Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwsze loty Emirates dopuszczone do startu z Dubaju z użyciem paliwa SAF

Pierwsze loty linii Emirates obsługiwane przy użyciu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) dostarczanego przez Shell Aviation wystartowały z Międzynarodowego Portu Lotniczego w Dubaju (DXB). 24 października odbył się lot Emirates o numerze EK 412, zmierzający do Sydney i był jednym z pierwszych, który korzystał z paliwa SAF.

Shell dostarczył 1 192 414 litrów (315 000 galonów) zmieszanego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do użycia w centrum przesiadkowym w Dubaju. Ta pierwsza dostawa SAF do Emirates w Dubaju umożliwiła przewoźnikowi zasilenie wielu lotów w ciągu ostatnich kilku tygodni.

Zrównoważone zmieszane paliwo lotnicze (SAF) dostarczone przez Shell do systemu tankowania paliwa na lotnisku DXB składało się z 40% czystego SAF i 60% tradycyjnego paliwa lotniczego Jet A-1. Charakterystyka chemiczna przy tej proporcji jest identyczna z tradycyjnym paliwem lotniczym i może być bezproblemowo zintegrowana, zarówno z istniejącą infrastrukturą paliw na lotnisku, jak i z silnikami całej floty Emirates, bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji.

W czystej postaci SAF zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 80 procent* w całym cyklu życia w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych. Linie Emirates śledzą również dostawy, wykorzystanie i korzyści środowiskowe SAF za pośrednictwem Avelia, rozwiązania Shell Aviation opartego na blockchainie **.

Sir Tim Clark, prezes Emirates Airline, powiedział: "Podejmujemy proaktywne działania, aby umożliwić bardziej zrównoważone latanie teraz i w przyszłości, a zasilanie lotów z naszego hubu w Dubaju to tylko jeden z kroków, które poczyniliśmy, aby zmniejszyć emisję i konkretne wsparcie naszych klientów w minimalizowaniu śladu węglowego. Przed nami jeszcze długa droga i mamy nadzieję, że nasze partnerstwo z Shell Aviation zainspiruje kolejnych producentów do zajęcia się lukami w dostawach i uczyni SAF łatwo dostępnym w głównych węzłach, takich jak Dubaj oraz w innych punktach naszej sieci".

Jan Toschka, prezes Shell Aviation, powiedział: "Emirates i Shell mają wieloletnią historię współpracy. Jesteśmy podekscytowani, że możemy kontynuować tę podróż i umożliwić wykorzystanie SAF w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ta pierwsza dostawa SAF dla Emirates w Dubaju jest przykładem tego, jak wiele można osiągnąć działając razem. Mamy nadzieję, że ten kamień milowy zainspiruje postępy w stosowaniu SAF w całej branży lotniczej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i całym regionie".

Na początku tego roku linie Emirates i Shell podpisały protokół ustaleń (MOU) w celu zbadania obszarów współpracy w zakresie zrównoważonych podróży i doświadczeń turystycznych opartych na technologii. Linie Emirates i Shell uzgodniły, że wspólnie ocenią mechanizmy ograniczania emisji w podróżach służbowych Shell. Przewoźnik korzysta obecnie z platformy Avelia, aby umożliwić przejrzyste śledzenie korzyści środowiskowych SAF dla swoich klientów. Będą również badać sposoby na poprawę doświadczeń z podróży poprzez oferowanie spersonalizowanych produktów odpowiednich dla współczesnych potrzeb osób wyjeżdżających biznesowo za pośrednictwem nowych technologii, w tym rozwiązań New Distribution Capabilities (NDC). Opracowanie przez Emirates wspomnianych nowoczesnych opcji w zakresie NDC, daje Shell możliwość wczesnego zastosowania tej technologii.

Wieloletnie wysiłki Emirates były i nadal są zakorzenione w ważnych i namacalnych działaniach w trzech głównych obszarach, które tworzą ich ramy środowiskowe. Są to: redukcja emisji, odpowiedzialna konsumpcja oraz ochrona dzikiej przyrody i siedlisk. W tym roku przewoźnik ogłosił utworzenie funduszu o wartości 200 mln USD na projekty badawczo-rozwojowe ukierunkowane na zmniejszenie wpływu paliw kopalnych w lotnictwie komercyjnym, co stanowi jedno z największych pojedynczych zobowiązań jakiejkolwiek linii lotniczej w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ciągu najbliższych trzech lat linie Emirates nawiążą współpracę z wiodącymi organizacjami pracującymi nad rozwiązaniami w zakresie zaawansowanych technologii paliwowych i energetycznych.

W styczniu linie Emirates wykonały pierwszy w regionie lot demonstracyjny z wykorzystaniem 100% SAF. Linie lotnicze aktywnie działają na rzecz zrozumienia stosowania SAF w wyższych mieszankach, jego wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, wspierając standaryzację i przyszłą certyfikację 100% SAF, który obecnie nie jest jeszcze zatwierdzony do użytku komercyjnego.

Linie lotnicze po raz pierwszy zaczęły korzystać z SAF w 2017 roku, tankując samolot lecący z Chicago.  Od tego czasu loty ze Sztokholmu, Paryża, Lyonu i Oslo również odbywały się z użyciem mieszanki SAF.

Linie Emirates uczestniczą w szeregu branżowych i rządowych grup roboczych ZEA, a także w bieżących spotkaniach z interesariuszami, aby pomóc w skalowaniu produkcji i dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego.

* W przypadku stosowania w postaci czystej (tj. niezmieszanej) i obliczonej zgodnie z ustalonymi metodologiami oceny cyklu życia (LCA), takimi jak metodologia CORSIA.

**Zakres 3 obejmuje wszystkie pośrednie emisje, które występują w łańcuchu wartości firmy raportującej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony