Przejdź do treści
Podwozie Dash 8
Źródło artykułu

AAIB: Dash 8 lądował bez koła podwozia głównego

Brytyjska Komisja ds. Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) poinformowała o szczegółach incydentu, który miał miejsce 3 marca 2011 r., kiedy od Dasha 8 linii lotniczych Flybe, który wykonywał lot z Exeter do Newcastle, chwilę po starcie odpadło jedno z kół prawego podwozia głównego. Załoga o tym fakcie została powiadomiona zarówno przez pasażerów, jak i również kontrolę ruchu lotniczego.

Dokładna chronologia zdarzeń nie jest znana, ale zgodnie z opublikowanym raportem, pasażerowie siedzący przy oknach po prawej stronie maszyny wyraźnie twierdzili, że zaraz po starcie odpadło jedno z kół. Odpadnięcie czegoś z samolotu zauważyli również kontrolerzy ruchu lotniczego, którzy o tym fakcie natychmiast zaalarmowali pilotów. W tym czasie pasażerowie opowiadali stewardessie, co widzieli. Gdy kapitan był już w pełni poinformowany co się stało, nadał sygnał Mayday i zawrócił do Exeter.

Jeszcze w czasie lotu załoga skonsultowała się z szefem pilotów Flybe, który poinstruował ich, aby przyziemili najpierw nieuszkodzoną stroną podwozia głównego, a potem w miarę mozliwości powoli obniżali uszkodzone prawe podwozie (na którym pozostało jedno z dwóch kół). Podczas pomyślnego lądowania nikt nie odniósł obrażeń, ale pasażerowie zostali ewakuowani z pokładu chwilę po tym, jak samolot zatrzymał się na pasie startowym. Według AAIB, przyczyną zdarzenia było zatarte łożysko. Komisja dodała, iż kapitan wykonał kontrolę przedodlotową samolotu, w tym podwozia i nie zauważył niczego niezwykłego, ale charakter problemu mógł być trudny do wykrycia. W wyniku tego wypadku, AAIB wydała zalecenia na rzecz bezpieczeństwa, które mają w przyszłości pomóc w uniknięciu podobnych zdarzeń.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony