Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 2116/20 (I, 31.07.2020 r., Kołątajew). Dotyczy: Lądowania w terenie przygodnym szybowca SZD-51-1 "Junior". Przyczyną zdarzenia był błąd pilota szybowca w technice pilotażu polegający na doprowadzeniu do nadmiernego zluzowania liny holowniczej, a także nieumiejętne działanie w celu naprężenia zluzowanej liny holowniczej. Uchwała 2116/20

• 3387/21 (I, 02.09.2021 r., Seul, Korea Południowa, lotnisko RKSI). Dotyczy: Podczas lądowania samolotu Boeing 787-8 nie była w stanie otworzyć odwracaczy ciągu (rewersorów). Pomimo wielokrotnych prób oba odwracacze ciągu nie otworzyły się. Samolot bezpiecznie wyhamował na drodze startowej i zwolnił ją, wykorzystując w tym celu drogę kołowania. Przeprowadzona analiza zdarzenia wykazała, że personel wykonujący czynności deaktywacji i aktywacji odwracaczy ciągu na obu silnikach nie stosował się do procedur zawartych w dokumentacji obsługowej. Użyte do deaktywacji szpilki, po zainstalowaniu, nie zostały zgodnie z procedurą oznaczone chorągiewkami, co w konsekwencji doprowadziło do niezauważenia ich przez personel, który wykonywał zamknięcie paneli dostępu. Szpilki pozostawiono w modułach, co uniemożliwiło włączenie rewersów po wylądowaniu. Uchwała 3387/21

Widok miejsca zdarzenia po wypadku samolotu ultralekkiego KR-2S (fot. PKBWL)

Widok miejsca zdarzenia po wypadku samolotu ultralekkiego KR-2S (fot. PKBWL)

• 1635/20 (W, 05.07.2020 r., EPKR). Dotyczy: Lądowania awaryjnego samolotu ultralekkiego KR-2S po locie testowym. Po zainicjowaniu zakrętu w prawo samolot zahaczył prawym skrzydłem o przydrożną latarnię, której pilot nie zauważył, a następnie obrócił się w powietrzu w prawo o około 180° i spadł na teren prywatnej posesji. Przyczyną zdarzenia było rozpoczęcie rozbiegu (startu do oblotu samolotu po zmianie silnika) z miejsca, które nie dawało możliwości wykonania bezpiecznego lądowania w razie wystąpienia awarii. Raport końcowy 1635/20

Dodatkowo Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała oświadczenie tymczasowe nr 1 z dnia 18 lutego 2022 r. z wypadku 2021/0345, który wydarzył się 22 lutego 2021 roku około godziny 22:27 UTC. Pilot z trzema pasażerami na pokładzie śmigłowca Bell 429 (SP-KKS) wystartował do lotu prywatnego z lądowiska znajdującego się w odległości około 5 NM na północ od miejscowości Opole. Pilot nie składał planu lotu, jak również nie nawiązywał łączności radiowej ze służbami ruchu lotniczego. Około godziny 22:28 UTC utracono kontakt radarowy ze śmigłowcem. Podczas podejścia do lądowania około godz. 23:00 UTC doszło do zderzenia śmigłowca z wysokimi drzewami w lesie, a następnie z ziemią. Pilot i pasażer zajmujący miejsce obok pilota ponieśli śmierć. Dwoje pasażerów zajmujących miejsca w przedziale pasażerskim doznało poważnych obrażeń ciała. Śmigłowiec uległ zniszczeniu. Oświadczenie tymczasowe nr 1 2021/0345/OT oraz w języku angielskim 2021/0345/IS EN.

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony