Przejdź do treści
Miejsce katastrofy śmigłowca Robinson R44, który rozbił się 13.09.2013, fot. Adam Warżawa
Źródło artykułu

Raport wstępny katastrofy śmigłowca Robinson R44 Raven II k. Wygocina

Na stronie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych opublikowany został raport wstępny dotyczący katastrofy śmigłowca Robinson R44 Raven II.  13 września br. w godzinach porannych śmigłowiec odbywał zaplanowany przelot po trasie Borcz - lotnisko EPBY. Po 14 minutach lotu zderzył się z ziemią w rejonie miejscowości Wygocin. W wyniku zdarzenia pilot oraz dwóch pasażerów poniosło śmierć.

Raport wstępny Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:

"Zgodnie ze złożonym planem lotu, w dniu 13.09.2013 r. o godzinie 9:30 LMT zaplanowano przelot po trasie Borcz – lotnisko EPBY. Start z lądowiska w Borczu odbył się o godzinie 9:36 (według danych odczytanych z urządzenia GPSMAP 695, które było zabudowane na pokładzie śmigłowca). Pilot wystartował z dwoma pasażerami na pokładzie. O godzinie 9:44 (według danych odczytanych z zapisu korespondencji radiowej) pilot nawiązał łączność z sektorem FIS Gdańsk, podając trasę lotu, wysokość i czas startu. Na pytanie Informatora FIS o pogodę po trasie, pilot potwierdził, że warunki nie są korzystne (w dniu 13.09.2013 r. od godz. 08:15 do godz. 9:45 dla lotniska EPGD, położonego w odległości około 16 km na pólnocny-wschód od miejsca startu śmigłowca zostało wydane ostrzeżenie lotniskowe o dalszym utrzymywaniu się mgły, ograniczającej widzialność poniżej 800 m oraz o zachmurzeniu BKN/OVC o podstawie poniżej 200 ft). Informator FIS podał pilotowi wartość aktualnego ciśnienia na lotnisku EPGD oraz zapytał o czas przybycia nad punkt MIKE lotniska EPBY. Pilot odpowiedział, że nad punktem MIKE będzie za około 35 minut, po czym został poproszony o zgłoszenie trawersu Czerska. Informator FIS, po uzgodnieniu warunków przelotu z lotniskiem EPBY, o godzinie 9:47 przekazał pilotowi, że nie ma warunków do lądowania wg przepisów VFR, może natomiast lądować według VFR spec, co pilot potwierdził. Z analizy zapisu radarowego trajektorii lotu wynika, że śmigłowiec deklarowaną w złożonym planie lotu wysokość przelotu 1000 ft osiągnął po około trzech minutach od startu. Nabór wysokości był kontynuowany do ok. 3000 ft. Na niecałą minutę przed zderzeniem z ziemią śmigłowiec był na wysokości ok. 2000 ft. Około godziny 9:50 śmigłowiec zderzył się z ziemią na polu uprawnym w rejonie miejscowości Wygonin. W wyniku zdarzenia pilot i pasażerowie ponieśli śmierć, natomiast śmigłowiec uległ zniszczeniu i częściowo spłonął. 

PKBWL, po przybyciu na miejsce, dokonała oględzin rejonu miejsca zdarzenia i wraku śmigłowca oraz pobrała próbki paliwa ze zbiornika dodatkowego śmigłowca. Po szczegółowych oględzinach, przeprowadzonych w dniu 14.09.2013 r., wrak śmigłowca został przetransportowany do miejsca wyznaczonego przez Prokuraturę i zabezpieczony do dalszych badań." 

Na tym etapie badania nie sformułowano zaleceń dotyczących bezpieczeństwa

Raport 1470/13

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony