Realizacja budowy II etapu równoległej drogi kołowania nie zwalnia tempa
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów kontynuuje strategiczną rozbudowę infrastruktury lotniskowej. Trwają prace nad II etapem budowy równoległej drogi kołowania wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie 2026 roku. Prowadzone prace nie wpływają na zdolności operacyjne lotniska.
Zakres inwestycji związany z budową równoległej drogi kołowania
II etap budowy równoległej drogi kołowania to złożony projekt, który zwiększy przepustowość lotniska i poprawi bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych. Inwestycja obejmuje budowę równoległego do drogi startowej odcinka drogi kołowania o długości około 1.100 metrów i szerokości 23 metrów z dodatkowymi poboczami o szerokości 2×10,5 oraz dwóch łączników: DK-E o długości około 160 metrów oraz DK-F o długości około 150 metrów, które połączą nową drogę kołowania z drogą startową.
Nowoczesna infrastruktura techniczna
Zakres prac obejmuje również wspierającą infrastrukturę towarzyszącą tj. montaż nowoczesnego oświetlenia nawigacyjnego wraz z systemami sterowania i monitoringu, budowę kanalizacji deszczowej ze zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi, montaż kanalizacji kablowej oraz budowę dróg technicznych i dojazdowych. Ważny do odnotowania jest również fakt, że wody opadowo-roztopowe z nowego odcinka drogi kołowania, będą odprowadzane poprzez istniejący kolektor bezpośrednio do rzeki Wisłok.
Znaczenie inwestycji dla regionu
„Realizacja II etapu budowy równoległej drogi kołowania to kolejny krok w rozwoju naszego lotniska. Inwestycja ta zwiększy przepustowość portu, skróci czas obsługi statków powietrznych i znacząco podniesie standardy bezpieczeństwa operacji lotniczych. Dzięki temu nasz Port będzie mógł jeszcze lepiej służyć mieszkańcom województwa podkarpackiego oraz przyczyniać się do rozwoju gospodarczego oraz bezpieczeństwa całego regionu” – mówi Adam Hamryszczak, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów.
Równoległa droga kołowania to rozwiązanie, które znacząco usprawni operacje naziemne na lotnisku te cywilne ale również w razie konieczności wojskowe. Skróci czas przygotowania do startu oraz zwiększy efektywność obsługi ruchu lotniczego, szczególnie w godzinach szczytu. Istotne jest również to, że wszystkie prace budowlane są prowadzone w sposób zapewniający ciągłość operacji lotniczych. Lotnisko funkcjonuje bez jakichkolwiek zakłóceń, a pasażerowie nie odczuwają żadnych utrudnień.
„Dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym i zaangażowaniu Wykonawcy duża część równoległej drogi kołowania, obejmująca nawierzchnię betonową została ukończona w niemal 90%, co daje nadzieje na wcześniejsze ukończenie w toku 2026 pozostałych robót i zakończenie projektu przed wyznaczonym w harmonogramie terminem” – dodaje Adam Hamryszczak.
Wsparcie samorządu wojewódzkiego
Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w Jasionce jest priorytetem dla władz samorządowych województwa podkarpackiego. Inwestycja wpisuje się w szerszą strategię rozwoju regionu, który stawia na poprawę dostępności komunikacyjnej i wzmocnienie pozycji gospodarczej Podkarpacia.
„Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka to wizytówka naszego regionu i ważny element jego rozwoju gospodarczego. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej, w tym budowa równoległej drogi kołowania, to inwestycja w przyszłość całego województwa. Nowoczesne lotnisko to więcej połączeń, lepsze perspektywy dla biznesu i turystyki oraz nowe możliwości dla mieszkańców naszego regionu” – podkreśla Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Realizacja budowy równoległej drogi kołowania to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na Lotnisku Rzeszów-Jasionka. Projekt wpisuje się w strategię rozwoju województwa i ma istotne znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej regionu.
Finansowanie projektu
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę" CEF2 2021-2027 (Military Mobility). Wsparcie finansowe z UE potwierdza strategiczne znaczenie inwestycji nie tylko dla regionu, ale również dla europejskiej sieci transportowej. Unijne dofinansowanie to tylko jeden z filarów finansowania projektu. Istotną rolę odgrywa również dokapitalizowanie przez udziałowców tj. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego oraz Polskie Porty Lotnicze S.A. a także środki własne spółki.
Komentarze