Przejdź do treści
Katastrofa w przestworzach - program National Geographic Channel (fot. inewsmedia.pl)
Źródło artykułu

Nowy sezon serii „Katastrofa w przestworzach: Raport specjalny” na kanale National Geographic

Już 11 stycznia 2021 r. fani lotnictwa zobaczą pierwszy odcinek nowej serii „Katastrofa w przestworzach: Raport specjalny”.

W tej serii, w każdym z dziesięciu odcinków, poznamy przyczyny trzech katastrof lotniczych. Wyniki wnikliwych analiz mogą pomóc w zapobieganiu podobnych tragedii w przyszłości. Śledczy starają się ustalić, jak doszło do tragicznych w skutkach wypadków. Jak powinna się zachować załoga w obliczu awarii, jaką jest oderwanie się silnika? Jak zachować zimną krew w sytuacji, w której w całkowitych ciemnościach pilot nie może ustalić, gdzie znajduje się linia horyzontu? W trzymającej w napięciu serii dokumentalnej zobaczymy, jak zagrożenie podczas lotu zmusza załogi do podjęcia radykalnych działań. Każda niewłaściwa decyzja może przyczynić się do pogorszenia sytuacji.

Choć cała branża lotnicza bezustannie pracuje nad poprawą bezpieczeństwa, nie da się zupełnie wyeliminować wypadków. Analiza poszczególnych katastrof pomaga jednak uniknąć podobnych tragedii w przyszłości. Wszystko w rękach doświadczonych śledczych, którzy, skrupulatnie analizując materiał dowodowy i rozważając najbardziej nieprawdopodobne scenariusze, metodycznie dążą do odkrycia prawdy i ustalenia przyczyny wypadku.

Seria „Katastrofa w przestworzach: raport specjalny” jest kompilacją oryginalnych odcinków wszystkich sezonów serii „Katastrofa w przestworzach”. W nowej serii zobaczymy analizę przypadków katastrof, zestawionych ze sobą pod kątem podobieństw okoliczności wystąpienia.

Premiery w poniedziałki od 11 stycznia o godz. 21:00 w National Geographic.

W odcinku pierwszym pt. „Zabójczy mrok” trzy nocne loty kończą się równie tragicznie – zdezorientowane, zagubione w ciemnościach załogi tracą z oczu horyzont i popełniają fatalny błąd. W niedostępnej części Himalajów rozbija się pakistański samolot. Trudne warunki uniemożliwiają śledczym szybkie dotarcie na miejsce katastrofy. Lot Aires 8250 z Bogoty na karaibską wyspę San Andrés wskutek silnego wiatru i ulewnego deszczu rozbija się podczas podejścia do lądowania. Kontrolerzy lotów kazali pilotowi (lot 409) obrać nowy kurs. Pilot zaakceptował zmianę. Kilka chwil później samolot nagle runął do morza.

W drugim odcinku pt. „Utrata silnika” trzy załogi stają w obliczu identycznej awarii – oderwania się silnika. Dalszy przebieg wydarzeń w każdym przypadku wygląda jednak inaczej. Samolot amerykańskich linii lotniczych stracił śmigło na wysokości 5800 metrów nad Pacyfikiem. Jak pilotom udało się bezpiecznie wylądować? Samolot American Airlines, lot 191, stracił podczas lotu lewy silnik. W tragicznej katastrofie śmierć poniosły 273 osoby. W 1992 roku lot numer 1862 z Amsterdamu do Tel Awiwu zakończył się katastrofą. Śledczy znaleźli groźną dla każdego 747 usterkę.

Trzeci odcinek nosi tytuł „Trudne decyzje”. Zagrożenie podczas lotu często zmusza załogi do podjęcia radykalnych działań. Błędne decyzje mogą jednak przyczynić się do pogorszenia sytuacji. Kiedy silnik samolotu linii British Midland staje w płomieniach, piloci próbują awaryjnie lądować. Tuż przed lądowaniem psuje się drugi silnik. Kilka sekund po starcie samolot linii TAM Airlines runął na teren zabudowany i stanął w ogniu, powodując śmierć wszystkich 95 osób na pokładzie. W tym odcinku znalazła się też historia tragicznego lotu 8501 linii AirAsia. Przyczyną katastrofy, w której zginęli wszyscy pasażerowie, były tajemnicze działania kapitana.

W czwartym odcinku przyjrzymy się, jak strach przed lądowaniem na niebezpiecznym pasie lotniska Congonhas doprowadził do tragedii samolotu linii TAM w lipcu 2007. Podczas postoju na norweskiej wysepce Stord, samolot Atlantic Airways z niewiadomych przyczyn zjechał z pasa startowego i obsunął się ze skarpy. W niedostępnej części Himalajów rozbija się pakistański samolot. Trudne warunki uniemożliwiają śledczym szybkie dotarcie na miejsce katastrofy.

Piąty odcinek to kolejne trzy katastrofy. Podchodzący do lądowania samolot rozbija się na szczycie góry w Indonezji. Okazuje się, że zawiodły systemy, które miały zapobiec katastrofie. Samolot linii Crossair zbliżał się do lotniska w Zurychu, gdzie panowała zła widoczność. Maszyna zahaczyła o czubki drzew i runęła na ziemię. Zderzenie United Express 5925 z prywatnym samolotem z 1996 roku wyjaśniło się, gdy śledczy zrozumieli, że przyczynił się do niego drugi pilot.

W szóstym odcinku zobaczymy jak tuż po starcie samolot linii Air Florida spadł do zamarzniętej rzeki Potomak. Przyczyny tragedii ustalono podczas niezwykłego eksperymentu. Na patagońskim pustkowiu dochodzi do katastrofy lotu Sol Líneas Aéreas 5428. Kluczem do wyjaśnienia przyczyn wypadku okazuje się maleńki drucik. Zderzenie United Express 5925 z prywatnym samolotem z 1996 roku wyjaśniło się, gdy śledczy zrozumieli, że przyczynił się do niego drugi pilot.

W siódmym odcinku fani lotnictwa zobaczą jak w 1991 roku na ruchliwym lotnisku międzynarodowym w Los Angeles boeing 737 wjechał w budynek lotniska. W programie kulisy akcji ratunkowej. Przyjrzymy się, jakie zmiany wprowadzono na lotnisku Mediolan-Linate po tragicznej kolizji w październiku 2001 roku. Zderzenie United Express 5925 z prywatnym samolotem z 1996 roku wyjaśniło się, gdy śledczy zrozumieli, że przyczynił się do niego drugi pilot.

W ósmym odcinku zobaczymy jak podczas silnej burzy Boeing 737-800 rozbija się tuż po starcie. Ekipa śledczych ustala, że bezpośrednią przyczyną wypadku był błąd ludzki. Podczas awaryjnego lądowania samolotu z Zurychu giną wszyscy na pokładzie. Eksperci podczas śledztwa wśród szczątków maszyny znajdują narkotyki. Maszyna realizująca lot United Express 6291 niespodziewanie rozbija się podczas podejścia do lądowania, zaledwie półtora kilometra od lotniska.

W dziewiątym odcinku serii „Katastrofa w przestworzach: raport specjalny” zobaczymy również jak w 2005 roku pasażerski samolot odrzutowy runął do Morza Śródziemnego. Fani lotnictwa zobaczą kulisy śledztwa w sprawie przyczyn tragicznej katastrofy. Śmigłowiec S-92 rozbija się nieopodal wybrzeża Nowej Fundlandii. Eksperci odkrywają, że konstrukcja maszyny jest wadliwa. W tym odcinku test też historia lotu 421 linii Garuda Indonesia. Kiedy maszyna wleciała w burzę, pilotowi udało się dokonać jednego z najbardziej niezwykłych lądowań.

W ostatnim, dziesiątym odcinku zobaczymy kulisy katastrofy samolotu Air Ontario 1363, który rozbił się tuż po starcie w marcu 1989 roku. Przyczyną tragedii było oblodzenie skrzydeł. Samolot linii First Air, lot 6560, rozbił się o wzgórze niedaleko Resolute Bay, jednego z najbardziej dzikich i odległych lotnisk na świecie. W 1991 roku podczas startu samolotu skandynawskich linii lotniczych wybuchł pożar. Cudem wszyscy na pokładzie maszyny przeżyli.

Zapraszamy do obejrzenia 10 odcinków nowego sezonu serii „Katastrofa w przestworzach: Rraport specjalny”. Premiery w poniedziałki od 11 stycznia o godz. 21:00 na kanale National Geographic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony