Zmarł Tomasz Smolicz
Do redakcji dotarła smutna wiadomość. W dniu 20 listopada 2022 r. zmarł Tomasz Smolicz – polski pilot komunikacyjny, kapitan w PLL LOT, doktor inżynier, specjalista z zakresu wpływu czynnika ludzkiego w lotnictwie, autor i współautor książek oraz artykułów naukowych, wykładowca i szkoleniowiec wielu pokoleń lotników.
Nabożeństwo żałobne odbędzie się 30 listopada 2022 r. o godzinie 14:15 w Domu Przedpogrzebowym na Powązkach Wojskowych w Warszawie.
Tomasz Smolicz zaczął latać (na szybowcach) w wieku 14 lat. Potem związany był z KCSP Warszawa. Szkoląc się na samolocie Ił-14 rozpoczął pracę dla PLL "Lot". W Polskich Liniach Lotniczych "Lot" w Warszawie pracował do 1993 roku.
Latał na samolotach Po-2, LWD Junak, Ił-14, Ił-18, Ił-62, Boeing 767. Jako pilot legitymuje się ponad dwudziestoma tysiącami godzin nalotu.
17 maja 1972, jako drugi pilot (pierwszy oficer) samolotu Ił-62, otwierał transatlantyckie połączenie lotnicze PLL LOT z Warszawy do Chicago.
Z Krakowa do Rzymu, 23 czerwca 1983 kapitan Tomasz Smolicz przewoził samolotem Ił-62 papieża z Polski po zakończeniu drugiej oficjalnej wizyty.
W 1985 na Politechnice Warszawskiej na wydziale MEiL uzyskał stopień naukowy doktora po przygotowaniu pracy Wpływ procesów decyzyjnych pilota na sterowanie samolotem komunikacyjnym podczas końcowej fazy zbliżania do lądowania.
W ramach wdrażania systemów Obiektywnej Kontroli Lotu w 1988 był współtwórcą TTM – systemu z wymiennymi kasetami do rejestracji parametrów lotu dla samolotów Boeing 767.
Kapitan Smolicz pilotował Iła-62M w rejsie 11 marca 1990 roku do Ameryki, w którym z powodu nadmiernej amplitudy drgań wału jednego z silników, podjął decyzję o jego wyłączeniu. Procedura ta zapewne zapobiegła kolejnej tragedii, które były udziałem tego typu samolotu. Techniczny lot powrotny do Europy odbył się przy wykorzystaniu trzech silników i bez udziału pasażerów.
Były wykładowca Politechniki Rzeszowskiej oraz Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.
Przedstawiał swoje prace jako uczestnik Konferencji ICAO, IATA „Safety Foundation”, w dziedzinie „Czynnika Ludzkiego” (ang. Human Factor). Był specjalistą do spraw Crew Resource Management (CRM).
Dla mediów komentował wydarzenia lotnicze, m.in. w Polskim Radiu. Wystąpił w Czarnym serialu (2000) w reżyserii Tomasza Orlicza omawiając katastrofę lotu „Kopernika” oraz katastrofę lotu „Kościuszki”. Interesował się historią lotnictwa, pisał artykuły historyczne.
(Źródło noty biograficznej: Wikipedia)
Komentarze