Wprowadzenie do przepisów UE: część 2 – przepisy dla "starych" dronów

Dron (fot. Paweł Korzec)

Nowe prawo unijne (wchodzi w życie 1.07.2020 r.) zakłada nowy podział bezzałogowców na klasy C0 – C4. Bezzałogowce oznaczone znakami C0, C1, C2, C3 i C4 będą sprzedawane od 1 lipca tego roku na rynku europejskim zgodnie z nowym podziałem nałożonymi przez Unię Europejską. Wiadomo jednak, że na magazynach, w sklepach a co za tym idzie i w obrocie przez jakiś czas będą jeszcze bezzałogowce, które nowych oznaczeń nie będą miały. Jaki będzie ich los przez najbliższe 2,5-roku?

W pierwszej kolejności zaznaczę istotną rzecz: podział na klasy BSP tyczy się dronów, które piloci będą wykorzystywać w kategorii „otwartej” operacji, którą to można utożsamiać z obecnymi lotami w celach rekreacyjnych. Kategorii szczególnej oraz certyfikowanej lotów ten podział BSP na klasy C0-C4 zwyczajnie nie dotyczy.

Rozporządzenie wykonawcze komisji (UE) 2019/947 w dwóch artykułach: 20 oraz 22 określa zasady przejściowe używania „starych” dronów.

Jak rozumieć obydwa artykuły? Dnia 1.07.2020 r. wchodzi w życie niniejsze rozporządzenie wykonawcze (2019/947) i przez okres przejściowy wynoszący 2 lata „stare” drony będą mogły latać na zasadach określonych w Artykule 22 oraz Artykule 20 (co jest istotne szczególnie dla wagi <250 g). Następnie po zakończeniu okresu przejściowego równego 2 lata, czyli od 1.07.2022 r. „stare” drony będą mogły dalej latać, ale na zasadach określonych w Artykule 20.

Cały artykuł czytaj na stronie www.swiatdronow.pl

Źródło: Świat Dronów
comments powered by Disqus