Przejdź do treści
Źródło artykułu

ILS III kategorii na Lotnisku Chopina w 2017 roku

O podniesieniu kategorii ILS na Lotnisku Chopina mówi się od lat. Przedstawiciele portu przyznają, że infrastruktura i urządzenia są już zamontowane, do końca roku wszystko ma być gotowe pod inwestycję. System ma w pełni działać od 2017 roku.

Montaż urządzeń systemu ILS na lotnisku jest zadaniem PAŻP, ale to lotnisko musi wcześniej odpowiednio przygotować infrastrukturę pod inwestycję. Chodzi przede wszystkim o zmianę oznaczenia na drogach startowych, montaż nowego oświetlenia i nowe procedury. To wszystko na Lotnisku Chopina jest już praktycznie gotowe. Na przyszły rok zaplanowano drugi etap prac, który polegać będzie na wizualizacji samej płyty lotniska przy zerowej widoczności. Już za niecałe dwa lata linie lotnicze w stołecznym porcie będą mogły lądować bez względu na pogodę. Jednak, jak przyznają władze warszawskiego portu, tych dni w roku gdy ILS III kategorii faktycznie by się przydał, jest na Lotnisku Chopina niewiele. A właściwie – można je liczyć w godzinach.

Dużo bardziej narażone na mgły są lotniska w Modlinie czy Krakowie – nie stołeczny port im. Fryderyka Chopina. U nas ten czas, kiedy system ILS III kategorii faktycznie mógłby się przydać, zamyka się w kilkunastu godzinach w ciągu całego roku. Dlatego nie uważamy tej inwestycję za pilną, choć o tym, że trzeba ją przeprowadzić – zdecydował przede wszystkim PAŻP – przyznaje Michał Kaczmarzyk, prezes PPL, zarządzających Lotniskiem Chopina w Warszawie.

Władze portu przypominają jednocześnie, że nawet najwyższa kategoria nie daje gwarancji, że samolot na lotnisku wyląduje. Decyzja zawsze należy bowiem do pilota.

Czy instalowanie sprzętu wartego miliony złotych dla kilkunastu – kilkudziesięciu godzin w roku w ogóle się opłaca? Jak przyznają przedstawiciele portu, wymiana urządzeń ILS była konieczna ze względu na wyeksploatowanie tych funkcjonujących do tej pory. PAŻP decyzję o zakupie urządzeń umożliwiających wdrożenie najwyższej kategorii podjął po konsultacjach z PPL. Koszty, które poniesie zarządzający portem, związane z wdrożeniem nowego systemu, mają ostatecznie nie być aż tak duże.

ILS III kategorii zainstalowany zostanie na pasie 33, na kierunku od strony Piaseczna.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony