Przejdź do treści
Źródło artykułu

Numeracja pasów lotniska Chicago Midway zmieniona po sytuacji bliskiej kolizji

12 czerwca 2025 r., port lotniczy Chicago Midway (KMDW) zmieni numerację pasy startowych, z których ten oznaczony 13C/31C stanie się pasem 13L/31R, a istniejący 13L/31R zostanie zlikwidowany. Departament Lotnictwa Chicago ogłosił planowane zmiany na lotnisku w ramach trwających ulepszeń bezpieczeństwa na tym drugim najbardziej ruchliwym lotnisku w mieście.

Zgodnie z komunikatem zespołu ds. bezpieczeństwa FAA (NOTC4427) wydanym 21 maja 2025 r., zmiany są na tyle znaczące, że uzasadniają wydanie stosownego notam i tym samym poinformowanie o zmianach pilotów i personelu lotniczego. Zmiana nazwy nastąpiła po serii incydentów na lotnisku, w tym bliskiej kolizji, do której omal nie doszło w lutym br. pomiędzy B738 Southwest Airlines i Challenger 350 Flexjet. 

Incydent miał miejsce, gdy odrzutowiec Challenger przecinał pas startowy 31C, podczas gdy samolot Southwest lądował na tym samym pasie i ostatecznie musiał wykonać go around. Zgodnie ze wstępnym raportem Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), załoga Flexjet, podczas kołowania, otrzymała polecenie skrętu na pas startowy 04L, przecięcia pasa startowego 31L i zatrzymania się przed pasem startowym 31C. 

Jednak piloci nie zrozumieli instrukcji kołowania i błędnie zidentyfikowali pas startowy 31L jako drogę kołowania ze względu na jego małą szerokość, podobną do sąsiednich dróg kołowania, oraz bliskość drogi kołowania F i pasa startowego 13R/31L. Fakt ten sprawił, że załoga myślała, że nie przekroczyła jeszcze pasa startowego 31L, podczas gdy w rzeczywistości wjeżdżała  na pas startowy 31C, na którym lądował B738 Southwest. Problem pogłębił odblask słońca, który utrudnił widoczność i uniemożliwił załodze Flexjet dostrzeżenie punktu oczekiwania przed pasem 31C i oznakowania samego pasa.


Czytaj również:
Blisko kolizji B738 z biznes jetem w Chicago (film)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony