Przejdź do treści
Źródło artykułu

Brak kontrolerów skutkuje opóźnieniami na lotnisku w Warszawie (notamy)

W ostatnich dniach duża liczba rejsów realizowanych z Lotniska Chopina w Warszawie (i innych polskich lotnisk) została dotknięta opóźnieniami, czego główną przyczyną jest brak obsady na stanowiskach kontrolerów ruchu lotniczego. Przykładowo, 9 kwietnia, polska przestrzeń powietrzna została podzielona jedynie na 2 sektory – północny i południowy. Wiele rejsów operujących w FIR EPWW (w tym lotów tranzytowych) otrzymywało bardzo duże sloty, maksymalnie nawet po ponad 120 minut, co miało wyregulować maksymalną liczbę samolotów w danych sektorze w danym czasie.

Problemy z kontrolerami są pochodną ich konfliktu z zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jego główną istotą są wprowadzane zmiany w regulaminie pracy, w tym te dotyczące uposażenia, a także zmian jednoosobowych.

Większość kontrolerów nie przyjęła nowych umów zmieniających warunki pracy, co spowodowało, że na stanowiskach zostało niewiele ponad 30 z 200 osób. Jednak od ponad tygodnia Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego prowadzi rozmowy z nową prezes Anitą Oleksiak, ale jeszcze nie zakończyły się one podpisaniem porozumienia.


Wspólny komunikat po spotkaniu przedstawicieli PAŻP a Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego

W dniu 7 kwietnia 2022 r. odbyło się spotkanie robocze pracodawcy - Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, którego celem było omawianie dokumentacji ocen i analiz bezpieczeństwa dla organów ATS, w których stosowany jest tryb pracy na połączonych stanowiskach operacyjnych (Single Person Operations).
Pracodawca poinformował o audycie celowym EASA w obszarze SPO.


Ponadto, PP "Porty Lotnicze" poinformowało, że w dniach 9-29 kwietnia 2022 r. na Lotnisku Chopina dostępny będzie tylko jeden pas startowy, oznaczony 11-29 . To ta droga startowa, na którym starty i lądowania odbywają się z kierunku Ursynowa i Ursusa. Na drugim będą prowadzone "rutynowe prace konserwacyjne".


Notamy:

A1030/22 - GAT IFR AND VFR TRAFFIC DUE TO LACK OF ATC SERVICE IS NOT ACCEPTED IN AIRSPACE WITH THE WARSZAWA TMA VERTICAL LIMITS FROM FL095 TO FL245 AND LATERAL LIMITS ACCORDING TO TO AIP POLAND ENR 2.1.1 AND ENR 2.1.2. FLIGHT INFORMATION SERVICE BELOW FL095 WILL BE PROVIDED ON FREQ 118.775MHZ OR 128.575MHZ. AERODROMS EPWA AND EPMO SHOULD NOT BE PLANNED AS ALTN AD. 10 APR 23:59 2022 UNTIL 11 APR 03:30 2022.
CREATED: 10 APR 12:37 2022  

A1025/22 - AIRPORT COLLABORATIVE DECISION MAKING (ACDM) NOT AVBL.
09 APR 16:41 2022 UNTIL 12 APR 16:00 2022 ESTIMATED.
CREATED: 09 APR 16:41 2022

A1019/22 - 1. TAXIWAYS: A7, H2, O1, S1, S2 CLOSED.
2. SEGMENT OF TWY S3 BTN RWY 15/33 AND TWY D2 CLOSED.
08 APR 22:00 2022 UNTIL 28 APR 23:59 2022.
CREATED: 08 APR 18:54 2022

A1017/22 - DUE TO UNSERVICEABILITY OF LOC AND DME WAS THE FOLLOWING
INSTRUMENT APPROACH PROCEDURES NOT AVAILABLE:
ILS Z CAT II OR LOC Z RWY 11,
ILS Y CAT II RWY 11.
10 APR 07:00 2022 UNTIL 10 APR 15:00 2022.
CREATED: 08 APR 13:54 2022

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony