
Stacjonuje w Modlinie 15 Dywizja Lotnictwa Bombowego

1956-1960
Na lotnisku i w obiektach koszarowo-sztabowych szkoli się wielu pilotów, specjalistów lotniczych, oficerów sztabowych i młodszych dowódców z Wyższej Szkoły Pilotów (WSP). Następnie, na bazie WSP i Batalionu Obsługi Lotniska, na terenie lotniska tworzy się Centrum Szkolenia Lotniczego WP (CSL). Równolegle z CSL na lotnisku działa Szkolny Pułk Śmigłowców.

1974
Rozformowane zostaje Centrum Szkolenia Lotniczego, a lotnisko staje się bazą dla 38 Lotniczego Pułku Szkolno-Bojowego, który jest częścią składową Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie

1975
W tym roku Powstaje nowa jednostka lotnicza o nazwie 45 Lotnicza Eskadra Doświadczalna (LED)

Przełom lat 80. i 90.
Lotnisko było wykorzystywane do celów szkoleniowych przez Aeroklub Warszawski

2000
Zamknięcie bazy lotniczej i przekazanie lotniska Agencji Mienia Wojskowego

Listopad 2003
Powstanie Spółki. Podpisanie przez parlamentarzystów, samorządowców i biznesmenów, listu intencyjnego dotyczącego lokalizacji portu lotniczego na terenie byłego lotniska wojskowego

Kwiecień 2005
Założenie Spółki Port Lotniczy Modlin Sp. z o.o.

Lipiec 2005
Pomiędzy Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze" a Agencją Mienia Wojskowego zostaje zawiązana umowa

Marzec 2006
Zostaje ustalona wstępna koncepcja funkcjonowania Spółki Port Lotniczy Modlin Sp. z o.o.

Październik 2006
Urząd Lotnictwa Cywilnego wydaje zezwolenie na założenie lotniska cywilnego użytku publicznego

Listopad 2006
Zawiązanie Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin, która od tego momentu kontynuuje inwestycje lotniska.

30 czerwiec 2012
Spółka zarządzająca lotniskiem wciąż oczekuje na certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego uprawniającego do obsługi samolotów wykonujących działalność zarobkową.

Na koniec pozostaje nam podziękować spółce Mazowiecki Port Lotniczy za miły dzień otwarty, poświęcony lotnictwu ogólnemu. Mamy ogromną nadzieję, że lotnisko Modlin - EPMO będzie dalej ulubionym lotniskiem „małego” lotnictwa. Mamy nadzieję, że będzie można korzystać z infrastruktury radiowo-nawigacyjnej do celów szkoleniowych i treningowych z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron. Mamy nadzieję, że obecność dobrze „oprzyrządowanego” lotniska w pobliżu stolicy, wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo wykonywanych operacji lotniczych. Na koniec mamy nadzieję, że przestrzeń wokół lotniska zostanie dopasowana do faktycznych potrzeb wszystkich użytkowników i będzie stanowiła symbiotyczną jedność dla każdego rodzaju lotnictwa pod jednym dachem TMA Warszawa…..


Zajrzyj również tutaj:
Oficjalna strona Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin
GA na lotnisku Warszawa/Modlin - przyleć, zwiedź lotnisko i wieżę!

* Na podstawie informacji ze strony lotniska

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony