Przejdź do treści
Pilot WOT podczas startu FlyEye zimą (fot. WOT)
Źródło artykułu

6000 godzin w powietrzu

Od 2019 roku Wojska Obrony Terytorialnej stale rozwijają potencjał jaki leży w wykorzystaniu bezzałogowych statków powietrznych klasy mini, czyli FlyEye. Na koniec 2023 roku operatorzy Grup Rozpoznania Obrazowego WOT, grup BSP i sekcji bezpieczeństwa lotów wykonali 6000h nalotu.

Bezzałogowe systemy latające zostały opracowane m.in. do obserwacji pola walki, kierowania artylerią, retransmisji sygnału, patrolowania granic lub monitoringu infrastruktury krytycznej. Dzięki systematycznej rozbudowie etatowych struktur odpowiedzialnych za wykorzystanie tego typu sprzętu, tzw. grup rozpoznania obrazowego (GRO), grup BSP oraz sekcji bezpieczeństwa lotów WOT może pochwalić się już 6000 h wykonanych nalotów oraz wyszkoleniem ponad 70 pilotów BSP.

Wykorzystujący w swojej codziennej pracy piloci BSP chwalą polski system FlyEye, przede wszystkim za możliwość jego wszechstronnego wykorzystania. Bezzałogowe Statki Powietrzne klasy mini najlepiej sprawdzają się w warunkach bojowych. Dodatkowo posiadają one odporność nawet na bardzo silne oddziaływanie środków walki radioelektronicznej. Mają one również stosunkowo duży zasięg łącza radiowego, bo aż do 180 km oraz posiadają dualną głowicę z zamocowanymi kamerami. Pierwsza z nich to kamera telewizyjna, która służy do monitorowania wybranego obszaru w świetle dziennym. Druga, to niechłodzona kamera termowizyjna, wykorzystywana głównie do działań nocnych.

Obecnie WOT najczęściej wykorzystuje tego typu sprzęt do monitorowania wschodniej granicy państwa. Wielokrotnie umożliwił on wykrycie i szybką reakcję na sytuacje kryzysowe zagrażające życiu ludzkiemu, m.in. niejednokrotnie udało się zapobiec utonięciu czy też zamarznięciu w lesie czy na terenach podmokłych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony