Przejdź do treści
Budowa modelu konkursowego (fot. arch. Euroavia Rzeszów)
Źródło artykułu

"EUROLIFTER" studentów PRz w drodze na zawody SAE Aero Design w USA

Jego maksymalne wymiary - tj. długość, rozpiętość skrzydeł i wysokość - nie mogą przekraczać 175 cali (444,5 cm). Dodatkowo ma ograniczony pobór mocy przez zespół napędowy - do 1000 W i limitowaną długość rozbiegu - do 200 stóp (tj. 61 m). Takim wymogom musi sprostać model samolotu udźwigowego tzw. EUROLIFTER, który jest przygotowywany przez studentów Politechniki Rzeszowskiej z Koła Naukowego Euroavia - Rzeszów na międzynarodowe zawody SAE Aero Design.

Rywalizacja drużyn z całego świata odbędzie się w dn. 24-26.04.2015 r. w Stanach Zjednoczonych (Van Nuys, CA). Drużyny mogą zmierzyć się ze sobą w trzech różnych kategoriach. Wymagania są zależne od konstrukcji oraz stopnia złożoności zadań do wykonania. Docelowo chodzi o to, aby tak zoptymalizować konstrukcję żeby płatowiec podniósł ładunek o możliwie jak największej masie. Na ostateczny wynik mają wpływ oceny otrzymane za raport techniczny, multimedialną prezentację wygłoszoną podczas zawodów oraz masę podniesionego ładunku podczas lotów konkursowych.

W ubiegłym roku rzeszowski zespół wystartował na zawodach Air Cargo Challenge w Portugalii z modelem w układzie OHS, o czym pisaliśmy tutaj: www.portal.prz.edu.pl

Podczas projektowania najpierw zdefiniowano wymagania, jakie należy postawić tegorocznej wersji EUROLIFTERA, a następnie poprzez tok obliczeń powstał zarys samolotu, który m.in. zapewnia odpowiednie osiągi do uzyskania najlepszego wyniku w konkursie. - Wspomagaliśmy się autorskim oprogramowaniem wykonanym w celach optymalizacji wymiarów modelu. Niezbędne do procesu optymalizacji okazały się charakterystyki zespołu napędowego, które uzyskaliśmy po serii badań w tunelu aerodynamicznym. Na ich podstawie wybrano optymalne śmigła z punktu widzenia możliwie minimalnej długości rozbiegu - wyjaśnia Jakub Rogóż, student lotnictwa i kosmonautyki.

Obecnie trwają zaawansowane prace nad realizacją elementów konstrukcji płatowca. Oblot modelu konkursowego planowany jest pod koniec marca br.

Szczegóły przygotowywanego projektu na stronie: www.euroavia.prz.edu.pl

- Budowa tego modelu oraz sam wyjazd na zawody do Stanów Zjednoczonych nie byłby możliwy bez wsparcia ze strony władz uczelni m.in JM Rektora Politechniki Rzeszowskiej, Prorektora ds. Kształcenia, Dziekana Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa oraz WSK "PZL - Rzeszów" S.A., Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, Miasta Rzeszów, sklepu modelarskiego ABC-RC i Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej - podkreśla Marcin Skowronek, student lotnictwa i kosmonautyki zaangażowany w budowę konkursowego EUROLIFTERA. 

Zespołowi od EUROLIFTERA można kibicować na Facebooku.

Katarzyna Hadała

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony