Przejdź do treści
Garmin 1000
Źródło artykułu

AOPA: Szklane kokpity nie zwiększają bezpieczeństwa

Stowarzyszenie AOPA poinformowało, iż statystyki dotyczące bezpieczeństwa samolotów mających na wyposażeniu szklane kokpity są prawie takie same, jak tych z analogowym oprzyrządowaniem. Opracowanie na ten temat przedstawił Instytut Bezpieczeństwa Lotniczego, działający w ramach Fundacji AOPA.

Badania wykazały dodatkowo, iż samoloty wyposażone w szklane kokpity mogą być bardziej podatne na wypadki podczas startów, lądowań i konwojerów. Dostępne dane nie są jednak wystarczające, aby stwierdzić, co jest przyczyną tej różnicy. Według publikacji, niektóre czynniki mogą obejmować kwestię szkolenia przejściowego, skłonności do skupiania się na ekranie monitora zamiast na zewnętrznym widoku lub trudności w interpretacji wartości prędkości i wysokości wyświetlanych na szklanym kokpicie w porównaniu do danych przekazywanych przez analogowe przyrządy. Pełny raport wraz ze złożonymi analizami danych, jest dostępny tutaj (PDF).

"Zdecydowana większość wypadków analizowanych w badaniu miała miejsce w dzień w warunkach VMC (visual meteorological conditions), gdzie korzyści wynikające z wykorzystywania glass cocpitu w stosunku do przyrządów analogowych mogą nie być aż tak znaczące", powiedział Bruce Landsberg, prezes Fundacji AOPA. "Piloci najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów najwyraźniej czasami mają problemy przy podstawowych manewrach typu start, lądowanie lub konwojer", dodał.

Jednym z powodów może być sama konstrukcja z tych samolotów. "Te modele wymagają delikatnego operowania mocą i solidnego sterami", wyjaśniał Landsberg. Oprócz lepszego szkolenia przejściowego, innym dobrym rozwiązaniem mogłoby być zapewnienie lepszej wizualizacji aktualnego kąta natarcia. Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) również wykonała analizy bezpieczeństwa dla statków powietrznych wyposażonych w szklane kokpity. Dane z 2010 r. znajdują się tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony