Przejdź do treści
B777 należący do linii PIA, fot. thethelegraphandargus.co.uk
Źródło artykułu

Incydent: B772 PIA przechwytywany przez czeskie i węgierskie myśliwce z powodu braku kontaktu z ATC

27 lutego, B772 należący do linii PIA Pakistan International Airlines (znaki rejestracyjne AP-BMG) wykonywał lot PK-786 z lotniska Heathrow w Londynie do Islamabadu w Pakistanie. Statek powietrzny znajdował się na FL370 nad południowymi Niemcami, gdy ATC straciła z nim łączność. Następnie samolot znalazł się w czeskiej przestrzeni powietrznej, której kontrolerzy próbowali się z nim skontaktować i instruowali załogę (bez potwierdzenia odbioru), aby ci nacisnęli ident na transponderze, jednak nie było reakcji.

Samolot kontynuował na FL370 wzdłuż planowanej trasy lotu, a w powietrze zostały poderwane czeskie myśliwce celem jego przechwycenia, jednak Boeing niedługo później wleciał w słowacką przestrzeń powietrzną, a następnie w węgierską ponownie bez nawiązywania łączności z ATC. Ok. 20.18 UTC załoga PIA zgłosiła się do kontroli obszarowej w Bukareszcie, co miało miejsce ok. 50 min od momentu utraty kontaktu radiowego. Dalej samolot kontynuując lot wzniósł się z FL370 na FL390 i wylądował w Islamabadzie zgodnie z rozkładem.

28 lutego 2020 r. Węgierskie Siły Obronne poinformowały, że dzień wcześniej wysłały  Gripena, aby ten przechwycił B772, jednak myśliwiec był jedynie w stanie eskortować samolot pasażerski do granicy Węgier, gdzie wleciał w następną przestrzeń powietrzną. Węgierskie Siły Powietrzne zostały wcześniej ostrzeżone przez Siły Powietrzne Czech, które przechwyciły samolot i również eskortowały go do swojej granicy. Praha Area Control (czeskie ATC) podjęła również próbę skontaktowania się z załogą PIA na innych częstotliwościach, ale ponownie nie przyniosło to rezultatu. Aktualnie prowadzone jest dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia.

Więcej informacji na jego temat dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony