Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozgrzewka przed AIR SHOW 2011

Dreszczyk emocji w miarę zbliżającego się weekendu (27-28 sierpnia) rośnie, a my chcemy podgrzać atmosferę - przypominając o tym jakie atrakcje czekają na fanów akrobacji lotniczych na tegorocznym AIR SHOW w Radomiu. Można powiedzieć, że zapowiada się gorąco! Poczytajcie sami...

W Radomiu wystąpią dwa polskie zespoły akrobacyjne
Biało-Czerwone Iskry oraz Orliki będą reprezentowały Siły Powietrzne w pokazach zespołowych podczas AIR SHOW - 2011 w Radomiu. Oba zespoły akrobacyjne podlegają 4. Skrzydłu Lotnictwa Szkolnego, a ich piloci to instruktorzy adeptów lotnictwa wojskowego dęblińskiej Szkoły Orląt.

BIAŁO-CZERWONE ISKRY
Zespół kontynuuje tradycje utworzonego w 1968 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu zespołu pod nazwą „Rombik”, który latał w składzie 4 samolotów TS-11 Iskra. Zasadnicze zmiany w działalności Zespołu nastąpiły w 1991 roku, gdy otrzymał on nową nazwę „Zespół akrobacyjny Iskry”. Wzorem zachodnich formacji tego typu, należące do „Iskier” samoloty TS-11 otrzymały efektowne malowanie w barwach narodowych. Samoloty nieznacznie zmodernizowano, głównie dla potrzeb przelotów zagranicznych oraz zwiększenia efektywności pokazów dynamicznych. Część maszyn otrzymała smugacze. Po dokonaniu tych niewielkich modyfikacji samoloty otrzymały oznaczenie TS-11 Iskra MR.

Kolejnym przełomowym momentem w historii Zespołu był rok 2000, kiedy to grupa zyskała swą docelową nazwę „Biało-Czerwone Iskry”. Wprowadzono nowe elementy w pokazie dynamicznym a także nowe logo i malowanie. Zespół przeniesiono z Radomia do 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie-obecnie 41.Baza Lotnictwa Szkolnego- skąd operuje obecnie. „Biało-Czerone Iskry” są nieodłącznie związane z historią pokazów lotniczych w Polsce. Należy podkreślić fakt, iż piloci latający w zespole pełnią normalną służbę w Siłach Powietrznych w charakterze pilotów-instruktorów. Odmiennie niż w krajach zachodnich, gdzie piloci zespołów akrobacyjnych nie wykonują żadnych innych obowiązków, poświęcając swój wysiłek wyłącznie dla celów akrobacji zespołowej.

Strona internetowa zespołu: www.bialoczerwoneiskry.eu

ORLIKI
Nazwę zespołu zaczerpnięto od nazwy samolotu, na którym piloci zespołu wykonują pokazy – turbośmigłowego samolotu szkolno-treninigowego PZL-130 „Orlik”. Zespół akrobacyjny powstał w 1998 roku w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Jego powstanie było związane z zaproszeniem polskiego lotnictwa wojskowego do wzięcia udziału w Royal International Air Tatoo w Anglii.

Piloci „Orlików” rekrutują się spośród instruktorów, w tym wypadku z 42. BLSz. Początkowo do zespołu wydzielono 5 maszyn, a od 2001 roku – 7. Ponadto, w tym samym roku zespół wydzielono jako oddzielną eskadrę, a od 2003 roku liczbę samolotów uzupełniono o 2 kolejne. „Orliki” rozpoczęły aktywną działalność uczestnicząc w latach 1998-2005 w 49 pokazach lotniczych w tym aż 20 za granicą. Pod koniec 2005 roku działalność zespołu została zawieszona aby ponownie rozpocząć się po dwóch latach. W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 zmodernizowanych, mocniejszych PZL-130 TC-II Orlik).

Ulubieńcy polskiej publiczności Patrouille de France również pojawią się w Radomiu
Zespół francuskich Sił Powietrznych Patrouille de France wykona akrobacje zespołowe i indywidualne, w tym słynne 'serce przebite strzałą' dla polskiej publiczności podczas AIR SHOW - 2011 w Radomiu.

Zespół wykonuje pokaz na 8 samolotach i będzie niewątpliwą gwiazdą tegorocznego AIR SHOW. Patrouille de France użytkuje francusko-niemieckie samoloty treningowe Alpha Jet.

Para Su-22 Fitter - K
Kolejną atrakcją tegorocznego AIR SHOW będzie pokaz dynamiczny pary samolotów SU-22M4 polskich Sił Powietrznych wykonującej manewry taktyczne. Prezentacja dynamiczna oraz statyczna tego samolotu wyróżnia AIR SHOW spośród innych pokazów lotniczych na świecie - tylko w Polsce wykonają ataki na cele naziemne.

Su-22 wracają na AIR SHOW po kilkuletniej przerwie. Mieliśmy już okazję niejednokrotnie oglądać ten typ statku powietrznego nad radomskim niebem, jednak nigdy w takim ugrupowaniu. Jednostką macierzystą wspomnianej pary 21. Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Początki jednostki sięgają lat ’80, kiedy to na podstawie rozkazu ówczesnego Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, powołano do życia 8 oraz 40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko- Bombowego. Obecnie sama jednostka podlega organizacyjnie pod 1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego w skład którego wchodzą: 21 BLT w Świdwinie (Su-22), 22. BLT w Malborku (MiG-29) oraz 23. BLT w Mińsku Mazowieckim. (MiG-29).

Nie zabraknie też Latających Byków - The Flying Bulls
Kultowa ekipa lotniczych entuzjastów spod znaku Red Bull, czyli ekipa The Flying Bulls zaprezentuje na AIR SHOW w Radomiu prawdziwe lotnicze smaczki: dwukadłubowca z okresu II wojny światowej P-38L Lightning oraz śmigłowiec Bo-105M wykonujący pełną akrobację.

P-38L Lightning - znakomicie odrestaurowany amerykański samolot myśliwski wykona przelot oraz zostanie umieszczony na wystawie statycznej

Battle of Britain Memorial Flight na AIR SHOW - 2011
Historyczna grupa Battle of Britain Memorial Flight potwierdziła swój udział w tegorocznym AIR SHOW – 2011. Podczas pokazów dynamicznych, zostaną zaprezentowane legendarne statki powietrze: Spitfire AB910 oraz C-47 Dakota.

Spitfire AB910 – wyprodukowany w 1941 roku, brał udział w historycznej „Bitwie o Anglię” i nosi schemat malowania Jana Zumbacha – polskiego asa drugiej wojny światowej, dowódcy dywizjonu 303 „Kościuszki”.

C-47 Dakota – weszła do służby amerykańskich Sił Powietrznych w 1942 ale już w ciągu niecałego roku została przekazana dalej do służby w Kanadyjskich Siłach Powietrznych, gdzie służyła przez następne kilkadziesiąt lat, aż do roku 1971. Od tamtego czasu często zmieniała właściciela – dopiero w 1993 roku została przekazana na rzecz stowarzyszenia Battle of Britain Memorial Flight. Od tamtego czasu trwały intensywne prace nad przywróceniem jej dawnego wizerunku z czasów drugiej wojny światowej.

Poczytajcie o nich więcej na stronie www.raf.mod.uk

Czekaliśmy na nich 10 lat! „Frecce TriColori”
To prawdziwa gwiazda tegorocznego AIR SHOW. Dotychczas włoski zespół akrobacyjny Frecce TriColori - Trójkolorowe Strzały - wystąpił w Polsce tylko jeden raz - w 2001 roku. Został zapamiętany jako najlepszy z najlepszych wykonujący pokaz na 10 samolotach z niesamowicie intensywnymi dymami podkreślającymi mistrzowskie akrobacje. W tym roku zaprezentują się polskiej publiczności w Radomiu.

Bogate tradycje zespołu sięgają wczesnych lat trzydziestych XX wieku. Po 2 Wojnie Światowej we Włoszech istniało kilka małych zespołów akrobacyjnych. W 1960 roku Sztab Generalny Sił Powietrznych zdecydował się powołać jedną grupę w miejsce kilku istniejących wcześniej grup. 1 lipca 1961 r. w Rivolto, oficjalnie powołano do życia 313. Treningową Grupę Akrobacyjną.

Grupa została wyposażona w sześć samolotów Canadair CL13 (F-86E) "Sabre".W grudniu 1963 r. “Frecce Tricolori” otrzymały pierwszy z około dwudziestu samolotów Fiat G.91PAN. Skrót PAN oznacza Pattuglia Acrobatica Nazionale (Narodowy Zespół Akrobacyjny) – samoloty zostały specjalnie zmodyfikowane na potrzeby zespołu. W 1982 roku G.91PAN zostały zastąpione przez Aermacchi MB-339PAN, których zespół używa do dziś.

Zespół wykonuje pokaz w ugrupowaniu 9+1, wykonując spektakularne figury zespołowe na 9 samolotach, a pomiędzy figurami zespołowymi występuje solista zespołu.

Strona internetowa: www.aeronautica.difesa.it

JAS- 39 GRIPEN
Na tegorocznym Air Show nie mogło zabraknąć również gości z Węgier. W tym roku na wystawie statycznej będziemy mieli możliwość podziwiania samolotu wielozadaniowego węgierskich Sił Powietrznych JAS-39 Gripen (szw. Gryf).

Wspomniana maszyna jest jednosilnikowym Szwedzkim samolotem wielozadaniowym produkowanym przez firmę Saab przy współpracy z BAE SYSTEMS. Z języka Szwedzkiego skrót JAS tłumaczy się: Jakt - myśliwski, Attack - szturmowy Spaning – rozpoznawczy, co oznacza że samolot zdolny jest do wykonywania każdego z wymienionych zadań. Prototyp oblatano 9 grudnia 1988 r., natomiast do służby w Szwedzkich Siłach Powietrznych wprowadzony w 1993 roku.

Samolot zbudowany w układzie ‘Kaczka’ ze skrzydłem ‘Delta’. Taki układ aerodynamiczny pozwolił na osiągnięcie dużej manewrowości w każdym zakresie prędkości, oraz charakterystyk samolotu STOL (short take-off and landing) tj. krótkiego startu i lądowania.

Samolot występuje w wersji jednomiejscowej jak i szkolnej. JAS- 39 Gripen jest obecnie na wyposażeniu pięciu krajów: Szwecji, Węgier, Czech, Tajlandii oraz RPA.

EUROFIGHTER "TYPHOON" z Niemiec
Podczas nadchodzących pokazów nie mogło by zabraknąć uczestników z Niemiec. W tym roku Luftwaffe, bo o niej mowa, zagości u nas wraz z samolotem Eurofighter Typhoon.

Jest to wielozadaniowy samolot myśliwski o napędzie dwusilnikowym, zbudowanym w układzie kaczka. Projekt oraz konstrukcja została opracowana przez cztery europejskie państwa: Hiszpanie, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanie (początkowo w programie uczestniczyli również Francuzi, wycofując się dość szybko, by skonstruować własny samolot tej samej klasy - Rafale).Prototyp Typhoona oblatano 27 marca 1994 r. Dziś, do użytkowników maszyny prócz wspomnianych wcześniej doliczyć możemy Austrię oraz Arabię Saudyjską.

Samolot jest bardzo zaawansowany technicznie oraz technologicznie. Większość materiałów wykorzystanych w konstrukcji to kompozyty. Doskonała zwrotność poczynając od prędkości minimalnej (203 km/h) poprzez przelotową (1591- 1836 km/h w zależności od konfiguracji) aż do maksymalnej (2390 km/h)zapewniana jest przez wysoce niestabilną aerodynamicznie konstrukcję.

Szeroki wachlarz możliwości bojowych poczynając od walki powietrznej, przez niszczenie celów naziemnych oraz nawodnych, na rozpoznaniu kończąc - w pełni tłumaczy nazwę samolotu „Typhoon” (tajfun-niszczycielski wiatr). Tą wspaniałą konstrukcję będziemy mieli okazję podziwiać na wystawie statycznej.

Do Radomia przylecą również Chorwaci
Po raz pierwszy w Polsce i oczywiście w Radomiu na AIR SHOW - “Krila Oluje” (Skrzydła Burzy) Chorwackich Sił Powietrznych i Obrony Przeciwlotniczej.

Zespół reprezentuje Siły Powietrzne oraz całe Siły Zbrojne Chorwacji. Piloci zespołu, to najbardziej doświadczeni instruktorzy, którzy na co dzień latają w 93. Wojskowej Bazie Lotniczej w Zemunik. Sześć samolotów Pilatus PC-9M, na których latają piloci zespołu to normalne samoloty na co dzień używane do szkolenia, bez specjalnego wyposażenia do pokazów.

Początki zespołu sięgają lipca 2004 roku, kiedy to po raz pierwszy z pokazem akrobacji zespołowej wystąpiły 4 samoloty. W 2005 roku zespół przyjął swoją nazwę, a pod koniec roku w skład zespołu został włączony kolejny samolot. Od marca 2009 roku zespół lata w składzie 6 samolotów.

Zespół zwykle prezentuje dwudziestominutowy pokaz, na wysokościach od 150 do 1000m. W czasie pokazu samoloty latają w odległościach mniejszych niż 2 metry od siebie. Prędkości sięgają 550km/h, a na pilotów działają przeciążenia od -2,5 do 6,5 g.

Oficjalna strona internetowa zespołu: www.krilaoluje.com

Patrouille Suisse również po raz pierwszy w Polsce
Po raz pierwszy w Polsce wystąpi zespół akrobacyjny Szwajcarskich Sił Powietrznych "Szwajcarski Patrol".

Zespół lata sześcioma samolotami Northrop F-5E Tiger II. Bazą macierzystą zespołu jest baza w Emmen. Historia zespołu zaczyna się w 1964 r. Nazwa została zapożyczona od francuskiego zespołu Patrouille de France. Na początku zespół latał na czterech samolotach Hawker Hunter Mk.58. W 1970 roku zespół został powiększony o piąty samolot. Z powodu szwajcarskiej polityki neutralności, aż do 1978 roku zespół nie występował poza Szwajcarią. W tymże roku zespół poleciał do Francji.

Rok 1994 był ostatnim w którym zespół występował na samolotach Hunter. W 1995 r. piloci przesiedli się na samoloty Northrop F-5E Tiger II w nowym biało-czerwonym malowaniu. Rok później zostały wyposażone w generatory dymu. W czasie pokazu zespół prezentuje kombinację 21 figur.
Strona internetowa zespołu: www.patrouille-suisse.ch

Lotnictwo MW na AIR SHOW - 2011
Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu pojawią się aż cztery statki powietrzne z Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W 10 minutowym pokazie dynamicznym zaprezentuje się załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”. Na wystawie statycznej będzie można zobaczyć samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza, śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ oraz śmigłowiec pokładowy SH-2G.

Dwukrotnie (w sobotę i niedzielę) w pokazie dynamicznym zaprezentuje się załoga śmigłowca ratowniczego „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach w składzie: kmdr ppor. pil. Waldemar Orliński - dowódca, kmdr ppor. pil. Mariusz Konopka – drugi pilot, chor. szt. mar. Stanisław Czujkowski – ratownik i chor. szt. Ireneusz Raczyński – technik pokładowy. Z lotniska w Gdyni Babich Dołach na wystawę statyczną przyleci również śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G. 44. Bazę Lotnictwa Morskiego będą reprezentować: samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza Bis z Siemirowic oraz śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ z Darłowa.

W-3RM „Anakonda” to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 8 rozbitków. Śmigłowiec ten wyposażony jest w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, trójkąta, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Dzięki rozmieszczonym wokół kadłuba 6 nadmuchiwanym pływakom ma on możliwość awaryjnego wodowania. Śmigłowce ratownicze „Anakonda” na wyposażenie lotnictwa Marynarki Wojennej weszły w 1992 roku. Obecnie w służbie znajduje się 7 tego typu maszyn. Załogi tych śmigłowców wykonują również zadania transportu medycznego i transportu specjalistycznych zespołów medycznych z organami do przeszczepu.

Samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza 1RM Bis, w odróżnieniu od poprzedniej wersji Bryza 1R, wyposażony jest w zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-800-2 z funkcją mapowania terenu. Jego parametry pracy polepszono dzięki zastosowaniu chowanego przedniego i uchylnego głównego podwozia.

Ponadto samolot wyposażono w systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych - detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Samolot otrzymał również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym. W kabinie znajduje się cztery konsole do obsługi wyposażenia, dwie przodem i dwie bokiem do kierunku lotu. Załoga Bryzy Bis to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz w zależności od planowanej misji, do czterech operatorów systemów pokładowych.

Śmigłowce Mi-14PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Mogą również współdziałać z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest wyposażona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie.

Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych – opuszczaną stację hydroakustyczną, detektor anomalii magnetycznych oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne. Maszyny te mogą być uzbrojone w bomby głębinowe, zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe. Maszyny te wylatały już łącznie ponad 26 000 godzin. Uczestniczyły w licznych manewrach krajowych i międzynarodowych oraz reprezentowały morskie skrzydła na pokazach lotniczych w kraju i za granicą. W tym roku obchodziły 30-lecie służby w lotnictwie Marynarki Wojennej.

Śmigłowce SH-2G trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. W sierpniu 2003 roku weszły one do służby w składzie nowo sformowanego klucza śmigłowców pokładowych. Kaman SH-2G Super Seasprite jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Może uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec logistyczny - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. SH-2G jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Trzy tego typu maszyny przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90 i wyposażono w pokładowe stanowisko strzeleckie. Piloci SH-2G uczestniczyli w dwóch operacjach NATO na Morzu Śródziemnym, prowadzili działania w obszarze od Bałtyku przez Atlantyk po Morze Śródziemne i Czarne, wykonując ponad 2700 operacji startów i lądowań na pokładach okrętów.

F-16 Solo Display Team Belgijskich Sił Powietrznych
Pilot wykonujący pokaz to Cdt “MITCH” Beulen. Ma 36 lat i jest pilotem samolotu F-16 od 1999 roku. W eskadrze od ponad 10 lat, swoją przygodę w Belgijskiej Szkole Oficerskiej rozpoczął w 1992 roku jako pilot szybowcowy. W służbie Belgijskich sił powietrznych od 1996 roku, nieustannie w 349 eskadrze jako pilot, operacyjnie w stopniu wyszkolenia FORCE LEADER. Uczesniczył m.in. w takich manewrach/wymianach jak: RED FLAG, GREEN FLAG (USA), MAPLE FLAG (KANADA) oraz Bold Avenger, Trial Quest and Nato Air meet. Doświadczenie bojowe zdobył podczas misji w Kosowie, Afganistanie i Libii. Nalot na F-16 ponad 2200 godzin. Żonaty, dwójka dzieci.

Obsługa naziemna składa się z Szefa Drużyny, dwóch szefów zespołów oraz szefa ds. uzbrojenia, odpowiedzialnego za smugacze (wytwornice dymu) na końcach skrzydeł. Wymienieni są oddelegowanym zespołem, podróżującym po całej europie jako zabezpieczanie techniczne grupy.

Zespół reprezentacyjny Belgijskich Sił Powietrznych na co dzień stacjonuje w Bazie Sił powietrznych w Kleine Brogel nieprzerwanie od trzech lat.

W przeszłości, wielu pilotów F-16 Belgijskich Sił Powietrznych latało jako Piloci pokazowi. Odpowiedzialność za organizację zespołu nie była oparta na stałych zasadach, lecz zmieniała się cyklicznie, pomiędzy poszczególnymi bazami. Dopiero w 2006 roku, kiedy Cdt. John Vandebosch z 31 Eskadry “przekazał ster” Cdt Michael Artiges’owi zadecydowano o bardziej usystematyzowanej organizacji zespołu.

Za kadencji Mitcha Beulena, pilota F-16 zespołu reprezentacyjnego Belgijskich Sił Powietrznych, rozpoczęła się trzecia, trzyletnia zmiana organizowana przez 349 eskadrę. Pokaz wydaję się niezwykle spektakularny dla oglądającej go publiczności, jednak w rzeczywistości zawiera standardowe manewry F-16, które są trenowane podczas lotów operacyjnych. Jedyna różnica pomiędzy lotami operacyjnymi, a pokazem jest taka, iż podczas pokazu manewry wykonywane są na małych wysokościach w ograniczonych dla pokazu strefach (tzw. boxach). Oznacza to, że podczas pokazu, pilot zmuszany jest do ‘wyciskania’ dużych przeciążeń co z kolei ogranicza pokaz do około 10 min, podczas których widowni prezentowany jest przegląd manewrowości F-16 oraz umiejętności pilotów Belgijskich Sił Powietrznych.

Na sezon 2011 samolot został pomalowany całkowicie na potrzeby pokazu. Przez cały okres trwania służby malowanie samolotu zmieniało się kilkakrotnie. Projekt malowania na obecny sezon został po raz kolejny opracowany przez Johana Wolfsa i Petera Verheyena, wykonany w lakierni KB. Warto ponadto wspomnieć, iż w tym roku Belgijskie Siły Powietrzne świętują 65 rocznicę istnienia.

Wraz z organizatorami zapraszamy na AIR SHOW 2011 do Radomia!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony