Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie MTBiGM ws. Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

W dniu 27 września 2013 roku w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 1147, zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 20 września 2013 roku w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Rozporządzenie opracowano zgodnie z delegacją zawartą w art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Zastępuje ono rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, które utraciło moc w marcu 2013 roku.

Nowy akt prawny określa krajowy system szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, który jest w całości zgodny z europejskimi regulacjami dotyczącymi tej tematyki, w szczególności z rozdziałem 11 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

Przedstawiono w nim rodzaje obowiązkowych szkoleń i wskazano jakie kategorie osób im podlegają oraz w jakich okresach szkolenia muszą zostać powtórzone. Określono wymagania dla osób występujących o nadanie statusu instruktora. Wprowadzono zapisy dotyczące zakresu programów, na podstawie których mają być prowadzone szkolenia, jak również sposobów przeprowadzania egzaminów końcowych. Określono warunki wydania certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa i zakres danych ujętych na liście operatorów. Omówiono także elementy nadzoru sprawowanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nad realizacją szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Wśród nowych treści i rozwiązań, odmiennych od stosowanych dotychczasowo, należy z pewnością wymienić:

  • inne rodzaje większości szkoleń i inne okresy ich obowiązkowego powtarzania,

  • nowe kategorie osób podlegających poszczególnym szkoleniom, związane z czynnościami wykonywanymi w ramach ochrony lotnictwa,

  • określenie elementów, z jakich powinien się składać program szkolenia przedstawiany do zatwierdzenia Prezesowi ULC,

  • rozdzielenie operatorów kontroli bezpieczeństwa, dotąd przypisanych do jednej kategorii, na trzy podkategorie, w zależności od przedmiotu kontroli bezpieczeństwa, którą mają prowadzić,

  • zobowiązanie instruktorów szkolenia i operatorów kontroli bezpieczeństwa do niezwłocznego przekazywania Prezesowi ULC zaświadczeń ukończenia ponownych szkoleń i ponownej certyfikacji, w celu utrzymywania uprawnień,

  • możliwość unieważnienia szkolenia lub skreślenia instruktora szkolenia z wykazu prowadzonego przez Prezesa ULC, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas realizacji szkoleń.

Przewidziano także przepisy przejściowe dla zatwierdzonych wcześniej programów szkolenia i szkoleń przeprowadzonych na podstawie poprzednich przepisów, dające możliwość dostosowania programów i uzupełnienia szkoleń w okresach od 6 do 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 12 października 2013 roku.

Link do treści rozporządzenia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony