Z serii "Spotkania przy samolocie": Fokker Dr.I
W dniu 16 czerwca 2024 r. (niedziela), o godzinie 12:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o sławnym niemieckim samolocie myśliwskim z czasów I wojny pochodzącym z wytwórni Fokkera, którego konstrukcja powstała w połowie 1917 roku. Jego produkcję rozpoczęto jesienią tego samego roku i cały czas poprawiano problemy konstrukcyjne. Samolot był bardzo zwrotny, dobrze uzbrojony ale też niezbyt szybki. Zapisał się jednak w historii dzięki swojej trójpłatowej konstrukcji, odnoszonym sukcesom w walkach i dużą ilością katastrof. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i rozwoju tego samolotu. Poznają również jego konstrukcję oraz napędy.
Fokker Dr.1 powstał w odpowiedzi na pojawienie się w lutym 1917 r. trójpłatowca Sopwith Triplane, jednak nie był jego kopią, tylko samodzielnym projektem. Samolot został zaprojektowany przez Anthony'ego Fokkera i szefa warsztatu doświadczalnego zakładów Fokkera Reinholda Platza. Samolot został oblatany 5 sierpnia 2017 r.
Dr.1 był wolnonośnym trójpłatem z kratownicowym kadłubem krytym płótnem, gruby profil płatów i ich niewielka rozpiętość zapewniały mu doskonałą zwrotność i wznoszenie. Jednak trzeci płat zwiększył opór czołowy, w związku z czym samolot z dość słabym silnikiem rotacyjnym o mocy 110 KM rozwijał maksymalnie 165 km/h. Z tego względu nie nadawał się do pościgu za szybszymi dwupłatowcami, był natomiast doskonały w walce kołowej. Jego uzbrojenie to 2 karabiny maszynowe strzelające przez śmigło.
Pierwsze dwa egzemplarze maszyny zostały przetestowane przez najlepszych wówczas pilotów myśliwskich: Wernera Vossa i Manfreda von Richthofena („Czerwonego Barona”), których opinia miała decydujący wpływ na wprowadzenie samolotów na front w październiku 1917 r.
Latali na tej maszynie i odnosili zwycięstwa najlepsi niemieccy piloci. Ten trójpłatowy myśliwiec nie był szybki ale charakteryzował się niezwykłą zwrotnością i silnym uzbrojeniem. Wyprodukowano 320 egzemplarzy. W Muzeum, na ekspozycji można obejrzeć doskonałą replikę tego samolotu, którą wykonał Grzegorz Dobrodziej.
Komentarze