Przejdź do treści
Źródło artykułu

Duże szanse na przejście graniczne dla lotniska w Lublinie

Członkowie stowarzyszenia „Społeczna Inicjatywa Samorządowa na Rzecz Rozwoju Powiatu Świdnickiego” chce utworzenia przejścia granicznego na lubelskim lotnisku. Dlatego wysłała kolejne już pismo do ministra spraw wewnętrznych, żeby podjął decyzję o utworzeniu stałego przejścia.

Ten natomiast w odpowiedzi zapewnił, że szanse na utworzenie takiego przejścia w niedługim czasie są bardzo duże. I dodał, że może ono powstać w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.

Stałe przejście graniczne tworzone jest w drodze rozporządzenia. W Polsce jest obecnie 18 lotnisk, które mogą obsługiwać loty wykonywane poza strefę Schengen. Z tego 11 z nich posiada stałe przejście graniczne. Wśród nich brakuje jednak Lublina. Na razie funkcjonariusze Straży Granicznej dojeżdżają na odprawy w związku z czym muszą z wyprzedzeniem wiedzieć o każdym, operującym na lotnisku samolocie. To czasochłonna procedura, dodatkowo bez możliwości elastycznego wydłużenia godzin pracy oraz z wymogiem zgłoszenia odprawy granicznej z 48-godzinnym wyprzedzeniem.

Batalia o przejście graniczne na lubelskim lotnisku trwa od dłuższego czasu. Już w 2009 roku władze lubelskiego lotniska starały się o jego utworzenie. Jeszcze rok temu MSW argumentowało, że ruch na lotnisku musiałby wzrosnąć co najmniej dwukrotnie, żeby móc rozmawiać o utworzeniu takiego przejścia w Lublinie.

Dzięki stałemu przejściu lotnisko byłoby bardziej konkurencyjne dla przewoźników. Według Jacka Sobczaka, przewodniczącego Rady Nadzorczej Portu Lotniczego Lublin oraz członka Zarządu Województwa, kiedy przewoźnikowi wyświetla się, że Lublin ma tymczasowe przejście graniczne, pojawia się obawa, że odprawa może się przedłużyć. Bez stałego przejścia granicznego port przegrywa z konkurencją, a im bliżej wakacyjnych lotów czarterowych, tym problem staje się bardziej dotkliwy.

W swoim piśmie do MSW członkowie stowarzyszenia, które zabiega o uruchomienie przejścia granicznego w Lublinie, argumentują, że to konieczne działanie, które zapewni sprawne funkcjonowanie portu lotniczego w świetle prognozowanego wzrostu ruchu lotniczego oraz zagwarantowania właściwego poziomu ochrony granicy państwa.

Obecnie z Lubelskiego lotniska operacje lotnicze realizowane są 7 razy w tygodniu. Większość z nich ma charakter regularny, w tym ponad 80 proc. realizowanych jest w ruchu non-Schengen. Zgodnie z prognozami, w 2014 roku w ramach połączeń regularnych i czarterowych w porcie zrealizowanych będzie około 2100 operacji lotniczych i odprawionych około 270 tys. podróżnych. Udział ruchu non-Schengen wyniesie przy tym około 60 proc.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony