Przejdź do treści
Źródło artykułu

Alpha Electro w Polsce

8 czerwca we Wrocławiu, z inicjatywy spółki Fortum, rozpocznie się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Fortum (spółka odpowiedzialna za dostawę ciepła we Wrocławiu) chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Informacje te zamierza wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów.

– Samoloty elektryczne, to zdaniem wielu lotniczych ekspertów przyszłość tej dziedziny transportu. Dziś na drodze do ich rozwoju stoi jeszcze wiele ograniczeń takich jak choćby mała pojemność baterii i w konsekwencji ograniczony zasięg. Pamiętajmy jednak, że pierwszy na świecie lot samolotu z silnikiem tłokowym  w 1903 roku trwał tylko 12 sek. Zaledwie 16 lat później samolot po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Myślę, że rozwój samolotów elektrycznych będzie się dokonywał w podobnym tempie – przekonuje Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.



Samolot ultralekki o napędzie elektrycznym


Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbije się na polskie niebo wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h.

Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Jacek Ławrecki dodaje, że Fortum jest pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. – Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata – zaznacza rzecznik.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony