Rozporządzenie MTBiGM ws. Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
W dniu 27 września 2013 roku w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 1148, zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 20 września 2013 roku w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. Rozporządzenie opracowano zgodnie z delegacją zawartą w art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Zastępuje ono rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, które utraciło moc w marcu 2013 roku. Nowy akt prawny określa krajowy system kontroli zgodności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, który jest w całości zgodny z europejskimi regulacjami dotyczącymi tej tematyki, w szczególności z załącznikiem II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (L997/72).
W rozporządzeniu określono dodatkowe wymagania jakie powinien spełniać audytor krajowy i wewnętrzny, dotyczące w szczególności wiedzy i umiejętności przeprowadzania kontroli zgodności przez audytorów. Dodatkowo określono szczegółowe warunki uzyskania certyfikatu krajowego i wewnętrznego audytora kontroli jakości, sposób prowadzenia listy krajowych i wewnętrznych audytorów kontroli jakości oraz zakres danych ujętych na listach audytorów. Ponadto uregulowano zakres i sposób przeprowadzania egzaminów certyfikujących, metodologię prowadzenia kontroli zgodności, a także wewnętrzną kontrolę zgodności.
Wśród nowych treści i rozwiązań, odmiennych od stosowanych dotychczasowo, należy z pewnością wymienić: Obowiązek certyfikacji audytorów krajowych i wewnętrznych, jawność prowadzenia listy krajowych i wewnętrznych audytorów kontroli jakości poprzez publikację list na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, określenie zasad prowadzenia zewnętrznej i wewnętrznej kontroli jakości zespołów PWMW. Nową regulacją jest wprowadzenie zakazu łączenia funkcji audytora wewnętrznego z funkcją osób odpowiedzialnych za ochronę w podmiocie. Ponadto wprowadzono nową funkcję obserwatora w wewnętrznej kontroli jakości, w celu umożliwienia osobom zdobycia wiedzy i doświadczenia niezbędnych dla audytorów. Do nowych instrumentów przyznanych krajowym audytorom należą uprawnienia dotyczące żądania od kontrolowanego podmiotu powtórzenia lub prawidłowego stosowania środków ochrony, w przypadku stwierdzenia ich rażącego naruszenia. W rozporządzeniu zrezygnowano z obowiązku sporządzania programu naprawczego w przypadku otrzymania kategorii 2 oceny stanu ochrony, skrócono z 14 do 5 dni roboczych termin na opracowanie programu naprawczego, wprowadzono obowiązek przesłania przez podmiot kontrolowany, Prezesowi Urzędu, powiadomienia o zakończeniu procesu naprawczego. Odmiennie niż dotychczas uregulowano częstotliwość i sprawozdawczość wykonywania wewnętrznej kontroli zgodności. W odróżnieniu od poprzedniego rozporządzenia podmiot kontrolowany będzie zobowiązany do opracowania harmonogramu wewnętrznej kontroli jakości w oparciu o przeprowadzoną ocenę ryzyka dla danego podmiotu. Jedynie w odniesieniu do wewnętrznych testów ochrony zachowano obowiązek realizacji z częstotliwością co najmniej raz na kwartał. W rozporządzeniu zrezygnowano z obowiązku każdorazowego przesyłania Prezesowi Urzędu raportów z przeprowadzonych czynności wewnętrznej kontroli jakości na rzecz jednego rocznego sprawozdania, zachowując jednocześnie obowiązek odpowiedniej dokumentacji tych czynności w podmiotach wykonujących działalność lotniczą.
Przewidziano także przepisy przejściowe dla krajowych i wewnętrznych audytorów. Na dostosowanie się do nowych wymogów przepisy rozporządzenia ustalają okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Zachowano jednocześnie w mocy ważność uprawnień audytorów krajowych i wewnętrznych uzyskanych po 18 września 2011 r. z zastrzeżeniem, że muszą być zgodne z wymogami określonymi w ustawie. Zachowano w mocy obowiązek realizacji harmonogramów wewnętrznych audytów oraz obowiązek sporządzania rocznych sprawozdań na podstawie dotychczasowych przepisów.
Rozporządzenie weszło w życie w dniu 28 września 2013 roku.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią rozporządzenia.
Komentarze