Lotnictwo Aviation International 3/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 3/2020

Lotnictwo Aviation International 3/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Kobiecy kokpit – Joanna Wieczorek
Kobiety coraz lepiej radzą sobie na trudnym lotniczym rynku. Pracują w liniach lotniczych, na lotniskach, w zarządach spółek produkujących części do samolotów, pomagają rozwijać biznes lotniczym start-up’om. O kobiecym podejściu do pilotażu – Joannie Wieczorek – prawnikowi Dentons zajmującemu się nowymi lotniczymi technologiami, prywatnie z Wieczorek Flying Team – opowiedziały pilotki na co dzień pracujące w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Rywalizacja Airbusa i Boeinga w 2019 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku dwaj najwięksi producenci Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1243 samoloty komunikacyjne i pozyskali 681 zamówień netto. Airbus przoduje pod względem wielkości dostaw (udział 69,4%) i sprzedaży, a mniej korzystne wyniki uzyskane przez Boeinga są konsekwencją uziemienia B737 MAX. Portfel zamówień oczekujących na realizację z obu wytwórni wynosi 12,9 tys. Największą popularnością cieszą się Airbusy serii A320neo, które po raz kolejny potwierdziły miano najlepiej sprzedających się samolotów w historii.

Plany budżetowe US Air Force na rok 2021 – Paweł Henski
Projekt budżetu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) na rok budżetowy 2021 zakłada wycofanie ponad stu samolotów bojowych starszych typów. Zaoszczędzone w ten sposób fundusze mają być przeznaczone m.in. na opracowywanie nowych technologii, program budowy nowych międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz nowe bombowce strategiczne B‑21A. Plany zakupu nowego sprzętu obejmują 79 samolotów oraz 27 śmigłowców.

F‑35 Lightning II. Nowa jakość w lotnictwie bojowym – Józef M. Brzezina
Samolot wielozadaniowy Lockheed Martin F‑35 Lightning II został zaprojektowany dla nowej epoki w lotnictwie. Jednym z głównych założeń towarzyszących opracowaniu tej konstrukcji była redukcja kosztów. Chodziło o zbudowanie samolotu spełniającego wymagania wielu rodzajów sił zbrojnych, a tym samym zastąpienie jednym modelem wielu innych. Pogodzenie w ten sposób nie zawsze zgodnych wymagań stawianych przez lotnictwo, marynarkę wojenną i piechotę morską okazało się jednak niemożliwe. Konstruktorzy F‑35 Lightning II zaprojektowali więc zgodnie z przedstawionymi wymaganiami trzy różne wersje, które – mimo współdzielenia wielu części – różnią się osiągami i możliwościami.

Samolot Su-22 w lotnictwie polskim – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W dekadę lat 80 ubiegłego wieku polskie lotnictwo wojskowe wchodziło z bagażem odwlekanych decyzji w sprawie wymiany generacyjnej samolotów uderzeniowych i rozpoznawczych, którymi były przede wszystkim kolejne wersje Lim-ów i SBLim-ów.

Pierwsze S‑70i Firehawk w służbie – Łukasz Pacholski
Powszechna opinia o wielozadaniowych śmigłowcach Lockheed Martin S‑70 jest taka, że są one końmi roboczymi Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz wielu amerykańskich sojuszników na całym świecie. Jest to oczywiście prawda, jednak obok rynku wojskowego S‑70 ma coraz silniejszą pozycję także na rynku cywilnym. Tylko w grudniu ubiegłego roku nowe śmigłowce tego typu odebrali trzej klienci cywilni, co ważne, wszyscy odebrali fabrycznie nowe płatowce, które zostały zmontowane w należących do amerykańskiego potentata zakładach PZL Mielec Sp. z o.o.

Grumman F‑14 Bombcat (część II) – Paweł Henski
Na początku lat 90. Grumman próbował namówić marynarkę wojenną Stanów Zjednoczonych, aby przystosować F‑14D do przenoszenia uzbrojenia precyzyjnego. Modernizacja Block 1 Strike zakładała m.in. instalację nowych komputerów pokładowych oraz oprogramowania. Koszt programu był szacowany na 1,6 miliarda dolarów, co było dla marynarki kwotą nie do przyjęcia. US Navy skłonna była wyasygnować jedynie ok. 300 milionów dolarów na integrację bomb typu JDAM naprowadzanych sygnałem GPS. Program ten był jednak jeszcze w powijakach.

Co piszczy w Układzie Słonecznym? – Waldemar Zwierzchlejski
Przed czterema laty, w artykule pod identycznym tytułem, zamieściłem zestawienie i krótki opis misji wszystkich sond kosmicznych, które funkcjonowały na i w pobliżu planet i innych ciał naszego układu w latach 2014 – 15. Sondy podzieliłem w zależności od celu, który miały, bądź mają zbadać. Dodatkowo w zestawieniu umieściłem plany badań Układu Słonecznego na najbliższe lata. Pora zatem na przedstawienie zmian, jakie zaszły w tym okresie oraz weryfikację zamierzeń.

Chińskie samoloty bombowe (część I) – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W Chińskiej Republice Ludowej podjęto produkcję dwóch typów radzieckich odrzutowych samolotów bombowych: Iljuszyn Ił-28 jako Harbin H‑5 oraz Tupolew Tu-16 jako Xian H‑6. Ta ostatnia konstrukcja, systematycznie rozwijana i doskonalona, jest nadal podstawowym lotniczym środkiem przenoszenia broni jądrowej o przeznaczeniu operacyjno-strategicznym. Jest elementem odstraszania potencjalnego przeciwnika, wraz z międzykontynentalnymi pociskami balistycznymi i atomowymi okrętami podwodnymi uzbrojonymi w rakiety balistyczne.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski, Paweł Henski, Łukasz Pacholski
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

Źródło: zbiam.pl
comments powered by Disqus