Styczniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży
Styczniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W styczniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:
"T-Szóstka" pełna historii
T-6 Texan, w służbie brytyjskiej noszący nazwę Harvard, to samolot pełen historii, i to z polskimi akcentami. W czasie drugiej wojny światowej wielu pilotów Polskich Sił Powietrznych, zanim zasiadło za sterami bojowych myśliwców, doskonaliło lotnicze rzemiosło na takich maszynach. Nie dziwi zatem, że to właśnie żółty Harvard dołączył w 2017 roku do latającego muzeum Jacka Mainki, który przybliżył historię tej już ponad 80-letniej konstrukcji w obszernym, wielowątkowym artykule, ilustrowanym wspaniałymi fotografiami. Część z nich Andrzej Rutkowski wykonał nad Warszawą podczas sesji z udziałem innych eksponatów z latającego muzeum.
DA 50-V nadlatuje
DA 50-V to konstrukcja nowoczesna i dojrzała zarazem. Jak to możliwe? Jego prototyp został ujawniony w 2007 roku, lecz projekt na wiele lat został odłożony. Prace nad nim jednak trwały, a ich efektem jest zaprezentowany w 2017 roku DA 50-V. To samolot pięcioosobowy napędzany jednym silnikiem. Taka koncepcja wymagała zastosowania jednostki napędowej o odpowiednio dużej mocy – w DA 50-V napęd stanowi 260-konny diesel. Ale – uwaga – odmiennie niż w innych konstrukcjach Diamond Aircraft nie jest to silnik Austro Engine... Tajniki najnowszego Diamonda odkrywa Wojciech Jeziorski.
Krok w przeszłość – Funk B-85C
Kto słyszał o tym samolocie? Bob Davy, zanim przetestował go w locie, musiał sprawdzić w internecie, z czym będzie mieć do czynienia... Okazało się, że produkowany w USA w latach 30. i 40. Funk B-85C to wspaniały, kryty płótnem górnopłat, charakteryzujący się oryginalnością i wysoką jakością wykonania, posiadający za oceanem grono oddanych wielbicieli. Około 50 egzemplarzy wciąż utrzymywanych jest w stanie lotnym. "Funk" – pisze Bob – "ma wygląd, osiągi, charakter i historię". Do tego nie jest drogi, na rynku te samoloty osiągają cenę rzędu 30 tys. dolarów. Klimatyczne zdjęcia klasyka wykonał Keith Wilson.
Z Łososiny na falę
Wojciech Wojtaczka dzieli się wrażeniami z lotu, w którym uzyskał wymarzony ostatni warunek do diamentowej odznaki, startując na Jantarze ze swojego macierzystego lotniska w Łososinie Dolnej. Dotychczas Łososina nie należała do grona tradycyjnych ośrodków falowych. Szybując między pięknymi soczewkami nad szczytami Tatr uzyskał wysokość niemal 7400 m. Inspirujące!
Lisie klimaty
"Akcja Lisy" to lotnicza przygoda, ale nie zawsze sielanka... Zwłaszcza gdy ze szczepionką trzeba latać nad górami, i to w listopadzie, gdy dzień jest krótki, a pogoda niestabilna. Bywa i tak – jak to w lotnictwie – że z różnych powodów lot trzeba przerwać. Dzielący się swoimi spostrzeżeniami pilot, weteran Akcji, Mieczysław Dziadowicz podkreśla, że decyzja o odwrocie nigdy nie jest łatwa...
Misja na cztery balony
17 października 2017 roku z warszawskiego stadionu Skry wystartowały cztery balony na ogrzane powietrze w ramach lotniczo-naukowego projektu. Przygotowanie takiego lotu nie było łatwe m.in. z uwagi na obowiązujące w przestrzeni powietrznej nad stolicą ograniczenia. O misji pisze jej pomysłodawca i organizator, dr Marek Ostrowski z Uniwersytetu Warszawskiego. Na zdjęciach w PLAR – Warszawa widziana z kosza z małej wysokości.
Latanie w zimie
Dla wielu sezon lotny trwa okrągły rok. By jednak latanie zimą było bezpieczne, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Postanowiliśmy przypomnieć je korzystając z biuletynu "Flugsicherheitsmitteilungen" (FSM) niemieckiego nadzoru lotniczego LBA. A więc jak przygotować samolot do lotu, jak zaplanować lot, jak bezpiecznie wylądować na białej połaci i jak zabezpieczyć sprzęt, by był gotowy do kolejnych lotów. Trochę zachodu, ale nagrodą są niepowtarzalne zimowe widoki – jak te w następnym artykule...
VFR nad Zatoką
Uroki zimowego latania przedstawia Michał Kruk, który kusi nas pięknymi panoramami zlodzonej i ośnieżonej Zatoki Gdańskiej. Do lotu wystartował na Cessnie z lotniska Aeroklubu Gdańskiego. I choć wznosząc się na FL080 przemarzł do szpiku kości, zapewnia, że było warto i zamieszcza zdjęcia. Oceńcie sami.
Uwaga jesteś w U-Space
W grudniu został opublikowany projekt nowego rozporządzenia dotyczącego wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem widoczności wzrokowej operatora (BVLOS). Jedną z nowości, istotnych nie tylko dla operatorów bezzałogowców, ale i pilotów GA, jest wpuszczenie ruchu dronów do ogólnie dostępnej przestrzeni. Biorąc pod uwagę gwałtownie rosnące zainteresowanie usługami świadczonymi przy pomocy bezzałogowców, w przestrzeni powietrznej będzie tłoczno. Czy bezpiecznie? Projekt analizuje Joanna Wieczorek.
100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego
Wyjątkowy jubileusz uczcimy serią tematycznych artykułów, opatrzonych wspaniałymi fotografiami współczesnych wojskowych statków powietrznych wszystkich typów. Autorem tekstów i fotografii jest Filip Modrzejewski, który wziął udział w unikalnym projekcie – sesji zdjęciowej Air-to-Air z używanymi w lotnictwie Sił Zbrojnych samolotami i śmigłowcami. W artykule wprowadzającym Filip opisuje "od kuchni", jak przebiegała realizacja pierwszej takiej sesji w historii. Było to niemałe wyzwanie, tym bardziej że połączono ją z planowanymi wcześniej ćwiczeniami, a zdjęcia były wykonywanie nad obszarem całej Polski – od morza do Tatr.
A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o drodze, jaką przebyło lotnictwo ogólne w Polsce w ciągu ostatniego ćwierćwiecza, a my razem z nim (bo "Przegląd Lotniczy" skończył właśnie 25 lat!); felietony: Piotra Długiewicza o krótkiej i spektakularnej historii amfibii Icon A5, która wciąż się tworzy oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o źle pojętym koleżeństwie...
Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR
Komentarze