Katowice bez ILS. System wróci prawdopodobnie w sierpniu

Port Lotniczy Katowice

Od kilku tygodni na katowickim lotnisku nie działa system ILS, wspomagający naprowadzanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych, np. w przypadku gęstej mgły. ILS został wyłączony ze względu na trwające w porcie prace przy budowie drogi startowej.

ILS w Pyrzowicach wyłączony będzie prawdopodobnie do sierpnia. Jego wyłączenie było konieczne ze względu na fakt, iż antena systemu do tej pory znajdowała się w miejscu, w którym trwa budowa nowej drogi startowej. Został on wyłączony ze względu na fakt, iż w strefie, w której działał, jeżdżą obecnie potężne maszyny do wylewania betonu, co mogłoby wpływać na jego prawidłowe funkcjonowanie.

Antena systemu ma zostać przeniesiona z północnej na południową stronę drogi startowej. Wraz z oddaniem nowej drogi do użytku operacyjnego w 2015 roku, w katowickim porcie zacznie również działać ILS II kategorii.

Obecnie port w Katowicach posiada system naprowadzania samolotów najniższej, I kategorii. Umożliwia on lądowanie, gdy ogólna widzialność jest nie mniejsza niż 800 m lub widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 550 m, a wysokość decyzji (moment, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) na poziomie nie mniejszym niż 65 m. System ILS kategorii II, w który zostanie wyposażona nowa droga startowa pozwoli wylądować przy widzialności wzdłuż pasa startowego nie mniejszej niż 300 m i wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 m.
 
- Nowy system nawigacji docenią zarówno podróżni jak i linie lotnicze. Jego montaż oznacza większą pewność, że lecąc do Pyrzowic ich samoloty nie zostaną z powodu mgły przekierowane na sąsiednie lotniska, tylko wylądują u nas – mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy katowickiego portu lotniczego.
 
Innymi urządzeniami, które zostaną zainstalowane przy nowej drodze startowej, służącymi do monitorowania warunków atmosferycznych, będą system Meteo oraz Ice alert. Ten ostatni będzie miał za zadanie informować kontrolerów ruchu lotniczego i służby lotniska o zagrożeniu wystąpieniem oblodzenia na nawierzchni pasa oraz jego pojawieniem się.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl
comments powered by Disqus