Przejdź do treści
 Ruch lotniczy w Polsce - pozytywne trendy w pierwszej połowie roku
Źródło artykułu

Ruch lotniczy w Polsce - pozytywne trendy w pierwszej połowie roku - statystyki i analiza

Ruch w polskich portach lotniczych ponownie wzrósł w pierwszej połowie 2018 roku. W porównaniu do pierwszego półrocza 2017 roku liczba przewiezionych pasażerów zwiększyła się o prawie 16 proc., a operacji wzrosła o ponad 12 proc. Co za tym idzie wzrosło oferowanie, praca przewozowa, długość odcinka lotu i średnia liczba pasażerów przypadająca na rejs. Niewielki spadek odnotowano jednak w przypadku współczynników: wypełnienia miejsc w samolocie (SF) oraz wykorzystania miejsc (LF).

Dobre półrocze dla portów lotniczych i przewoźników

Wśród portów lotniczych liderem jest Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług w pierwszej połowie 2018 roku skorzystało prawie 8 mln pasażerów. Port odnotował wzrost o niemal 15 proc. i osiągnął najlepszy wynik spośród portów w Polsce – obsłużył o ponad 1 mln pasażerów więcej, niż w pierwszym półroczu 2017 roku. Drugim lotniskiem pod względem wzrostów ilościowych było Kraków-Balice z niemal 0,5 mln pasażerów więcej, niż w pierwszej połowie roku ubiegłego (dynamika wzrostu prawie 18 proc.). W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki osiągnęły porty Katowice w Pyrzowicach (420 tys. pasażerów więcej i 27 proc. wzrostu), Poznań-Ławica (blisko 300 tys. pasażerów więcej i aż 40 proc. wzrostu) i Gdańsk im. L. Wałęsy (214 tys. pasażerów i 10 proc. wzrostu).

Dobre statystyki odnotowały również porty lotnicze obsługujące poniżej 1 mln pasażerów rocznie, na czele z portem w Lublinie, który odnotował wzrost o 33 proc., czyli obsłużył o prawie 60 tys. pasażerów więcej, niż w pierwszym półroczu 2017 roku. Duże wzrosty odnotowały również porty Bydgoszcz-Szwederowo (38 tys. pasażerów więcej i 27 proc. wzrostu) i Rzeszów-Jasionka (30 tys. pasażerów więcej i 9 proc. wzrostu). Spadki z kolei zaobserwowano w portach Łódź-Lublinek i Radom-Sadków.

Wśród przewoźników lotniczych w pierwszym półroczu 2018 roku najszybciej rosły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie ponad 1,1 mln pasażerów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. i osiągnęły 30 procentową dynamikę wzrostu. Największym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje niskokosztowy Ryanair, jednak, ze względu na wycofanie się pod koniec ubiegłego roku z tras Warszawa-Gdańsk i Warszawa-Wrocław, osiągnął on w pierwszej połowie roku trzeci wynik pod względem wzrostu ilościowego– prawie 274 tys. pasażerów więcej i 5 proc. wzrostu. Drugi wynik pod względem przewiezionych pasażerów należał do Wizz Air – 706 tys. pasażerów więcej i 21 proc. dynamiki wzrostu.

Spośród innych linii lotniczych, które osiągnęły dobre wyniki wyróżnić należy czarterową linię Enter Air, która w pierwszym półroczu przewiozła o ponad 184 tys. pasażerów więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku i osiągnęła dynamikę wzrostu w wysokości 38 proc. Dobre rezultaty osiągnął także Ryanair Sun – nowy przewoźnik na rynku – oraz Lufthansa.

Przewozy krajowe i międzynarodowe

Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych w pierwszej połowie 2018 roku odnotowały aż 20 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku. To o niemal 13 proc. punktów procentowych więcej od portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w tym okresie wzrosła zaś o 17 proc. Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki przewozom regularnym, w ramach których przewieziono prawie 2,7 mln pasażerów więcej, niż w pierwszej połowie roku ubiegłego. W ramach przewozów czarterowych przewieziono prawie 0,5 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+886 tys. pasażerów i 37 proc.).

Przewozy krajowe zanotowały spadek w liczbie przewiezionych pasażerów aż o 15 proc. w półroczu. Było to powodowane przede wszystkim wspomnianym już zamknięciem przez Ryanair’a niektórych połączeń krajowych. Na skutek tego, polskie porty osiągnęły wynik o prawie 20 punktów procentowych gorszy, niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów w tego typu ruchu przewiózł ponownie PLL LOT, który osiągnął również wzrost ilościowy w wysokości +221 tys. pasażerów (16 proc.) w stosunku do pierwszej połowy 2017 roku.

Przewozy czarterowe osiągają coraz lepsze wyniki

W pierwszej połowie 2018 roku liczba pasażerów podróżująca w ramach przewozów czarterowych z/do polskich portów lotniczych wzrosła o 36 proc., czyli o niemal 0,5 mln osób. Najbardziej popularnymi kierunkami okazały się Grecja, a następnie Hiszpania i Turcja, przy czym to Turcja odnotowała najwyższy wzrost ilościowy (o 179 tys. pasażerów więcej i 168 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 roku). Grecja odnotowała wzrost nieznacznie mniejszy – 158 tys. pasażerów i 45 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Egipt ze wzrostem 71 tys. pasażerów i 63 proc.

Natomiast wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne okazały się Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował w pierwszej połowie roku wzrost o 32 proc., przy czym największy ruch na tych kierunkach osiągnął Ryanair, a następnie Wizz Air.

Wśród portów lotniczych największe wzrosty ilościowe w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +211 tys. pasażerów i 47 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Niewiele mniejszy wzrost pod względem liczby pasażerów odnotował port Poznań-Ławica z 119 tys. pasażerów, co dla tego portu oznacza wzrost o 89 proc. Trzeci w kolejności był port Wrocław-Strachowice z wynikiem +81 tys. pasażerów i 112 proc. wzrostu. Niewielki spadek w przewozach czarterowych odnotował jedynie port Szczecin-Goleniów.

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w całym półroczu przewiózł Enter Air, a następnie Small Planet Airlines i Travel Service. Największym wzrostem może jednak pochwalić się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie 168 tys. pasażerów. Pod względem liczby pasażerów drugi wynik pod względem dynamiki wzrostu był Enter Air (+90 tys. pasażerów), a następnie turecki Onur Air (+84 tys. pasażerów).

Ruch regularny odnotowuje kolejne wzrosty

Przewozy regularne osiągnęły w pierwszej połowie 2018 roku wzrost w wysokości 14 proc., czyli o ponad 2,3 mln pasażerów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich okresach, najbardziej popularnymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku Izraela (+229 tys. pasażerów i 141 proc.), a następnie Ukrainy (223 tys. pasażerów i 76 proc.) i Niemiec (+214 tys. pasażerów i 11 proc. wzrostu). Do największych spadków doszło zaś w przypadku Irlandii, po wycofaniu się przewoźnika Aer Lingus z lotów do Dublina.

Największe wzrosty ilościowe w półroczu odnotowało Lotnisko Chopina w Warszawie (ponad 1 mln pasażerów i 16 proc.), a następnie port Kraków-Balice (+477 tys. pasażerów i 18 proc.) i Katowice-Pyrzowice (+209 tys. pasażerów i 19 proc.). Spadki odnotowały jedynie porty Łódź-Lublinek i Radom-Sadków.

Największą dynamikę wzrostu osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w pierwszej połowie 2018 roku ponad 1,1 mln pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2017 roku. Natomiast, podobnie jak w poprzednich okresach, na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości prawie 62 proc., przewoźnicy sieciowi niespełna 37 proc. udziału, a pozostałe 1,5 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy oferują w ostatnim czasie tego typu przewozy. Porównujące te wyniki z pierwszym półroczem 2017 roku należy zauważyć, że udział przewoźników sieciowych w tym rynku wzrósł o 0,7 punktu procentowego, co odbyło się kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony