Łączność kontroler-pilot za pomocą łącza danych w Europie. Jakie obowiązują przepisy?
W Europie istnieje nakaz dotyczący posiadania zdolności łączności kontroler-pilot za pomocą łącza danych (Controller–Pilot Data Link Communications - CPDLC) dla samolotów operujących powyżej FL285. Ale z obowiązku posiadania takiego wyposażenia jest zwolnionych wiele statków powietrznych, w tym m.in.
- samoloty ze świadectwem zdatności do lotu wydanym po raz pierwszy przed 1 stycznia 2018 r. i wyposażone przed tą datą w FANS 1/A.
- samoloty z 19 lub mniej miejscami i MTOW do 45359 kg (100000 funtów), z pierwszym indywidualnym świadectwem zdatności do lotu wydanym przed 5 lutego 2020 r.
- samoloty z tej listy (aneks I)
- samoloty z tej listy (aneks II) z CofA wydanym przed 5 lutego 2020 r.
Wszystkie zasady i odstępstwa dostępne są w tym dokumencie UE (zaktualizowanym we wrześniu 2023 r.): LINK.
Lista Logon:
Należy się zarejestrować, aby uzyskać usługę CPDLC podczas lotu w:
- Szwajcarii
- Niemczech
- Maastricht UAC (tj. górna przestrzeń powietrzna powyżej FL245 nad Belgią, Holandią i Luksemburgiem – jeden z najbardziej ruchliwych i złożonych obszarów przestrzeni powietrznej w Europie)
- Polsce (od listopada 2024 r.)
- Francji (spodziewana w lutym 2025 r.)
Więc kiedy Francja dołączy do wymogu na początku 2025 r., będzie to oznaczać, że praktycznie nie będzie można przelecieć przez Europę, nie będąc na liście Logon! Jeśli dany samolot zostanie dodany do listy Logon, oznacza to, że jego załoga będzie mogła korzystać z CPDLC w wymienionych obszarach i prawdopodobnie będzie mogła uzyskać skróty i szybsze wznoszenia. Jednak jeśli awionika danego statku powietrznego nie kwalifikuje się do umieszczenia na liście Logon, ATC nie ograniczy go do wykonywania lotu poniżej FL285.
Więcej informacji na ten temat dostępnych jest na stronie OPS Group
Komentarze