Przejdź do treści
Grumman F9F Panther (fot. U.S. Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": "Odrzutowe koty" firmy Grumman

W dniu 17 marca 2019 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o odrzutowcach firmy Grumman, która była przez wiele lat dostawcą doskonałych samolotów bojowych dla marynarki USA. Uczestnicy spotkania dowiedzą się o jej pierwszych konstrukcjach o napędzie turboodrzutowym.

F9F Panther był pierwszym odrzutowym samolotem myśliwskim wyprodukowanym w zakładach Grummana, a drugim myśliwcem odrzutowym na służbie US Navy, swój pierwszy lot odbył w 1947. Napęd samolotu stanowił silnik turboodrzutowy J42 (budowany na licencji Rolls-Royce Nene). Charakterystyczną cechą wyglądu "Pantery" są zbiorniki paliwa zamontowane na stałe na końcu skrzydeł. Samoloty tego typu służyły w czasie wojny koreańskiej, piloci latający na nich łącznie zestrzelili sześć MiG-ów 15, dzięki dobremu wyszkoleniu tracąc tylko jedną maszynę, pomimo przewagi MiG-ów w walce powietrznej nad Pantherami. F9F były podstawowymi myśliwcami i samolotami szturmowymi US Navy w czasie konfliktu koreańskiego. "Pantery" zostały wycofane ze służby czynnej w Stanach Zjednoczonych w 1956, ale w roli samolotów szkoleniowych służyły do 1958.

Wersją rozwojową F9F Panther był samolot Grumman F9F Cougar (w 1962 oznaczenie zostało zmienione na F-9 Cougar), który był pierwszym skośnoskrzydłym samolotem floty. Pierwszy prototyp, zmodyfikowany "Cougar" (XF9F-6) odbył pierwszy lot 10 września 1951 r. Nowy samolot nadal nie był w stanie przekroczyć bariery dźwięku, ale w porównaniu z poprzednikiem jego prędkość maksymalna wzrosła z 0,79 macha do 0,86 Ma na poziomie morza i do 0,895 Ma na pułapie 10 000 m. "Pumy" mogły się już zmierzyć z samolotami nieprzyjaciela MiGami-15, ale do służby weszły zbyt późno aby wziąć udział w wojnie koreańskiej.


Grumman F9F Cougar (fot. U.S. Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Grumman F-11 Tiger był pierwszym ponaddźwiękowym myśliwcem amerykańskich lotniskowców. Pierwszy lot „Tygrysa” odbył się 30 czerwca 1954 roku, nie zdążono jednak na czas ukończyć nowej wersji silnika J65 z dopalaczem i samolot został wyposażony w starszą wersję bez niego. Lot okazał się bardzo udany i pomimo braku dopalacza samolot zbliżył się do krytycznej prędkości 1 Macha. Drugi prototyp, wyposażony już w silnik z dopalaczem, złamał barierę dźwięku jako drugi samolot US Navy – pierwszym był Douglas F4D Skyray. Łącznie zbudowano ok. 200 „Tygrysów”, ostatni z nich został dostarczony 23 stycznia 1969 roku. Kariera F-11 jako głównych myśliwców US Navy trwała tylko cztery lata, zostały wycofane głównie z powodu problemów z ich silnikami i wejścia do produkcji Chance Voughtów F-8 Crusaderów o lepszych osiągach. Ostatnie Tigery zostały wycofane z lotniskowców w 1961 ale niektóre samoloty zostały przekazane do szkół lotniczych, gdzie używane były do końca lat 60.


Cztery samoloty Grumman F-11 Tiger w locie (fot. USN/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony