Udana seria testów w locie automatycznego tankowania myśliwców F-15 z latającej cysterny A330 MRTT
Przedstawiciele Airbusa i Sił Powietrznych Singapuru (RSAF) przeprowadzili pomyślnie serię testów automatycznego tankowania w locie (A3R) z udziałem maszyny A330 Multi Role Tank Transport (MRTT) i myśliwca F-15. Testy poprzedzają certyfikację nowej zdolności A330 MRTT, planowaną na pierwszą połowę 2024 r.
W ciągu trzech tygodni sierpnia br. załoga A330 MRTT, należącego do RSAF, nawiązała w trybie automatycznym ponad 500 kontaktów na sucho i na mokro (bez przesyłania i z przesyłaniem paliwa) z wszystkimi typami samolotów RSAF, mogącymi odbierać paliwo, w tym z myśliwcem F-15SG, singapurskim wariantem wielozadaniowego amerykańskiego odrzutowca F-15E.
„Dzięki A330 MRTT oraz współpracy Airbusa i RSAF przyszłość tankowania w locie stała się rzeczywistością”, powiedział Jean-Brice Dumont, szef wojskowych systemów latających w Airbus Defense and Space. „RSAF staną się pierwszymi siłami powietrznymi na świecie, posiadającymi możliwości automatycznego tankowania w locie ze sztywnego łącza wszystkich samolotów mogących być odbiorcami paliwa w locie. Tę zdolność można rozszerzyć o tankowanie w locie statków powietrznych z sił powietrznych innych państw”.
Testy w locie z udziałem F-15SG przeprowadzono w Singapurze, sprawdzając możliwości AAR w całym zakresie parametrów lotu i różnych warunkach pogodowych pod nadzorem hiszpańskiego organu certyfikującego INTA (National Institute for Aerospace Technology).
Automatyczne tankowanie w locie w nocy z F-15, F-16 i MRTT
Podczas sierpniowych testów wykonano loty w warunkach nocnych nie tylko z F-15, ale także z singapurskimi A330 MRTT i F-16 jako biorcami paliwa. Posłużyły one do gromadzenia danych, pozwalających ukończyć opracowywanie i uruchomić funkcjonalność tankowania w nocy w trybie automatycznym. W lipcu 2022 r. A330 MRTT stał się pierwszą na świecie latającą cysterną certyfikowaną do prowadzenia automatycznego tankowania w powietrzu w świetle dziennym samolotów F-16 i A330 MRTT.
System automatycznego tankowania zmniejsza obciążenie pracą operatora systemu przetaczania paliwa, poprawia bezpieczeństwo i optymalizuje szybkość przesyłania paliwa w warunkach operacyjnych, co pozwala zwiększać przewagę własnych sił lotniczych.
Użytkowany operacyjnie od 2014 r. Airbus A330 MRTT jest certyfikowany na okoliczność tankowania w powietrzu w systemach sztywnego boomu jak i giętkiego węża samolotów typu F-15, F-16, F-35, A330 MRTT, E-3 AWACS, Eurofighter i innych.
Komentarze