Lotnictwo Aviation International 9/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 9/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
GE Aerospace świętuje z wielkim entuzjazmem – GE Aerospace
25-lecie istnienia Centrum Inżynieryjnego GE Aerospace w Warszawie i 40 lat nieprzerwanej produkcji i udoskonalania silników F110 - dwuprzepływowego turbinowego silnika odrzutowego z dopalaniem, o ciągu największym w swojej klasie.
Współpraca dla bezpieczeństwa. Enhanced Air Policing w Malborku – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Dwanaście sojuszniczych samolotów i łącznie ponad 300 żołnierzy z dwóch zagranicznych kontyngentów wojskowych rozpoczęło 1 kwietnia 2025 r. w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku misję NATO Enhanced Air Policing. Wśród nich znajdowało się sześć brytyjskich samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon oraz sześć szwedzkich Saab JAS-39 Gripen. Brytyjczycy z RAF i Szwedzi z Flygvapnet przez cztery miesiące pełnili 24-godzinne dyżury bojowe przez 7 dni w tygodniu. Okresowo współpracowali z nimi Polacy na myśliwcach MiG-29 z jednostki stacjonującej na tym samym lotnisku w Malborku. To kolejna zmiana sojuszniczych kontyngentów lotniczych, które rotacyjnie stacjonują w 22. BLT, realizując wzmocniony dozór przestrzeni powietrznej Sojuszu Północnoatlantyckiego i w ten sposób aktywnie wspierając bezpieczeństwo Polski oraz wschodniej flanki NATO.
Śmigłowcowe dylematy USAF – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) po raz kolejny modyfikują realizowane obecnie programy zakupu śmigłowców bojowych typu Sikorski HH-60W Jolly Green II oraz Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf. Według najnowszego planu, MH-139A nie zastąpią śmigłowców Bell UH-1N Twin Huey, które realizują misje transportowe tzw. wysokiego priorytetu w Okręgu Waszyngtońskim. Zadania te mają przejąć zmodyfikowane HH-60W.
Su-57: ułomna 5 generacja. Rosyjski przemysł lotniczy traci kompetencje – Piotr Butowski
Strategicznym problemem rosyjskiego przemysłu lotniczego jest postępująca utrata kompetencji do robienia sprzętu nowej generacji. Nie jest to nowy problem; pojawił się on na długo przed wojną rosyjsko-ukraińską i trwał nawet wtedy, gdy Rosja miała zarówno pieniądze, jak i możliwość realizacji nowych projektów. Jest to również problem, którego Rosja nie przezwycięży, zwłaszcza w warunkach izolacji od współpracy międzynarodowej. W „Lotnictwo Aviation International” w maju 2025 r. opisaliśmy, jak wielkie kłopoty ma rosyjski przemysł lotniczy z pozornie łatwym zadaniem – zrobieniem następcy An-2. W kolejnych artykułach opowiemy o problemach innych samolotów rosyjskich.
Wojska Specjalne ćwiczą ze śmigłowcami w górach – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Szkolenie śmigłowcowe w terenie górzystym charakteryzuje się specyficznymi warunkami i wyzwaniami, które wymagają od pilota dodatkowych umiejętności i wiedzy. Do najważniejszych elementów tego typu szkolenia lotniczego możemy zaliczyć: specyfikę wykonywania lotów w górach, wpływ warunków atmosferycznych oraz wymagania dotyczące umiejętności w zakresie pilotażu i nawigacji. Szkolenie śmigłowcowe w górach jest wymagające, ale jednocześnie daje pilotom unikalne doświadczenie i umiejętności, które są niezbędne do bezpiecznego i efektywnego wykonywania lotów w trudnym terenie i skomplikowanych warunkach.
Rosyjskie uzbrojenie lotnicze. Rakiety kierowane powietrze-powietrze (1) – Piotr Butowski
Obecnie w służbie w Rosji są trzy generacje pocisków powietrze-powietrze. Pierwsza to rakiety kierowane zrobione jeszcze w czasach ZSRR: małego zasięgu R-73,średniego zasięgu R-27 oraz dużego zasięgu R-33. Pod sam koniec istnienia ZSRR powstały nowe pociski K-74, K-77 i K-37, ale nie weszły one do służby. Dopiero około 10-15 lat temu ruszyła produkcja ich zmodernizowanych wariantów, małego zasięgu R-74M, średniego zasięgu R-77-1 i dużego zasięgu R-37M. Pociski drugiego etapu modernizacji, R-74M2, R-77M oraz Izdielije 810, jakie powstały specjalnie dla myśliwca nowej generacji Su-57, właśnie ukończyły bądź są bliskie ukończenia prób i wejścia do produkcji. Wreszcie, całkowicie nowe pociski kolejnej generacji są na etapie poszukiwania koncepcji.
Długoterminowe prognozy rynku lotniczego – Jerzy Liwiński
Producenci samolotów komunikacyjnych opublikowali kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacują w nich, że w dwudziestoleciu 2025-2044 ruch lotniczy wzrośnie 2,3-krotnie, a linie lotnicze zakupią: według Boeinga - 43,6 tys. samolotów (za 8 bln USD), a wg Airbusa - 43,4 tys. szt. Europejski producent w swoich prognozach zajmuje się samolotami powyżej 100 miejsc, natomiast amerykański także mniejszymi odrzutowcami. Embraer potrzeby samolotów regionalnych szacuje na 10,5 tys. szt. (za 680 mld USD), a ATR Aircraft turbośmigłowych na 2,1 tys. szt. Analitycy Boeinga prognozują, że wartość tynku usług lotniczych wyniesie 4660 mld USD, a ze strony przewoźników będzie istniało zapotrzebowanie na 2370 tys. osób personelu.
Drugi lot Polaka w kosmos! – Waldemar Zwierzchlejski
25 czerwca 2025 r., dwa dni przed czterdziestą siódmą rocznicą startu w kosmos pierwszego Polaka, Mirosława Hermaszewskiego, w jego ślady podążył drugi - Sławosz Uznański-Wiśniewski. Blisko trzytygodniowa misja Ignis, realizowana na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, okazała się ogromnym sukcesem naukowo-technicznym i edukacyjnym, wzbudzając olbrzymie zainteresowanie w społeczeństwie.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Marek Niechciał
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Kazimierz Pogonowski
• Modernizacja samolotów F-16 Jastrząb: wielki kontrakt podpisany – Jerzy Gruszczyński
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl



Komentarze