Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 612/08 PKBWL

13 lipca br. ukazał się Raport Końcowy nr 612/08 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku samolotu PZL-104 Wilga 80 i szybowca Lak-19 T, do którego doszło 25 sierpnia 2008 r. w Pile

W dniu 25 sierpnia 2008 r. na lądowisku Piła odbywały się starty za samolotem do konkurencji w ramach I Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 18m. Podczas startu z pasa betonowego szybowca Lak 19T za samolotem PZL-104 Wilga 80 tuż po oderwaniu nastąpił spadek obrotów silnika, co spowodowało przyziemienie samolotu i zmniejszanie jego prędkości.

Szybowiec zmienił kierunek ruchu w prawo. Początkowo samolot zakręcał w lewo, a następnie wykonał zakręt w prawo o około 270°. Podczas wykonywania zakrętu na kierunku odwróconym o 180° śmigło odcięło doczepioną końcówkę lewego skrzydła szybowca Lak 19T. Obaj piloci nie odnieśli obrażeń. Samolot i szybowiec uległy znacznym uszkodzeniom.

PKBWL ustaliła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

1. Nieuprawniona ingerencja w mechanizm gaźnika w okresie między-naprawczym, polegająca na jego demontażu, do którego uprawniony jest zakład remontowy (zerwane plomby).
2. Przerwanie pracy przez silnik w wyniku braku zasilania paliwem, spowodowany zablokowaniem zaworka paliwowego gaźnika przez metalowy opiłek, który znalazł się we wnętrzu gaźnika na skutek niewłaściwej obsługi.
3. Zbyt późne wyczepienie linki holowniczej przez pilota szybowca, po przerwaniu
pracy silnika samolotu holującego, co spowodowało niemożliwą do opanowania utratę kierunku samolotu i zderzenie z szybowcem.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niewystarczająco dokładne obejrzenie silnika i jego agregatów podczas przeglądów, co spowodowało przeoczenie braku plomb na gaźniku.

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Cały Raport dostępny jest na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony