Łódzkie: Władze regionu zabiegają o centralny port lotniczy
Jednym z filarów strategii rozwoju Makroregionu Polski Centralnej powinna stać się – w opinii władz województwa łódzkiego – budowa centralnego portu lotniczego między Łodzią a Warszawą. – Ani Okęcie, ani Modlin czy lotniska regionalne nie będą w stanie zaspokoić potrzeb wynikających z rosnącego ruchu lotniczego – twierdzi dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Ewa Paturalska-Nowak.
Według samorządowych władz województwa centralne lotnisko dla Polski nie będzie dublowało funkcji Okęcia czy Lublinka. – Lublinek jest tylko lotniskiem regionalnym, a przepustowość Okęcia się wyczerpuje. Prognozy zakładają, że za 25 lub 30 lat stanie się ono zbyt małe w stosunku do potrzeb. Ani Lublinek, ani Okęcie nie są konkurencyjne dla przewozów hubowych – argumentuje dyrektor, dodając, że nie chodzi o przewozy wewnątrzeuropejskie, ale międzykontynentalne. – Dziś, żeby polecieć gdzieś dalej, musimy w wielu przypadkach jechać do Berlina. Wielkie, centralne lotnisko mogłoby zmienić ten stan. Ekspertyzy wykazują, że jest ono dla kraju niezmiernie ważne – kontynuuje.
Czy jednak budowa obiektu na taką skalę w pobliżu Łodzi nie doprowadzi do jeszcze większego odpływu pasażerów z Lublinka i – tym samym – do zmarnowania nakładów inwestycyjnych, poniesionych na jego rozbudowę przez władze Łodzi i województwa? – Temat jest kontrowersyjny, działają w tej sprawie różne lobby. Jednak z mojego punktu widzenia decyzja, o której mówimy, powinna była być podjęta już kilka lat temu. Wtedy był dobry czas na budowę centralnego lotniska dla Polski – jeszcze przed tym, jak podobny obiekt powstał w Berlinie. A dziś już wiadomo, że regionalne lotniska nie sprawdziły się, o czym świadczy choćby brak rentowności wielu z nich – odpowiada Paturalska-Nowak. Wiele zależy od strategii, jaką przyjmie państwo wobec rosnących przewozów lotniczych, w tym międzykontynentalnego ruchu cargo. – Centralny port lotniczy to poza tym bardzo ważny element układu bipolarnego między Łodzią a Warszawą – dodaje dyrektor.
Na przestrzeni lat proponowano różne lokalizacje centralnego portu, takie jak Babsk pod Rawą Mazowiecką, Mszczonów czy Baranów. – Dokładne jego umiejscowienie nie ma znaczenia. Najważniejsze, żeby było ono położone blisko autostrady oraz linii szybkiej kolei. Te trzy elementy systemu transportowego złożyłyby się na gigantyczną, strategiczną inwestycję na poziomie kraju, ważną i potrzebną – podsumowuje Paturalska-Nowak.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zachęca mieszkańców regionu do proponowania budowy centralnego portu lotniczego podczas konsultacji społecznych Strategii Rozwoju Polski Centralnej 2020 z perspektywą 2030. Drugim ważnym elementem infrastruktury transportowej, o który zabiega UMWŁ, jest Kolej Dużych Prędkości „Y”.
Komentarze