Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 6/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Obrona powietrzna ChRL. Możliwości na miarę XXI wieku – Michał i Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Chińska Republika Ludowa prowadzi konsekwentną politykę ekspansji gospodarczej, inwestując w państwa afrykańskie i wybrane państwa azjatyckie, rozbudowuje siły zbrojne, prowadzi ostrą walkę informacyjną, a co najważniejsze, rozwija się w niezwykle dynamicznym tempie. W liczbach bezwzględnych chiński budżet obronny wzrósł trzykrotnie w ciągu ostatniej dekady.

Rosja porzuca Traktat o Otwartych Przestworzach – Piotr Butowski
19 maja 2021 r. rosyjska Duma Państwowa (niższa izba parlamentu) zatwierdziła zgłoszony przez Władimira Putina projekt wypowiedzenia przez Federację Rosyjską Traktatu o Otwartych Przestworzach. Teraz uchwała ma być zatwierdzona przez Radę Federacji (izba wyższa), co niewątpliwie będzie niedługo zrobione. Po sześciu miesiącach od zatwierdzenia traktat przestanie działać. Bezpośrednią przyczyną rosyjskiego wyjścia z traktatu o Otwartych Przestworzach jest porzucenie tego układu przez Stany Zjednoczone w listopadzie 2020 r., potwierdzone później także przez nową administrację Joe Bidena.

Aviation Detachment Rotation 21.2 – Bartosz Bera
W dniach 19-30 kwietnia 2021 r. w bazach 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gościła wyjątkowo liczna rotacja Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie przybyła w ramach Aviation Detachment Rotation 21.2. Po raz pierwszy w jej skład weszły samoloty myśliwskie F-15 Eagle i myśliwsko-bombowe F-15E Strike Eagle.

Rosja projektuje lekki myśliwiec nowej generacji – Piotr Butowski
Pod koniec maja prasę rosyjską obiegła wiadomość o tym, że firma Suchoj opracowuje nowy jednosilnikowy lekki taktyczny samolot myśliwski o prędkości ponaddźwiękowej i obniżonej widzialności. Jest to informacja dość oczywista – każda firma lotnicza cały czas coś rysuje, szuka nowych pomysłów. Ponadto, nie jest to informacja nowa – powraca ona co jakiś czas. Rozważmy, na ile projekt takiego myśliwca jest realny?

NATO Tiger Meet 2021. Współpraca, kooperacja, wymiana doświadczeń – Marek Łaz, Maciej Świderski
Bez wątpienia organizowany cyklicznie zlot samolotów mających w swoim godle tygrysa, ale również i jaguara, jest wydarzeniem interesującym nie tylko dla personelu lotniczego, ale również wszystkich miłośników lotnictwa wojskowego. Niezwykle barwne malowania statków powietrznych przygotowane specjalnie na tę okazję budzą zachwyt i podziw. Ponadto bardzo ważnym aspektem zlotu jest szkolenie i doskonalenie lotniczych umiejętności, zapewniające interoperacyjność i synergię między siłami międzynarodowymi. Tak było również w tym roku w dniach 3-14 maja podczas kolejnego NATO Tiger Meet, tym razem zorganizowanego w Portugalii.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. z wieloletnią umową na remonty silników RD-33 – Łukasz Pacholski
8 kwietnia Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy podpisały umowę w sprawie realizacji wieloletniej usługi napraw głównych silników turboodrzutowych RD-33 II serii. Silniki te stanowią jednostki napędowe samolotów myśliwskich MiG-29, które jeszcze przez długie lata mają być ważnym elementem potencjału Sił Powietrznych w Polsce.

Leonardo M-346FA. Następca polskich samolotów Su-22? – Michał i Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Używane w Polsce samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 są głównie przeznaczone do bezpośredniego wsparcia Wojsk Lądowych i izolacji pola walki oraz do taktycznego wsparcia działań Marynarki Wojennej. Jednakże brakuje im możliwości w zakresie wykonywania precyzyjnych uderzeń z użyciem kierowanych lotniczych środków bojowych, brakuje im systemu transmisji danych o sytuacji taktycznej na pokładzie, zwiększającego świadomość sytuacyjną pilota i pozwalającego na unikanie zagrożeń oraz brakuje im skutecznego systemu walki elektronicznej, pozwalającego na zmniejszenie prawdopodobieństwa zestrzelenia przez środki przeciwlotnicze.

Lotnictwo w II wojnie karabaskiej – Marcin Gawęda
W czasie trwającej 44 dni II wojny karabaskiej Azerbejdżan użył lotnictwa załogowego i bezzałogowego, z czego zastosowanie dronów było masowe, a samolotów i śmigłowców ograniczone. Była to więc pierwsza kampania powietrzna, z szerokim i kluczowym dla jej przebiegu, udziałem dronów rozpoznawczo-uderzeniowych oraz amunicji krążącej. Armenia, mimo że miała ku temu możliwości, w zasadzie nie użyła lotnictwa wcale.

Porty lotnicze świata 2020 – Jerzy Liwiński
W kryzysowym 2020 r. porty lotnicze na świecie obsłużyły 3,36 mld pasażerów i 109 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym 58 mln operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch lotniczy zmniejszył się odpowiednio o: -63,3%, -8,9% i -43%. W rankingu największych portów lotniczych nastąpiły zasadnicze zmiany, a wyniki statystyczne odzwierciedlały wpływ pandemii koronawirusa na ich działalność. Największymi portami pasażerskimi są: chiński Guangzhou (43,8 mln pas.), Atlanta (42,9 mln pas.), Chengdu, Dallas-Fort Worth i Shenzhen, a towarowymi: Memphis (4,5 mln ton), Hongkong (4,6 mln ton), Szanghaj, Anchorage i Ouisville.

Sikorsky. Wiodący producent śmigłowców – Leszek A. Wieliczko
Utalentowany konstruktor, pilot i wizjoner Igor Sikorski rozpoczął swoją lotniczą karierę w Rosji przez I wojną światową. Po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych dzięki swojemu uporowi, talentowi i ciężkiej pracy oraz pomocy przyjaciół i innych rosyjskich imigrantów w 1923 r. założył firmę, która początkowo budowała samoloty i łodzie latające, a od 1939 r. śmigłowce. W krótkim czasie firma Sikorsky stała się jednym ze światowych liderów przemysłu śmigłowcowego, a nazwisko Sikorski niemalże synonimem śmigłowca w układzie jednowirnikowym ze śmigłem ogonowym.

Hawker Sea Fury – Tomasz Szlagor, Leszek A. Wieliczko
Sea Fury był ostatnim produkowanym seryjnie myśliwcem firmy Hawker z napędem tłokowo-śmigłowym. Został zaprojektowany podczas II wojny światowej dla RAF jako lżejszy następca Tempesta, a po wojnie trafił na pokłady lotniskowców Royal Navy. Służył również w lotnictwie morskim Australii, Holandii i Kanady oraz w siłach powietrznych Birmy, Egiptu, Iraku, Kuby, Maroka i Pakistanu, a także w barwach cywilnego operatora z Niemiec. Brał udział w wojnie koreańskiej i kilku lokalnych konfliktach zbrojnych. W Birmie służył niemal do końca lat 60. ub. wieku.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony