Przejdź do treści
AW139 firmy Abu Dhabi Aviation napędzany paliwem SAF (fot. Leonardo)
Źródło artykułu

Pierwszy w ZAE i na Bliskim Wschodzie lot komercyjnego śmigłowca AW139 firmy Abu Dhabi Aviation napędzanego paliwem SAF

Firmy Abu Dhabi Aviation (ADA) i Leonardo ogłosiły, że dwusilnikowy średni śmigłowiec AW139 należący do ADA wykonał dwa loty zasilane paliwem lotniczym z domieszką SAF (zrównoważone paliwo lotnicze) w Abu Dhabi w dniach 28 i 30 listopada (drugi lot z dygnitarzami i przedstawicielami branży ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Loty z wykorzystaniem SAF na komercyjnym śmigłowcu ADA były pierwszymi tego typu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na Bliskim Wschodzie. Ta inicjatywa i osiągnięcie demonstrują możliwości ADA i Leonardo oraz ich aktywne zaangażowanie w zmniejszanie wpływu lotnictwa na globalną emisję dwutlenku węgla.

W tym kontekście Nader Ahmed Al Hammadi, prezes Abu Dhabi Aviation, potwierdził, że Abu Dhabi Aviation jest zainteresowane współpracą ze swoimi strategicznymi partnerami w celu przyspieszenia eliminacji dwutlenku węgla z sektora lotniczego, przyczynienia się do osiągnięcia celów klimatycznych kraju, zwiększenia efektywności paliwowej i jej ochrony.

Dodał: „Potwierdzamy zaangażowanie ADA we wspieranie wysiłków ZEA w sektorze lotniczym w celu zapewnienia zrównoważonego wzrostu i jego utrzymania w przyszłości”.

Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: „Loty zasilane SAF w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wykonane przez AW139 należące do ADA pokazały, co można zrobić, aby wspierać szybką ewolucji wymagań zrównoważonego rozwoju w lotnictwie. Technologia ta może przynieść realne korzyści w regionie i w wielu obszarach geograficznych, dla wszystkich misji i może być łatwo dostępna. Jesteśmy zdeterminowani, aby połączyć siły z władzami, liderami branży energetycznej i dostawcami usług śmigłowcowych, aby zachęcić do korzystania z SAF w celu utrzymania redukcji śladu węglowego”.

Jego Ekscelencja Saif Mohammed Al Suwaidi, Dyrektor Generalny Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, stwierdził, że sektor lotnictwa cywilnego w ZEA czyni znaczące postępy w kierunku zwiększenia wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i podkreślił, że sukces pierwszego lotu śmigłowca z wykorzystaniem SAF jest ważnym krokiem, który wspiera bieżące wysiłki na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym. 

Dodał: „Dwudziestego czwartego dnia tego miesiąca, na zakończenie trzeciej konferencji ICAO na temat lotnictwa i paliw alternatywnych, której gospodarzem były Zjednoczone Emiraty Arabskie, świat był świadkiem uruchomienia Dubajskiego porozumienia na rzecz zrównoważonego paliwa lotniczego, co stanowi początek drogi w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości w lotnictwie, zmierzającej do realizacji naszego ambitnego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji do 2050 r.”

ADA i Leonardo współpracują od ponad 15 lat. Operator nabył do tej pory łącznie 33 śmigłowce, z których większość to AW139. Niedawno ADA ustanowiła kamień milowy w postaci 100 000 godzin nalotu swojej floty śmigłowców Leonardo. Około dziesięć lat temu należąca do ADA flota śmigłowców Leonardo została rozszerzona o kompleksowe, lokalne usługi wsparcia, obsługi technicznej i remontów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dzięki utworzeniu spółki Joint Venture AgustaWestland Aviation Services, a następnie o możliwości w zakresie szkolenia i symulacji.

AW139 to najważniejszy program śmigłowcowy na świecie od czasu jego certyfikacji w 2004 r. i najlepiej sprzedający się typ śmigłowca w swojej kategorii. Do tej pory ponad 290 klientów z ponad 80 krajów złożyło zamówienia na ponad 1300 egzemplarzy.

Globalna flota AW139 przekroczyła do tej pory 4 mln godzin nalotu. Typ ten został wyposażony w najnowocześniejszą awionikę z zaawansowanymi systemami nawigacji i unikania kolizji, które zwiększają świadomość sytuacyjną i zmniejszają obciążenie pilota, charakteryzuje się niezrównaną prędkością, marginesem mocy i ogólnymi osiągami, posiada najszerszą kabinę w swojej kategorii, wyróżniającą się dużą modułowością umożliwiającą szybką rekonfigurację, unikalną przekładnię główną zdolną do pracy na sucho przez ponad 60 minut, zapewniającą większą niezawodność i bezpieczeństwo, a także 1000 certyfikowanych zestawów. AW139 jest napędzany dwoma silnikami Pratt & Whitney Canada PT6C-67C, które zapewniają wyjątkową moc, a każdy z nich wytwarza 1700 koni mechanicznych na wale (shp). AW139 jest wspomagany przez zaawansowane rozwiązania cyfrowe w zakresie obsługi technicznej i szkolenia, zarówno pod względem zarządzania danymi lotu floty, jak i symulacji dla pilotów, personelu pokładowego i techników. W tym roku śmigłowce AW139 odbyły loty demonstracyjne z SAF w Japonii i Malezji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony