Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 4 stycznia

Lotnisko Chopina - widok z góry na pas startowy, płytę i terminal (fot. PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Średnia tygodniowa dzienna liczba operacji lotniczych nieco wzrosła i wyniosła 665 lotów vs. 1960 w 2019 r.

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

53. tydzień 2020 r.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 28 grudnia 2020 r. do 3 stycznia br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 10 (76 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 264 (737 w 2019 r.) spadek o 64 proc.
•  Katowice – EPKT – 155 (473 w 2019 r.) spadek o 67 proc.
•  Kraków – EPKK – 261 (1111 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
•  Lublin – EPLB – 14 (76 w 2019 r.) spadek o 81 proc.
•  Łódź – EPLL – 23 (23 w 2019 r.)
•  Modlin – EPMO –  115 (324 w 2019 r.) spadek o 64 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 11 (40 w 2019 r.) spadek o 72 proc.
•  Poznań – EPPO – 91 (249 w 2019 r.) spadek o 63 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 36 (117 w 2019 r.) spadek o 69 proc.
•  Szczecin – EPSC – 31 (92 w 2019 r.) spadek o 66 proc.
•  Warszawa – EPWA – 993 (2642 w 2019 r.) spadek o 62 proc.
•  Wrocław – EPWR – 128 (428 w 2019 r.) spadek o 70 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 18 (16 w 2019 r.)

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 28 grudnia 2020 r. do 3 stycznia br.:
•  2350 (6829 w 2019 r.) spadek o 65 proc. (spadek operacji 52. (2546) vs 53. tydzień o 8 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 28 grudnia 2020 r. do 3 stycznia br.:
•  4657 (13724 w 2019 r.) spadek o 66 proc. (spadek operacji 52. (5457) vs 53. tydzień o 14 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 53. tygodniu (procentowo):
•  PLL LOT – 14 proc.
•  Wizz Air – 9 proc.
•  Ryanair – 7 proc.
•  KLM – 4 proc.
•  Lufthansa – 4 proc.
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 38 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 1769 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 3 stycznia br.
•  Loty w sieci Network Managera: 12194, co stanowi spadek o 54 proc. (14115 lotów mniej)

53. tydzień 2020 r.:
•  Średnia tygodniowa 9489 lotów dziennie,
•  66425 lotów w 53. tygodniu (46 proc. ruchu z 2019), średnia ponownie spada i wynosi 9,4 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
•  Piątek (1.1) był najmniej pracowitym dniem z 6421 lotami,
•  Linia Ryanair, mimo spadków, obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 685 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca 2020 r. wynosi 6 298 915 lotów mniej,
•  Do 3 stycznia br. ruch między Europą a USA spadł o 55 proc.
•  Do 3 stycznia br. ruch między Europą a Azją spadł o 44 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych w 53. tygodniu British Airways zanotował 76 proc. spadek operacji, Lufthansa -64 proc., easyJet -57 proc., Ryanair -51 proc., Air France -45 proc., a KLM -30 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w 53. tygodniu wyniosły: El Al Israel Airlines -81 proc., Brussels Airlines -79 proc., Aer Lingus -78 proc., TUI -79 proc., Finnair -75 proc.,   Polskie Linie Lotnicze LOT -64 proc., TAP -55 proc., SAS -51 proc., Turkish Airlines -51 proc., Wizz Air -30 proc., Air Nostrum -28 proc., oraz Wideroe -5 proc.

Lotniska
Statystyki największych lotnisk w Europie w 53. tygodniu:  Londyn City -94 proc., Londyn Gatwick -86 proc., Monachium – 80 proc., Dublin -80 proc., Wiedeń -79 proc., Manchester -81 proc., Rzym Fiumicino – 71 proc., Londyn Heathrow -70 proc., Barcelona -75 proc., Warszawa -60 proc., Paryż Orly -50 proc., Mediolan Malpensa -60 proc., Paryż CDG -56 proc., Madryt -56 proc., Ateny – 58 proc., Amsterdam -43 proc. oraz Stambuł (IST+SAW) -40 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus