Przejdź do treści
H-20 czy J-35? Chiny przygotowują się do lotów testowych "strategicznych" samolotów (fot. CCTV, Youtube.com)
Źródło artykułu

H-20 czy J-35? Chiny przygotowują się do lotów testowych "strategicznych" samolotów

Centrum testów lotniczych Chińskiej Korporacji Przemysłu Lotniczego (AVIC) ma zamiar przetestować nowy samolot dla Sił Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Lokalne media Guancha donoszą, że chociaż dokładna wersja tej tajemniczej konstrukcji nie została określona, to Ge Heping, szef centrum testów w locie, powiedział podczas spotkania personelu, że ma ona "wielkie znaczenie strategiczne i historyczne".

Wiadomość skłoniła wielu do spekulacji, że samolot może być bombowcem H-20.

Xian H-20 jest opisywany jako bombowiec strategiczny stealth, zdolny do przenoszenia pocisków hipersonicznych na odległość 8000 kilometrów (5000 mil). Zaprezentowany jako odpowiedź na B-2 Spirit Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i przyszłego B-21 Raider, ze względu na podobną konstrukcję latającego skrzydła, H-20 ma zastąpić Xian H-6 (produkowany na chińskiej licencji wariant radzieckiego Tu-16 Badger).

W ciągu ostatnich kilku lat H-6 regularnie testował gotowość Tajwanu, wchodząc w jego strefę identyfikacyjnej obrony przeciwlotniczej (ADIZ).

Inni kandydaci?

Jednak anonimowy ekspert cytowany przez chiński państwowy tabloid Global Times stwierdził, że istnieją inne konstrukcje o "strategicznym" znaczeniu.

M.n. Shenyang Aircraft Corporation opracowuje pokładowy myśliwiec piątej generacji, oparty na FC-31 "Gyrfalcon". Po odrzuceniu przez PLAAF, który preferował swojego konkurenta, Chengdu J-20 "Mighty Dragon", oczekuje się, że FC-31 znajdzie drugie życie jako preferowany samolot Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN).

Obecnie jedynym chińskim myśliwcem mogącym operować z lotniskowców jest Shenyang J-15. Ale ta lokalna wersja rosyjskiego Suchoj Su-33 nie może być katapultowana i dlatego do działania potrzebuje ski-ramp, ograniczającej jej masę i zasięg.

Z tej okazji przemianowany na J-35, myśliwiec piątej generacji ma operować z CNS Fujian, trzeciego chińskiego lotniskowca i pierwszego z płaskim pokładem i katapultowym systemem startowym (CATOBAR).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony