Przejdź do treści
Miejsce katastrofy Pipera PA-31 w pobliżu Topolowa, fot. Leszek Foss, czestochowa998.pl
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dot. wypadku samolotu Piper PA-31P w Topolowie

5 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z  wypadku z udziałem samolotu PA-31P Pressurized Navajo N11WB, do którego doszło 05.07.2014 r. w miejscowości Topolów. W wyniku wypadku samolot został zniszczony, a pilot i dziesięciu skoczków poniosło śmierć.

W raporcie 981/14 czytamy:

„W sobotę, 5 lipca 2014 r. ok. godz. 16:00 LMT z lądowiska Rudniki k/Częstochowy (EPRU) wystartował samolot Piper PA-31P Navajo o znakach rozpoznawczych N11WB w celu wykonania zrzutu spadochroniarzy. Był to ósmy lot tego samolotu w tym dniu. Na jego pokładzie, prócz pilota, znajdowało się 11 innych osób: 7 skoczków spadochronowych, 2 pilotów tandemów i 2 pasażerów tandemów.

Według jedynego świadka ocalałego z wypadku, start początkowo przebiegał normalnie, jednak po krótkim czasie dał się wyczuć spadek mocy i brak wznoszenia – w jego ocenie wysokość w momencie zdarzenia wynosiła około 100 m. Pilot w pewnej chwili odwrócił się do osób znajdujących się na pokładzie i zawołał: „Lądowanie awaryjne!” Obecni na pokładzie przyjęli przewidzianą na taką okoliczność pozycję ciała, zaraz potem nastąpił przechył i uderzenie.

O godz. 16:11 LMT samolot, przebywszy drogę ok. 4200 m od progu pasa, przy znacznym kącie pochylenia i przechylenia, końcówką lewego skrzydła uderzył w konar starej jabłoni, odłamując go. Odłamaniu uległa także końcówka lewego skrzydła z lotką. Następnie uderzył w ziemię lewym silnikiem, przodem kadłuba i prawym silnikiem. Nastąpiło przy tym oderwanie obu śmigieł (prawe śmigło zostało odnalezione w położeniu zachorągiewkowanym) i oderwanie mocowań kadłuba do skrzydeł. Samolot upadł „na brzuch”, zachowując nadany zderzeniem obrót w lewo z jednoczesnym przemieszczeniem. Zawadził przy tym prawym statecznikiem poziomym o ziemię, co ostatecznie doprowadziło do oderwania kadłuba od skrzydeł i jego przewrócenia na prawy bok, w wyniku czego drzwi wejściowe znalazły się „u góry”. Oderwaniu uległ także prawy statecznik poziomy.

Nastąpił znaczny wyciek paliwa z uszkodzonych zbiorników skrzydłowych i wkrótce potem pożar, który objął lewe skrzydło, częściowo lewy silnik i kadłub prócz części tylnej oraz częściowo prawy silnik i prawe skrzydło w strefie zbiorników paliwa. Mieszkający w najbliższym sąsiedztwie miejsca wypadku świadkowie, przybyli z pomocą ofiarom wypadku, zdołali pomóc wydostać się z kadłuba trzem osobom. Wszystkie te osoby były poważnie ranne, a dwie z nich także silnie poparzone i tych dwóch osób nie udało się uratować. Rozprzestrzeniający się pożar paliwa uniemożliwił próbę udzielenia pomocy innym osobom w kabinie, dającym jeszcze oznaki życia.

W chwili wypadku temperatura otoczenia była wysoka i sięgała ok. 30°C. Miejsce wypadku znajduje się w miejscowości Topolów, ul Częstochowska 36, gm. Mykanów. Z uzyskanych informacji wiadomo, że samolot N11WB miał wcześniej problemy z lewym silnikiem, których operatorowi nie udawało się skutecznie rozwiązać.”


Wydane zalecenia bezpieczeństwa:
Nie formułowano zaleceń w zakresie bezpieczeństwa lotów.

Raport wstępny 981/14

Przeczytaj także:
PKBWL opublikowała wstępny raport po katastrofie w Topolowie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony