Przejdź do treści
F-22 Raptor (fot. Rob Shenk from Great Falls, VA, USA/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

F-22 Raptor – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 9.01.2018r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. „F-22 Raptor”.

Film jest poświęcony najnowocześniejszemu amerykańskiemu myśliwcowi przewagi powietrznej używającemu tak tajnej i zaawansowanej technologii, że amerykanie produkowali tą maszynę tylko i wyłącznie dla własnych sił powietrznych i nie sprzedawali do żadnego innego kraju na świecie.

F-22 Raptor – amerykański myśliwiec przewagi powietrznej wykonany został w technologii stealth i był zaprojektowany głównie do walki z lotnictwem ZSRR w wypadku naruszenia przestrzeni powietrznej USA. Samolot ten posiada jednak uzbrojenie pozwalające na atakowanie celów naziemnych, prowadzenie wojny elektronicznej i nasłuchu elektronicznego. Podczas długiego procesu rozwojowego samolot nosił oznaczenie YF-22, następnie przez trzyletni okres poprzedzający wprowadzenie do służby Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych F/A-22, by ostatecznie przyjąć nazwę F-22A. Głównym wytwórcą jest koncern Lockheed Martin, odpowiedzialny za konstrukcję płatowca, uzbrojenie oraz końcowy montaż samolotu. Firma Boeing Integrated Defense Systems dostarcza natomiast skrzydła, tylną część kadłuba oraz awionikę.

Podczas pierwszego pokazu seryjnie produkowanego modelu, który odbył się 9 kwietnia 1997 roku w Georgii, został on formalnie nazwany F-22 „Raptor”. Jego pierwszy lot odbył się 7 września 1997 roku.


Kokpit F-22 (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

We wrześniu 2002 roku władze USAF zmieniły oznaczenie na F/A-22, naśladujące nazwę F/A-18 Hornet, która podkreślałaby zdolność myśliwca do ataku naziemnego. Powrót do oznaczenia pierwotnego nastąpił 12 grudnia 2005 roku. Trzy dni później F-22A został włączony do służby czynnej.

Pierwszy wyprodukowany egzemplarz został dostarczony do Bazy Sił Powietrznych w Nellis w stanie Nevada 14 stycznia 2003. Do końca 2004 do służby zostało wcielonych 51 F-22, zamówiono też kolejne 22 egzemplarze. Pierwsza katastrofa seryjnego modelu wydarzyła się 20 grudnia 2004 podczas startu. Pilot katapultował się bezpiecznie na moment przed uderzeniem myśliwca o ziemię. Śledztwo wykazało, że krótkotrwała przerwa w zasilaniu podczas wyłączania silnika przed lotem spowodowała usterkę w systemie sterowania lotem. Dane techniczne zarejestrowane podczas zdarzenia posłużyły do wyeliminowania tego problemu w przyszłości. Decyzją dowództwa USAF szczątki maszyny zostały użyte do budowy nowego płatowca.


Dwa F-22 podczas prób w locie, górny - pierwszy EMD F-22, Raptor 4001
(fot. U. S. Air Force Photo/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony