Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo 12/2025 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Nowości rosyjskiego wojskowego przemysłu lotniczego
W dniach 17–21 listopada w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odbyły się międzynarodowe targi lotnictwa i kosmonautyki Dubai Airshow 2025. Wydarzenie przyciągnęło bardzo wielu wystawców, aczkolwiek chyba najciekawszą ekspozycję zaprezentowała Rosja, dla której bliskowschodni i afrykański rynek stanowi ważny składnik dochodów z eksportu uzbrojenia.

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Wrzesień 2025 r.
Według statystyki prowadzonej przez ukraiński zespół DeepStateUA, wojska rosyjskie zajęły we wrześniu 259 km2 ukraińskiego terytorium, tj. około dwukrotnie mniej niż w każdym z poprzednich czterech miesięcy. Największe postępy poczyniono w rejonie na południe od wioski Nowopawliwka położonej na południowy zachód od Pokrowska. Rosjanie parli tam na zachód, przekroczywszy granicę obwodu donieckiego z dniepropetrowskim. Siły ukraińskie prowadziły jednak na tym kierunku jedynie działania opóźniające. Strona ukraińska tymczasowo, jak się później okazało, zatrzymała rosyjskie postępy w rejonie aglomeracji pokrowskiej, a nawet zlikwidowała wyłom, jaki udało się Rosjanom stworzyć w rejonie położonych na północ od Myrnohradu wiosek Złoty Kołodiaź i Kuczeriw Jar. Siły rosyjskie powoli zbliżały się jednak do położonej na wschód od tego rejonu Konstantynówki. Zdecydowanie zły obrót dla wojsk ukraińskich przyjęła natomiast sytuacja na północnym odcinku frontu, gdzie oddziały rosyjskie weszły do północno-zachodnich rejonów Kupiańska. Ponadto we wrześniu odnotowano kolejne duże rosyjskie ataki prowadzone za pomocą dronów uderzeniowych dalekiego zasięgu na cele w głębi Ukrainy.

Stanisław Skalski przeciwko Luftwaffe. Wrzesień 1939 r.
Według Listy Komisji Bajana, ppor. Stanisław Skalski miał we wrześniu 1939 roku zestrzelić cztery samoloty samodzielnie, jednego wspólnie z trzema innymi pilotami, a kolejnego uszkodzić z dwoma innymi. Z jego wspomnień wynika, że miał również udział w pierwszym zwycięstwie dywizjonu. Niniejszy artykuł to próba skonfrontowania raportów i wspomnień Skalskiego z ocalałą dokumentacją Luftwaffe.

Ogień nad Lewantem. Kampania lotnicza w Syrii w 1941 r. – Część I
Latem 1941 roku nad Syrią miała miejsce jedna z najbardziej nietypowych kampanii lotniczych II wojny światowej. Kiedy Brytyjczycy, po upadku Krety obawiający się zajęcia przez Niemców i Włochów Syrii i Libanu, zdecydowali się opanować te francuskie terytoria mandatowe, napotkali opór wojsk wiernych rządowi Vichy. Samoloty Royal Air Force starły się z maszynami Armée d'Air, z którymi rok wcześniej ramię w ramię walczyły z niemiecką Luftwaffe, która teraz wspomogła Francuzów, bombardując zaangażowane w operację okręty.

North American FJ (F-1) Fury. część III – monografia
Myśliwiec FJ-4 miał mocno przekonstruowany płatowiec w stosunku do bazujących na F-86 Sabre odmianach FJ-2 i FJ-3, przy czym podobnie jak ten drugi napędzany był silnikiem J65. Jego odmianą szturmową był FJ-4B o wzmocnionej konstrukcji skrzydeł. Choć były to udane samoloty, ich służba operacyjna nie trwała długo, ponieważ FJ-4 zostały zastąpione naddźwiękowymi samolotami myśliwskimi F8U (F-8) Crusader, a FJ-4B szturmowymi A4D (A-4) Skyhawk.

A oprócz tego lotnicze aktualności:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  KC-390 dla Polski. Embraer chce wzmocnić współpracę z polskim przemysłem
•  Kryzys lotnictwa bojowego Sił Powietrznych Wybrzeża Kości Słoniowej
•  Katastrofa samolotu transportowego MD-11F linii UPS
•  Bezzałogowy pionowzlot ZEUS
•  Konferencja Lotnictwo Nowej Generacji 2025
•  Pierwszy AW149 „made in Świdnik”

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 12/2025 na stronie: https://magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony