Skrzydlata Polska 02/2017

Skrzydlata Polska 02/2017

Lutowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Cheetah z Ekwadoru
Denel Cheetah to główny typ samolotów bojowych służących w Wojskach Lotniczych Ekwadoru. Chociaż ich liczebność jest niewielka, zapewniają one efektywną ochronę przestrzeni powietrznej kraju. Wojska Lotnicze Ekwadoru (Fuerza Aérea Ecuatoriana, FAE) przez wiele lat były jednymi z silniejszych tego typu formacji w regionie. Zdobywając przewagę nad lotnictwem peruwiańskim podczas konfliktu w 1941 r., ugruntowały swoją pozycję groźnego przeciwnika.

Embraer w Europie
Embraer zwiększa swoje zaangażowanie w Portugalii. Brazylijczycy rozbudowują swój zakład w Evorze i zwiększają udział w spółce OGMA w Alverce. Oba zakłady zajmują się produkcją części i struktur dla Embraera. OGMA prowadzi również techniczną bazę obsługową (MRO). Przedstawiciele zarządu Embraera spotkali się z grupą dziennikarzy z Ameryki Południowej aby przedstawić działalność koncernu.

Z ciężarem przez granicę
Niecały rok po spektakularnej operacji „Igiełka” (patrz SP 6/2015), piloci 103. Pułku Lotnictwa Nadwiślańskiego Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zasiadający za sterami śmigłowca Mi-17, z biało-niebieską szarfą na belce ogonowej, ponownie napisali piękny rozdział w historii polskiego lotnictwa śmigłowcowego. Ponieważ wpis ten pokrył się patyną czasu warto, po 22 latach, odświeżyć jego treść.

Ostatni etap zmian w szkoleniu
W listopadzie ub.r. dotarły do Polski dwa pierwsze egzemplarze nowych samolotów odrzutowych szkolenia zaawansowanego Alenia Aermacchi M-346. Do końca tego roku Siły Powietrzne mają otrzymać osiem samolotów tego typu. Wraz z systemem szkolenia symulatorowego będą one stanowić ostatni etap szkolenia polskich pilotów samolotów bojowych realizowany w Dęblinie. Wprawdzie nowe samoloty wraz z systemem symulatorów znajdą się w wyposażeniu 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, do zmian w procesie szkolenia przygotowuje się także Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, która kształci przyszłe kadry polskiego lotnictwa wojskowego.

Powrót na Islandię?
Pod koniec czerwca 2016 roku Stany Zjednoczone i Islandia podpisały porozumienie, na mocy którego Amerykanie będą mogli ponownie rozmieścić swoje siły zbrojne na „wyspie ognia i lodu”. Jest to bardzo wyraźny symptom daleko idących przewartościowań w polityce bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. Wszak zaledwie 10 lat temu zamknięto bazę w Keflaviku, gdyż uznano, że w pozimnowojennej rzeczywistości, zdominowanej przez „globalną wojnę z terroryzmem”, znaczenie geostrategiczne Północnego Atlantyku uległo tak daleko idącemu zmniejszeniu, że utrzymywanie instalacji wojskowych na Islandii nie jest konieczne.

Balonowy Festiwal w Agrze
W leżącej w północnej części Indii, na terenie płaskiej aluwialnej równiny Agrze, Wydział Turystyki stanu Uttar Pradesh przy współpracy z firmą Sky Waltz po raz drugi zorganizował Festiwal Balonowy, promujący miasto i aerostaty. W Indiach ten rodzaj latania jest ciągle ogromną rzadkością. W kraju liczącym grubo ponad miliard mieszkańców, balonów jest zaledwie dziesięć. Są własnością przedsiębiorstw wykonujących loty widokowe z pasażerami w takich miejscach jak Goa, Jaipur czy Pushkar.

Dwie dekady balonów w Pasłęku
Dwudzieste Zawody Balonowe im. Bogusława Stankiewicza odbyły się w dniach od 6 do 9 lipca 2016 r. w Pasłęku pod patronatem starosty elbląskiego i burmistrza Pasłęka. Dziesięć załóg balonowych z całego kraju przybyło do Krainy Kanału Elbląskiego, by lotami balonowymi włączyć się do promocji Żuław i Zalewu Wiślanego.

Górskie latanie
Sezon 2016 był dla polskich modelarzy startujących w klasie modeli szybowców sterowanych automatycznie (FIE) tak samo udany jak sezony poprzednie. Świadczy o tym zdobycie czterech medali na tegorocznych Mistrzostwach Europy, wiele dobrych startów w zawodach zaliczanych do Pucharu Świata oraz silna i wyrównana czołówka zarówno w kategorii juniorów jak i seniorów.

Lwowskie początki
Zbliżająca się ku końcowi I wojna światowa oraz rozpad zaborczych potęg obudziły nadzieje Polaków zamieszkujących Małopolskę Wschodnią na wskrzeszenie własnego państwa. Podobne dążenia niepodległościowe narastały wśród ludności ukraińskiej. Wkrótce doszło do otwartego konfliktu zbrojnego. (…) 2 listopada o 8 rano przybył na lotnisko Lewandówka porucznik pilot Stefan Bastyr z zaszytymi w kurtce wiadomościami o sytuacji we Lwowie i zamiarem dostarczenia ich drogą powietrzną do Krakowa. Niestety na lotnisku zastał jedynie przewrócony samolot, którym próbował uciec do Wiednia jeden z lotników austriackich.

Lotnisko Kucelin
Historia powstania lotniska Kucelin sięga lat dwudziestych minionego stulecia. W ramach prac rozwojowych polskiego lotnictwa wojskowego po I wojnie światowej, zaplanowano budowę dla potrzeb wojska sieci lotnisk o różnej skali znaczenia. Lotniska podstawowe dla eskadr lotniczych organizował departament lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojsk., lotniska drugoplanowe i polowe organizowane były przy pomocy Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP). I tak w ramach pierwszej serii budowanych tzw. ”lotnisk II kategorii”, w latach 1926-1927, z funduszy LOPP nabyto, zniwelowano i uporządkowano tereny dla sześciu lotnisk, w tym m.in. Okęcie-Paluch i Częstochowa-Kucelin.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

Źródło: Skrzydlata Polska
comments powered by Disqus