Przejdź do treści
Źródło artykułu

Jazda autostopem na satelitarnej superautostradzie

„Satelitarna superautostrada” lub pasmo Ka – szybka, niezatłoczona i rzadko używana sieć satelitarna – została uruchomiona przez zespół inżynierów, w tym z BAE Systems. Jej przeznaczeniem będzie wspieranie przyszłych misji bezzałogowych statków powietrznych należących do Wielkiej Brytanii.

Skuteczne użycie systemu łączności satelitarnej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpiecznego i automatycznego operowania bezzałogowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej, w czym BAE Systems jest pionierem. BSP (bezzałogowy statek powietrzny) musi mieć zdolność do przesyłania podczas misji dużych ilości danych w sposób szybki i bezpieczny.

Po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii, eksperci BAE Systems pracujący w dziale Future Combat Air Systems (FCAS), razem z inżynierami z firmy lotniczo-kosmicznej Astrium, znaleźli sposób użycia „korytarza łączności” w pasmie Ka, pozwalającego na przesyłanie dużych ilości danych w kosmosie.

W celu przetestowania „korytarza” zespół połączył najnowszy system kierowania misją BSP i jego naziemną stację kierowania BSP z systemem łączności satelitarnej EADS Astrium Air Patrol, działającym w paśmie Ka, który z kolei został zamocowany na dostarczonej przez Astrium ruchomej platformie nazywanej „kołyską”, umożliwiającej komunikowanie się oprogramowania systemu kierowania misją za pomocą łącza satelitarnego.

Mimo że „kołyska” pozostała na ziemi, była zdolna do odwzorowania bezzałogowego statku powietrznego, umożliwiając przetestowanie systemów w sposób odpowiadający ich działaniu na pokładzie BSP podczas rzeczywistej misji.

Odbyły się cztery „skoki” danych z laboratorium prób w Poynton, Cheshire, do satelity i z satelity do stacji Goonhilly Downs w Kornwalii i z powrotem – czyli odległość 144 000 km – więcej niż jedna trzecia odległości z Ziemi na Księżyc.

„Jadąc autostopem” na nowej satelitarnej superautostradzie, dane mogą ominąć zatłoczone ścieżki łączności satelitarnej, które są zatkane danymi generowanymi przez źródła cywilne, w tym liczne stacje telewizyjne.

John Airey z BAE Systems powiedział: „Podłączenie się do tej częstotliwości można porównać z użytkownikiem domowego Internetu, który zamienia stare przewody miedziane, łączące modem, na szerokopasmowe światłowody. Przesyłanie danych w ten sposób zapewnia znaczne korzyści, zwłaszcza dla BSP, które muszą szybko i bezpiecznie przesyłać duże ilości danych podczas poszczególnych etapów misji.”

„Najnowsze próby dowiodły, że nasze oprogramowanie i urządzenia mogą działać lepiej niż nowoczesne łącza satelitarne bez wykazywania jakichkolwiek problemów z integracją. W miarę jak technologia BSP staje się coraz bardziej skomplikowana, zapotrzebowanie na taki

1/2

rodzaj łączności będzie coraz większe. Sukces odniosą te firmy, które będą najbardziej zaawansowane w nowej technologii” – dodał Airey.

Próby miały miejsce w nowoczesnych zakładach produkcyjnych Astrium w Ponton, Cheshire, i były ukoronowaniem dwóch lat prac realizowanych przez BAE Systems, Astrium i dostawcę satelitów Avanti Communications.

Nigel Pearce, szef działu terminali i produkcji w Astrium, który opracował najnowocześniejszą antenę dużej przepustowości użytą podczas symulacji, będącą rozwinięciem systemu łączności AirPatrol na potrzeby pasma Ka, dodał: „Wysiłek całego zespołu dowiódł potencjału zastosowania lotniczych systemów łączności satelitarnej działających w paśmie Ka, wspierających złożone misje BSP.” 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony