Enter Air miał prawie 3 mld zł przychodów w 2024 roku
Enter Air, największe prywatne linie lotnicze działające w Polsce opublikowały raport okresowy za 2024 rok. Przychody Enter Air zanotowały 11% wzrost przychodów do 2 926,3 mln zł w 2024 r.
– Rynek turystyczny w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym, ale głównie dzięki fali wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych oraz relatywnie bardzo dobrym stanem zamożności klasy średniej. Jesteśmy liderem na rynku polskim, ale także silnym graczem na rynkach zagranicznych, co roku obserwujemy coraz większy popyt ze strony klientów Europy Zachodniej, poprawia się także struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a ceny pobytów niższe. Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym oraz umocnieniu naszej pozycji na rynku jesteśmy pożądanym klientem dla firm leasingowych, ułatwiło to zwiększenie w minionym roku floty aż o pięć samolotów – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
– Wyśmienicie radzi sobie nasza spółka w Szwajcarii - Chair Airlines, która znalazła niszę w segmencie podróży turystycznych i obsługuje najpopularniejsze trasy na szwajcarskim rynku notując, podobnie jak cała Grupa Enter Air miała rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku. Początek obecnego roku również pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku. – dodaje Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w 2024 r.:
Przychody Enter Air w 2024 r. wyniosły 2 926,3 mln zł, co oznacza ponad 11% wzrost w porównaniu do 2023 r. Wzrost przychodów w 2024 r. związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy. Liczba wykonanych operacji lotniczych w minionym roku zwiększyła się r/r o około 10%.
W analizowanym okresie Enter Air miał 260,7 mln zł zysku operacyjnego co oznacza wzrost o 57%, a EBITDA Grupy była niższa 10 % i wyniosła 491,1 mln zł. Grupa miała 65,6 mln zł zysku netto który był niższy o 66,6% wobec 196,4 mln zł w 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe* wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik, W 2024 r. różnice kursowe wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły -63,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -189,2 mln zł (w 2023 r. różnice kursowe wynosiły +125,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 554,7 mln zł EBITDA (+32,1% r/r) oraz 129,3 mln zł zysku netto (+82,4% r/r).
W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć nowych maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Flota Enter Air to obecnie 30 samolotów, a mimo bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku samolotów, objawiającej się opóźnieniami dostaw od producentów oraz brakiem samolotów używanych, Enter Air zdołał na korzystnych warunkach pozyskać 3 kolejne maszyny typu B737-800, które wejdą do eksploatacji w I pół. 2025 r. W III kw. 2025 r. oczekiwana jest też dostawa jednego B737 MAX 8 prosto od producenta. Przewoźnik planuje pod koniec 2025 r. oraz w 2026 r. odebrać cztery nowe samoloty B737 MAX 8. W ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także 4 samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines oraz 4 samoloty Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia z TUI, którego działalność polega na wynajmie samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych.
Enter Air podpisał już wszystkie kluczowe umowy na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 z partnerami na polskim rynku turystycznym: z TUI Poland - 230 mln USD (ok. 932,9 mln zł), Coral Travel Poland - 137 mln USD (ok. 564,6 mln zł), z Rainbow Tours - 93,2 mln USD (366,3 mln zł) oraz z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Łączna wartość podpisanych umów to ok. 2,2 mld zł.
W ostatnich miesiącach przewoźnik podjął kluczowe decyzje dla rozwoju obsługi hangarowej stanowiące istotny krok w celu osiągniecia większej efektywności kosztowej oraz poprawę wykorzystania floty przez cały rok. W październiku 2024 r. Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze w Debreczynie na Węgrzech. Jednostanowiskowy nowoczesny budynek od października obsługuje samoloty należące do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych. Z kolei na początku 2025 r. Enter Air Services podpisała z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym 10-letnią umowę najmu hangaru na lotnisku w Katowicach. W hangarze znajdują się dwie zatoki serwisowe. Pozyskana infrastruktura pozwoli Grupie Enter Air uniezależnić się od ciągle drożejących zewnętrznych usług technicznych i zapewnić prawie 100% samowystarczalność w tym segmencie. Enter Air posiada też własny symulator szkoleniowy, co jest kolejnym elementem zapewniającym niezależność od zewnętrznych usługodawców.
W 2024 r. Enter Air wypłacił 77,2 mln zł dywidendy, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Wcześniej spełnił warunek umożliwiający jej wypłatę, całkowicie spłacając pożyczkę otrzymaną w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”. Intencją Zarządu jest zarekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu wypłaty dywidendy za 2024 r. obejmującej całość wypracowanego zysku jednostkowego za 2024 r. oraz części kapitału zapasowego tak żeby dywidenda wyniosła ok. 3 zł na jedną akcję.
* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR. Enter Air prowadzi swój biznes głównie w walucie USD oraz EUR, więc przeliczenia do celów raportowania nie mają wpływu na rzeczywiste wyniki Grupy.



Komentarze