Przejdź do treści
Źródło artykułu

Czasowe zmiany w systemie dyżurów SAR

Od 19 lipca wprowadzone zostały czasowe zmiany w pełnieniu dyżurów przez załogi śmigłowców ratowniczych Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Do końca sierpnia częściowo przywrócony zostaje drugi punkt dyżurowania śmigłowca SAR.

Od 19 lipca do 31 sierpnia całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach od 11.00 do 19.00, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany będzie drugi śmigłowiec – Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.

W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 września ponownie w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany będzie jeden śmigłowiec. Tak jak dotychczas dyżury pełnione będą na przemian przez załogi śmigłowców W-3WARM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43 i 44 Bazy Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga samolotu patrolowego Bryza pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

W latach 2008–2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym Marynarka Wojenna podjęła decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie. Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, które otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R, 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas powrócono również utrzymanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.

Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Prace unifikujące je do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA i W-3WARM były realizowane na pięciu maszynach: dwóch transportowych W-3T oraz trzech W-3RM Anakonda. W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 października 2015 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Do chwili obecnej prace modernizacyjne zakończono na czterech z pięciu wyżej wymienionych maszyn a dwa śmigłowce transportowe przystosowano do wykonywania zadań ratowniczych. Jednocześnie, pod koniec ubiegłego roku, rozpoczął się drugi etap procesu modernizacji śmigłowców W-3 obejmujący kolejne trzy maszyny ratownicze tego typu. Jeszcze w grudniu do zakładów lotniczych w Świdniku przekazano pierwszą z nich. Kolejna trafiła tam w ubiegłym tygodniu. Trzecia zostanie przekazana w przyszłym miesiącu.


Śmigłowiec W-3WARM 0815 w ubiegłym tygodniu został przekazany do zakładów lotniczych w Świdniku.
Zakończenie drugiego etapu modernizacji obejmującego trzy maszyny planowane jest na koniec 2018 roku.
(fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)

W tym roku wdrożona zostanie także procedura wydłużenia resursu dwóch śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R, która ma pozwolić na ich eksploatację przez kolejne cztery lata.


Wdrożenie procedury wydłużenia resursu na dwóch śmigłowcach Mi-14PŁ/R
pozwoli na ich użytkowanie do 2022 i 2023 roku. (fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony