Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rajd samolotowy w hołdzie pilotom Brygady Pościgowej – 6-8.09.2024r.

W 85-tą rocznicę napaści hitlerowskich Niemiec i Rosji sowieckiej na Polskę chcielibyśmy przypomnieć i uczcić pamięć pilotów Brygady Pościgowej, którzy bronili Warszawy a od 6 września 1939r. Lublina.

Brygada Pościgowa składała się z pięciu eskadr wyposażonych w myśliwce PZL P 11c, PZL P11a i PZL P7a – w sumie 54 samoloty. Po krwawych walkach w obronie Warszawy została przesunięta na tzw. lubelski węzeł lotnisk. W miarę jak front przesuwał się w głąb kraju pod naporem przeważających sił Werhmachtu pod Lublin przebazowano także myśliwce eskadr armijnych, które następnie wcielano do Brygady Pościgowej.

Na podlubelskich lotniskach stacjonowało kilkadziesiąt  maszyn. Efektywność Brygady Pościgowej dość skutecznie zwalczającej Luftwaffe nad stolicą po przesunięciu jej na Lubelszczyznę była bardzo wątpliwa gdyż samoloty  były już mocno postrzelane, silniki i śmigła zużyte, brakowało części zamiennych i paliwa. Piloci byli przemęczeni i głodni.  Nie było  sieci dozorowania i łączności a lotniska w wielu przypadkach nie nadawały się do prowadzenia do operacji lotniczych.

Mimo to przestarzałe i połatane w warunkach polowych pezetele codziennie startowały do walki z niemieckimi a 17 września także sowieckimi samolotami.

Większość z nas wie o zaciętych walkach nad Anglią, zna z filmów i literatury nazwiska polskich pilotów broniących Londynu i innych brytyjskich miast a jednocześnie nie wie o tym, że tacy piloci jak choćby Ferić, Łokuciewski, Krasnodębski, Gabszewicz, Karubin toczyli zacięte walki nad Warszawą i Lublinem.

Aby przypomnieć tych pilotów i tragiczne wydarzenia w jakich brali udział chcielibyśmy zorganizować lot pamięci nad miejscowościami, w których znajdowały się lotniska zapasowe rozrzucone w pobliżu Lublina i Hrubieszowa.

Widok na lotnisko w Radawcu, gdzie stacjonowały 113, 114, i 123 Eskadra Myśliwska (fot. Damian Majsak)

Koncentracja samolotów rozpoczęłaby się dokładnie w osiemdziesiątą piątą rocznicę przebazowania Brygady Pościgowej pod Lublin a więc 6 i 7 września. Rajd ma się odbyć w sobotę wczesnym popołudniem 7 września a zakończenie wydarzenia w niedzielę 8 września przelotem nad Lublinem dla przypomnienia mieszkańcom koziego grodu wielki nalot Luftwaffe 9 09 1939r., w wyniku którego zginęło ponad 500 osób i legło w gruzach ponad 300 budynków.

Chcielibyśmy podzielić samoloty na eskadry i w grupach po kilka samolotów przelecieć nad tymi miejscowościami, gdzie stacjonowały myśliwce Brygady Pościgowej oraz gdzie stoczyły walki z samolotami Luftwaffe.

Chociaż główną ideą tego eventu jest przypomnienie wydarzeń i obrońców polskiego nieba sprzed 85 lat to jest to także okazja do integracji środowiska lotniczego i weekendowego polatania nad piękną Lubelszczyzną. Będzie okazja aby zobaczyć z lotu ptaka Nałęczów, Kazimierz nad Wisłą, odwiedzić Roztocze, Zamość, Pojezierze Łęczyńsko – Włodawskie a także zajrzeć nad Wolę Osowińską, gdzie urodził się słynny Król – Zdzisław Krasnodębski, dowódca III/1 Dywizjonu Brygady Pościgowej a późniejszy założyciel słynnego Dywizjonu 303.

W drodze nad Zofiówkę w pobliżu Łuszczowa - gdzie stacjonowały samoloty Brygady Pościgowej (fot. Damian Majsak)

Chcielibyśmy, aby udział w tym wydarzeniu był chociaż w części sponsorowany dlatego staramy się pozyskać środki na najważniejsze wydatki towarzyszące takim przedsięwzięciom.

Podobnie jak piloci Brygady Pościgowej 85 lat temu mamy te same problemy – z paliwem, prowiantem i noclegami. Podobnie jak oni w jednym miejscu jesteśmy przyjmowanie życzliwie – tak jak np. na lądowisku w Strzelcach, gdzie piloci otrzymali od rodziny Du Chateau wszechstronne wsparcie, mogli się porządnie wyspać, umyć i najeść – w innym chłodno, obojętnie a nawet wrogo – jak np. w majątku w Radawcu Wielkim.

Widok na lądowisko w Strzelcach i zabudowania majątku rodziny Du Chateau (fot. Bogusław Skwarek)

Pozostałości po majątku Du Chateau w Strzelcach pod Hrubieszowem (fot. Bogusław Skwarek)

Tak samo jak w Brygadzie Pościgowej morale pilotów i entuzjazm jest bardzo silny. Każdy pilot, z którym rozmawiamy jest bardzo zainteresowany tym pomysłem i niecierpliwie czeka na szczegóły.

Jak tylko rozwiążemy część podstawowych problemów ogłosimy oficjalnie nabór załóg do rajdu, opublikujemy stosowny formularz, regulamin i wszystkie niezbędne informacje na temat programu, logistyki itp.

Jeżeli czytasz ten artykuł, chcesz zadać pytanie lub chciałbyś wesprzeć nasz projekt finansowo napisz do nas lub zadzwoń kagero@kagero.pl 609 543 927 – będziemy wdzięczni za każde wsparcie i dobre słowo.

Więcej informacji na stronie wydarzenia: https://facebook.com/events/829643521910175

Organizatorzy
Fundacja Historia i Współczesność
KAGERO PUBLISHING

Piper Cub - w rajdzie wezmą udział także samoloty historyczne (fot. Albert Osiński)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony